2021-12-22, 18:38
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Du är den kuvade, du kan inte sko dig på någon.

Frukta mig eller jag ska grilla dig i evigheten, låter inte riktigt som vilkorslös kärlek i mina öron.
Du har fått allt om bakfoten.

Ett giftermål bygger på ömsesidig kärlek I nöd och lust. Ifall du är en usling som bryter mot din käresta så är det självklart att du skall straffas. All uselhet här I livet straffar sig slutligen.

Du föddes till denna världen där Satan väntar på att förleda dig till helvetet.

Här kommer den eminenta omåttligt älskade Gud in I bilden som räddaren.
Citera
2021-12-22, 18:47
Medlem
Citat:
Du är den kuvade, du kan inte sko dig på någon.

Frukta mig eller jag ska grilla dig i evigheten, låter inte riktigt som vilkorslös kärlek i mina öron.

Vem ska sko sig då?

Hade det varit bättre om alla kom till himmelriket oavsett? Passar det dig bättre?
Citera
2021-12-22, 18:59
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det är ju samma som kvinnomisshandlarna som brukar säga att "jag slår dig därför att jag älskar dig" och de som säger ”den man älskar agar man".

Hebreerbrevet 12:6
Ty den Herren älskar, den agar han, och han straffar med riset var son som han har kär.

Jag föredrar att krama de jag älskar, även när jag just sagt att de gjort något de fel. Men det är väl jag det. Och det verkar ha fungerat på barnen – de varken dricker, röker, svär eller festar runt. De är inte uppkäftiga emot mig heller ...
Du har väl lärt dem att älska Gud över allting, hoppas jag, och varit ett föredöme där?
Och inte gett dem ett uselt exempel genom att bedriva sc-nt-l-g-sk eskapism?
Och varit ödmjuk och inte skrutit över att ha gömt hårdhandskarna när de hade behövts?
Listan kunde göras längre.
Citera
2021-12-22, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Du har fått allt om bakfoten.

Ett giftermål bygger på ömsesidig kärlek I nöd och lust. Ifall du är en usling som bryter mot din käresta så är det självklart att du skall straffas. All uselhet här I livet straffar sig slutligen.

Du föddes till denna världen där Satan väntar på att förleda dig till helvetet.

Här kommer den eminenta omåttligt älskade Gud in I bilden som räddaren.

Det låter väldigt skevt. Eftersom bibeln fortfarande anses vara en sagobok kan du med gott samvete överge det där förlegade synsättet.
Du har fortfarande inte svarat på vad satan är och vad den kommer från?
Citera
2021-12-22, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Vem ska sko sig då?

Hade det varit bättre om alla kom till himmelriket oavsett? Passar det dig bättre?

De som anser sig vara närmre gud än du, såsom präster och liknande. Idag håller de som tur är på att tappa makten, värre var det förr.

Det låter väl trevligare? Saknaden av vissa nära och kära skulle göra ett eventuellt himmelrike till rena helvetet.
Senast redigerad av ProPapa 2021-12-22 kl. 21:07.
Citera
2021-12-22, 21:08
Medlem
Citat:
Det låter väldigt skevt. Eftersom bibeln fortfarande anses vara en sagobok kan du med gott samvete överge det där förlegade synsättet.
Du har fortfarande inte svarat på vad satan är och vad den kommer från?

Bevisa att Satan existerar. Bibeln duger inte som bevis.
Citera
2021-12-22, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Bevisa att Satan existerar. Bibeln duger inte som bevis.

Det var Fleshbags som drog in denna figur i diskussionen. Jag har ingen aning om vad det rör sig om.
Citera
2021-12-22, 21:15
Medlem
Citat:
Vad är satan och vad kommer den ifrån?

Zoroastrsrismen som judrna påträffade i Babylon. Ordet Satan finns endaste en gång i Gamla testamentet:1 Krön 21:1 Satan trädde nu upp mot Israel och eggade David att räkna israeliterna.
Gör själv en sökning i GT i bibeln.

Men det finns ett intressant parallelskriftställe om folkräkningen 2 Sam 24: 1Herrens vrede blossade åter upp mot israeliterna, och han eggade David mot dem. ”Du skall räkna folket i Israel och Juda”, sade han.
Citera
2021-12-22, 21:17
Medlem
Citat:
Mig spelar det egentligen ingen roll om du brinner i slutändan, så hur skor jag mig på din rädsla menar du? Och exakt hur är det ett hot att berätta vad Bibeln säger?

Är helvetet inte ett hot för att få människor att lyda? Om inte; vad fan är det då?
Citera
2021-12-22, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det är ju samma som kvinnomisshandlarna som brukar säga att "jag slår dig därför att jag älskar dig" och de som säger ”den man älskar agar man".

Hebreerbrevet 12:6
Ty den Herren älskar, den agar han, och han straffar med riset var son som han har kär.

Jag föredrar att krama de jag älskar, även när jag just sagt att de gjort något de fel. Men det är väl jag det. Och det verkar ha fungerat på barnen – de varken dricker, röker, svär eller festar runt. De är inte uppkäftiga emot mig heller ...

Så är det, offren är svaga individer som anser sig underlägsna.
Skulle helt klart förespråka din metod.
Citera
2021-12-22, 21:18
Medlem
Citat:
Du hoppar över att anledningen till att du förtjänar helvetet från första början är dina egna synder.
Du försöker göra Gud till ondskefull på ett taffligt sätt.

Vad är det goda med att pina "syndare" i evigheters evighet?
Citera
2021-12-22, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Zoroastrsrismen som judrna påträffade i Babylon. Ordet Satan finns endaste en gång i Gamla testamentet:1 Krön 21:1 Satan trädde nu upp mot Israel och eggade David att räkna israeliterna.
Gör själv en sökning i GT i bibeln.

Men det finns ett intressant parallelskriftställe om folkräkningen 2 Sam 24: 1Herrens vrede blossade åter upp mot israeliterna, och han eggade David mot dem. ”Du skall räkna folket i Israel och Juda”, sade han.

Kan man tolka det som att gud är satan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in