Den gode Barakat dök upp på min radar för flera år sedan. Då var han "demokratiagent" (med rätt att svindla) med "intellektuell ADHD" och
deltog i en podd där han fick bre ut sig i all sin förträfflighet, och just detta avsnitt har stannat kvar hos mig eftersom hans sort sammanfattades så väl i en enda mening av programledaren, som också var av föreläsarmodell. Sistnämnda filur kläcker vid ett tillfälle ur sig "alltså jag blir ju fucking trött på Kerstin, Barbro och Agneta" – något han försöker vifta bort i ögonblicket därpå, men tydligare kan detta skojarsläktes bottom line inte blottläggas. Tänk på det när ni läser slutklämmen i Bulletin:
Barakat Ghebrehawariat beskriver sig på sin hemsida som ”föreläsare, rådgivare och utbildare” och med lång erfarenhet av att jobba med mångfald. I dag sitter han i Nationalmuseums insynsråd, där han placerades av S–MP-regeringen 2018.
Han har tidigare suttit i styrelsen för lobbyorganisationen Rättviseförmedlingen (tidigare vd:n Seher Yilmaz är i dag mångfaldsansvarig på statliga SVT). Han har tidigare varit kommunikationsansvarig för Forix, förortens riksdag. Forix var ett projekt som drevs och finansierades av studieförbundet Ibn Rushd och Sveriges unga muslimer.