2021-12-22, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bossebengbula
Helvete vad skitnödigt! Är själv lite mörkare i tonen, någon skulle kanske till och med säga mörkhyad. Vad vet jag. Har blivit tagen för spanjor, italienera eller liknande. Har blivit tilltalad på både spanska, engelska när jag flugit inom Skandinavien osv osv. Inte fan har jag blivit upprörd av det. Neger och svartskalle går bort fullständigt men allt annat måste vara ok så länge det handlar om att beskriva och inte nedvärdera en person. Som sagt, skitnödigt, idiotiskt men framförallt kontraproduktivt för all sansad diskussion om invandring, ursprung, rasism mm mm.

Du kan kalla dig neger. Helt ok för mig
Citera
2021-12-22, 15:57
Bannlyst
Statsvetare? Snarare dagisfröken.

Hur fan får han ens en lön kan man ju undra.
Citera
2021-12-22, 15:57
Medlem
NysvenskenAbdullahs avatar
Vet någon om Barakat anser att benämningen nysvensk är acceptabel? Snälla, denna mans åsikt, vars namn jag aldrig hört tidigare, är väldigt viktig för mig!
Senast redigerad av NysvenskenAbdullah 2021-12-22 kl. 16:01.
Citera
2021-12-22, 15:59
Medlem
Bland Barakat Ghebrehawariats begrepp som ges helt grönt ljus, som uppmuntras att lyfta fram och som vi skall medvetandegöra oss mer om finns "människor som är whitepassing" som alltså är personer som vid första anblick kan tas för vita, men som själva definierar sig utifrån någon annan identitet — vilka är dessa individer eller grupper som Barakat menar att vi skall få upp ögonen mer för och odla en skärskådande och kulturellt finkornig blick för att kunna identifiera som "whitepassing" från en annan grupptillhörighet snarare än att betrakta dem som vita?

Man vill ju inte verka okänslig och missta någon för vit som egentligen inte ser sig som tillhörandes vithetsnormen.
Citera
2021-12-22, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
”Men Barakat Ghebrehawariat hade inte bara tips på ord att undvika. Han gav också ”grönt ljus” för olika ord och begrepp – bland annat ”människor som tillhör vithetsnormen” och ”människor med utomnordiskt utseende”.”

Haha det var väl värre i så fall. Människor med utomnordiskt utseende. Vilka syftar han på då? Negrer? Poc? Eller vad?

Löjligt.
Begreppet "utomnordiskt utseende" har vi nog inte använt i Sverige sedan rasforskning och rasbiologi skrotades, då dessa idéer ansågs direkt farliga. xD
Ja, han tänker väl sig att bruna människor kommer känna sig mindre utpekade om de klumpas ihop med allt ifrån slaver, italienare, irländare, japaner etc.
Citera
2021-12-22, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Det är rasism att säga att nån är från Mellanöstern! Eller att säga att nån kommer från ett annat land! Alla är svenskar!

Rasism är ett omöjligt begrepp eftersom det inte finns olika raser i världen. Alla hör till rasen "modern människa"
Citera
2021-12-22, 16:04
Medlem
C8H11Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknown250
Du tror inte ditt problem har med dig att göra? Du ser ju själv hur du pratar.

Har själv aldrig varit med om det du skriver.
Jaha, kul anekdot. Det har däremot jag.
Citera
2021-12-22, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Okej, så du vet alltså inte vad du själv menade. Bra, då lämnar vi det därhän. Det konsekventa förhållningssättet är givetvis att hålla sig till uttryck som är etablerade och allmänt accepterade i den vi faktiskt lever i. Att ett visst ord har en innebörd i ett visst sammanhang eller under en viss tidsperiod är en sak, men som jag konstaterade i inlägget du citerade men inte läste, språk förändras över tiden. Kanske kommer det en dag när ordet "svart" eller "invandrare" universellt uppfattas som pejorativa, men vi är inte där än bara för att någon tyckare i en tv-soffa säger det.

Det var inte det jag skrev. Men bygg du halmgubbar. Du är kanske bättre på det.
Citera
2021-12-22, 16:06
Medlem
Inte okej enligt vad? Svensk lagstiftning? Jag tror inte det... Sorgligt att man som statsvetare bortser från det fundament som staten bygger på.
Citera
2021-12-22, 16:09
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedofilenMuhammed
Inte okej enligt vad? Svensk lagstiftning? Jag tror inte det... Sorgligt att man som statsvetare bortser från det fundament som staten bygger på.

Ja enligt svensk lagstiftning, HMF har använts mot detta.
Citera
2021-12-22, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Ja enligt svensk lagstiftning, HMF har använts mot detta.

Inget av de orden som nämns i trådstarten är tillämpningsbara för HMF. Ingen anspelning görs på varken ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

Så den här statsvetaren är helt ute och cyklar.
Citera
2021-12-22, 16:14
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedofilenMuhammed
Inget av de orden som nämns i trådstarten är tillämpningsbara för HMF. Ingen anspelning görs på varken ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

Så den här statsvetaren är helt ute och cyklar.

Jo detta är en subjektiv bedömning av domstolen så du kan fällas för detta. När normen i samhället har ändrats så att dessa ord anses vara rasistiska så åker du dit för HMF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in