2021-12-22, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det finns data efter åldersgrupp.

Inlagda? Hittar bara totalen i tabell 6 i rapporten.
Citera
2021-12-22, 12:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Trams. Din invändning var att experter inte kunde dra slutsatser grundade på data från Sydafrika.
Du pratar alltså om att fastställa Omikrons inre virulens. Alltså huruvida Omikron i sig är mild eller inte och du påstår att data från Danmark visar detta.

Jag säger att det inte gör det och att jag nog har de flesta experter med mig där.
Citera
2021-12-22, 12:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vaccinet ger ju bra skydd mot delta så som vaccinerad är det ju störst chans att få omicron som är mildare.

Ser ju ut som om det är mest ovaccinerade delta patienter som råkar illa ut nu o de har gjort ett eget val.

Trisst bli hemskickad från jobbet imorgon för att dra ut på vågen. Hade gärna sett den dra genom snabbt som i Danmark.
Som det ser ut så ger vaccinet och tidigare covid rätt så bra skydd mot allvarlig sjukdom.
Däremot verkar skyddet sämre mot symptomatisk sjukdom även för vaccinerade med 2 doser eller tidigare covid. De med 3 doser har jag inte sett någon bra statistik för men man kan bli smittad och sjuk även då.

Men man ska inte glömma att vi har säsongsinfluensa som har börjat rätt så tidigt och växer till sig. Inte sett något om hur illa det kan gå om man får covid efter eller före en sjukperiod med influensa.
Blir troligen en intressant vinter. Hoppas sjukvården klarar av trycket.
Citera
2021-12-22, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är alltså ovanstående vi inte kan göra.

Inte enl. de flesta seriösa experter.

Att den är åtminstone lite mildare får ses som mycket sannolikt. Varför exploderar annars inte dödstalen i Sydafrika?
Citera
2021-12-22, 12:46
Medlem
Citat:

All världens expertis kan inte uttala sig om detta efter en månad av spridning i samhället med miljoner smittade.
Men dom kunde redan från start säga att 2 doser är kass men en 3e så blir det 70% bättre.
Fascinerande.
Citera
2021-12-22, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
All världens expertis kan inte uttala sig om detta efter en månad av spridning i samhället med miljoner smittade.
Men dom kunde redan från start säga att 2 doser är kass men en 3e så blir det 70% bättre.
Fascinerande.
Visst är det fascinerande…men sen 70% av vad? Ser man på statistiken från Danmark så ser inte 2 doser ut att fungera överhuvudtaget, så 70% bättre av riktigt dåligt skydd blir inte så mycket bättre.
Citera
2021-12-22, 12:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt, medelåldern har inte minskat mellan 2001 och 2020, vilket var originalfrågan.

Nej, jag tror inte jag skrev medelåldern, bara det faktum att vi har fått många fler yngre och det har vi ju. Skulle tippa att vi har betydligt fler 20-39 åringar idag än för 20 år sedan.
Citera
2021-12-22, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, jag tror inte jag skrev medelåldern, bara det faktum att vi har fått många fler yngre och det har vi ju. Skulle tippa att vi har betydligt fler 20-39 åringar idag än för 20 år sedan.

"Tidigt 90- tal är väl ändå 30 år tillbaks i tiden. Dessutom är befolkningen yngre nu pga all invandring så din jämförelse blir inte helt relevant."

Du skrev att befolkningen är yngre nu pga av alla invandring.

Vilket alltså inte är sant.

https://www.worldometers.info/world-population/sweden-population/
Senast redigerad av TAD2 2021-12-22 kl. 13:02.
Citera
2021-12-22, 12:58
Medlem
Citat:

Inte alla. Ny preprint studie från Sydafrika uppskattar att Omicron är ca 70% mildare än Delta.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.12.21.21268116v1
Citera
2021-12-22, 13:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Att den är åtminstone lite mildare får ses som mycket sannolikt. Varför exploderar annars inte dödstalen i Sydafrika?
Jag tror att man har förklarat det med den höga seroprevalensen (60-80%) där och den extremt unga befolkningen (medeltal 30 år).
Citera
2021-12-22, 13:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Fascinerande.
Visst är det?

Man häpnar över hur långt vi har kommit bara under dessa pandemiår.
Citera
2021-12-22, 13:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnar76
Inte alla. Ny preprint studie från Sydafrika uppskattar att Omicron är ca 70% mildare än Delta.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.12.21.21268116v1
Nu ska man vara försiktig med pre-prints men den här bekrägtar det jag säger:
Conclusion Early analyses suggest a reduced risk of hospitalisation among SGTF-infected individuals when compared to non-SGTF infected individuals in the same time period, and a reduced risk of severe disease when compared to earlier Delta-infected individuals. Some of this reducton is likely a result of high population immunity.
Så det tillsammans med en extremt ung befolkning just i Gauteng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in