2021-12-22, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phony
Japp, jag såg det också. Och statistiken i Danmark visade i princip att det förefaller vara fördelaktigt att vara ovaccinerad än vaccinerad när det kommer till den senaste mutationen.

Ja det är uppseendeväckande. Vad är teorierna? Varför smittas vaccinerade i högre grad av omikron än ovaccinerade i Danmark?

Tänk på följande.

- Den största gruppen ovaccinerade är barn under 18 år, vilka umgås mycket i grupp. De är alltså inte berörda av vaccinpass.
- 35% av danskarna har tagit 3 doser vaccin på mindre än tio månader
- Genomsnittstiden sedan dos 2 lär inte vara många månader
Citera
2021-12-22, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Spenderade natten på sjukhuset, pappa fick hjärtstopp igår. Som tur var gick det bra, det var orsakat av mängder med små blodproppar.

Fick 3e dosen av Pziser för en dryg vecka sedan (Astra de två första) Om det har något samband kan jag naturligtvis inte svara på men det är ju precis det många läkare hävdar kan hända.

Hoppas på snart tillfrisknande. Men din story låter lite märklig. Hur hittade de dessa mängder av små proppar?
Citera
2021-12-22, 15:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Spenderade natten på sjukhuset, pappa fick hjärtstopp igår. Som tur var gick det bra, det var orsakat av mängder med små blodproppar.

Fick 3e dosen av Pziser för en dryg vecka sedan (Astra de två första) Om det har något samband kan jag naturligtvis inte svara på men det är ju precis det många läkare hävdar kan hända.
Beklagar verkligen. Ber att din far får repa sig snabbt.

Jag har sett flera fall av propprelaterade sjukdomsfall bland äldre i min närhet. Om det beror på tredje dosen (kan det göra då det ligger nära i tid) eller på att många smittor (bl.a. covid) florerar nu låter jag vara osagt.
Citera
2021-12-22, 15:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Hoppas på snart tillfrisknande. Men din story låter lite märklig. Hur hittade de dessa mängder av små proppar?
Magnetkamera och kontrastvätska är behjälpliga till sådant.
Citera
2021-12-22, 16:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Just nu är dom det då det inte finns något som tyder på att omicron skulle orsaka i närheten av samma dödlighet som tidigare varianter.

Se på Sydafrikas utveckling. Spridningen ökar vid omicronutbrottet från ca 20e november fram till peaken 16e december med drygt 50 gånger.
Samtidigt har dödsfallen inte ens fördubblats.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/south-africa/
Nej, men folk dör efter ett välkänt mönster. Färsk statistik:

Mia Malan
@miamalan
Who is dying of #Omicron on SA?
Waasila Jassat, @nicd_sa
:
1. 87% = unvaccinated or not fully vaccinated
2. 13% = fully vaccinated
https://twitter.com/miamalan/status/1473605883976429575/photo/1
Tabell: https://pbs.twimg.com/media/FHNL6tTXIAgDX9-?format=jpg&name=medium
Citera
2021-12-22, 16:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Restriktioner reducerar R'
Det beror väl på? Ökade restriktioner leder kanske inte till ett ökat Res.
Citat:
Vaccin är en mycket enkel åtgärd och påverkar inte folkhälsan i någon sämre riktning. Tvärtom.
Fel, för vissa grupper (som inte har något större behov av vaccinet) kan nackdelarna mycket väl överväga, men det blundar du för din idiot. Dessutom är det ingen enkel sak att börja rucka på samtyckeslagen inom vården och vår grundlagskyddade rättighet att tacka nej till erbjuden medicinsk behandling, vilket även omfattar hastigt framtagna mediokra vaccin mot en förkylning.

Citat:
Alla som vill förstå kan förstå detta. Det är faktiskt hur enkelt som helst.
Bara de som är lika enfaldiga idioter som du. Du förenklar den komplexa verkligheten på ett rent idiotiskt sätt, men vi får visa förståelse för att du inte klarar av det komplexa. Håll dig du till din lilla formel värdig en högstadieelev.

En aspekt du inte tar upp är det beteendevetenskapliga. Hur påverkas vaccinerades beteende av vaccinreklam och pass? Då menar jag inte bara vad passet tillåter, utan vilka signaler det ger? Finns inte risken att många blir många gånger större smittspridare än vad den snabbt falnande senaste injektionen ger skydd? Hur ska en person som du med noll talang för att förstå människors psykologi knycka in det i din lilla formel du håller så kär?
Citera
2021-12-22, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Magnetkamera och kontrastvätska är behjälpliga till sådant.

Det gör de inte på svenska sjukhus vid hjärtstopp och särskilt inte inom 24 timmar från ett hjärtstopp då de förmodligen har fullt upp att kyla ner honom för att skydda hjärnan.

Det ska bli mycket intressant att höra hur de hittade dessa mängder av påstådda småproppar. Särskilt som vi vet att allvarlig hjärtpåverkan från vaccinet är i storleksordningen en på miljonen. Vilken slump att en av de två statistiskt förväntade fallen i Stockholm visar sig vara familjemedlem till en av antivaxarna här på forumet.
Citera
2021-12-22, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Du verkar curlad..
För jag bryr mig mer om kommande generationer än de förlorade med konstant dödsångest och vars dagliga höjdpunkt är den totalt förkastliga turen till köpcentrat där de sen gnäller på att folk inte håller avstånd?
Citera
2021-12-22, 16:20
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, men folk dör efter ett välkänt mönster. Färsk statistik:

Mia Malan
@miamalan
Who is dying of #Omicron on SA?
Waasila Jassat, @nicd_sa
:
1. 87% = unvaccinated or not fully vaccinated
2. 13% = fully vaccinated
https://twitter.com/miamalan/status/1473605883976429575/photo/1
Tabell: https://pbs.twimg.com/media/FHNL6tTXIAgDX9-?format=jpg&name=medium
SA har låg vaccintäckning, endast 26% har fått båda sprutorna så vaccinet ger en del skydd men inte så extremt mycket. Men folk har haft tillräckligt med tid att vaccinera sig här. Vill dom inte så vill dom inte, låt dom dö. Onödigt med mera restriktioner då dödligheten visar sig vara så låg.
Citera
2021-12-22, 16:23
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det beror väl på? Ökade restriktioner leder kanske inte till ett ökat Res.

Det är åtminstone det som är syftet med restriktionerna.
Och de reducerar såklart R'. Restriktionerna kan såklart delas upp i fler termer där de olika restriktionatyperna har olika stor impact.
Citat:

Fel, för vissa grupper (som inte har något större behov av vaccinet) kan nackdelarna mycket väl överväga, men det blundar du för din idiot. Dessutom är det ingen enkel sak att börja rucka på samtyckeslagen inom vården och vår grundlagskyddade rättighet att tacka nej till erbjuden medicinsk behandling, vilket även omfattar hastigt framtagna mediokra vaccin mot en förkylning.

Precis. Då är det enklare att införa vaccinpass. Valet är fortfarande fritt att vaccinera eller ej. Och utan vaccinpass forceras antivaxarnas idioti för alla andra iom att Res blir högre än den annars hade kunnat vara.

Citat:

Bara de som är lika enfaldiga idioter som du. Du förenklar den komplexa verkligheten på ett rent idiotiskt sätt, men vi får visa förståelse för att du inte klarar av det komplexa. Håll dig du till din lilla formel värdig en högstadieelev.

Det vore tacknämligt om du kom med någon substans istället för ad hominem. Jag tar inte åt mig om du trodde det, eftersom jag vet att jag har rätt och du fel. Jag föreslår att du istället mailar din "idiot" - kritik till nature och de andra källorna/universiteten jag postade till detta resonemang. Det är helt enkelt såhär man räknar inom epistemologin. Och det är väldigt enkelt att förstå. Bara man är villig att förstå.
Citat:

En aspekt du inte tar upp är det beteendevetenskapliga. Hur påverkas vaccinerades beteende av vaccinreklam och pass? Då menar jag inte bara vad passet tillåter, utan vilka signaler det ger? Finns inte risken att många blir många gånger större smittspridare än vad den snabbt falnande senaste injektionen ger skydd? Hur ska en person som du med noll talang för att förstå människors psykologi knycka in det i din lilla formel du håller så kär?
You tell me. Börja där. Och spekulationer och fantasier samt personangrepp undanbedes vänligen men bestämt.
Citera
2021-12-22, 16:30
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du jämför alltså två varianter som inte ens ligger samtidigt i tiden och befinner sig i olika skeden där även vaccinationsgraden förändrats.

Ja, fortsätt med det du.

Va??
Dom jämför under samma tidsperiod dvs senaste månaden. Gå in och läs!
https://files.ssi.dk/covid19/omikron/statusrapport/rapport-omikronvarianten-21122021-14tk
Citera
2021-12-22, 16:33
Medlem
Stort smittoutbrott på Elon Musks SpaceX

Citat:
Covid infections reached more than 132 at SpaceX’s California headquarters, health officials say
The company said the infections took place over a three-month period and that ‘only one case was suspected to have occurred at work’

Här kan vi väl utgå ifrån att alla var vaccinerade.

https://www.washingtonpost.com/technology/2021/12/21/spacex-covid-outbreak-california/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in