2021-12-22, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nu har ju visserligen FHM genom hela pandemin (även nu) påtalat att det är viktigt att folk kan hålla igång fysiskt.
Möjligtvis om barn någon gång ibland. Deras hemsida är väldigt tunn i det avseendet.

De har haft så många presskonferanser. Vecka ut och vecka in men de har bara fokuserat på covid-19 och vaccin.

Eller har de kallat till en presskonferans om bukfetma och passivt leverne?
Senast redigerad av BlixtarDunder 2021-12-22 kl. 10:49.
Citera
2021-12-22, 10:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Möjligtvis om barn någon gång ibland. Deras hemsida är väldigt tunn i det avseendet.

Det har haft så många presskonferanser. Vecka ut och vecka in men de har bara fokuserat på covid-19 och vaccin.
Jag håller med om att vikten av att hålla hälsan generellt på god nivå kunde nämnas oftare i sammanhanget att mildra pandemins konsekvenser.
Citera
2021-12-22, 10:56
Medlem
Citat:
Jag håller med om att vikten av att hålla hälsan generellt på god nivå kunde nämnas oftare i sammanhanget att mildra pandemins konsekvenser.

De finns och har nämnts ett antal gånger, bland annat hänger det ihop med lägre allmän hälsa hos grupper med lägre socioekonomi.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/en-god-och-jamlik-halsa-pa-alla-nivaer/tema-folkhalsa-lokalt-och-regionalt-stod/hur-mar-sverige/analyser-av-jamlik-halsa/
Citera
2021-12-22, 11:02
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Tegnell är Statsepidemiolog och avdelningschef.

Smittskyddläkare finns i regionerna.

Haha, ja du har rätt så klart. Var lite trött när jag skrev inlägget och ordet "statsepidemiolog" ville inte infinna sig. Var håller han hus?!?
Citera
2021-12-22, 11:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
De finns och har nämnts ett antal gånger, bland annat hänger det ihop med lägre allmän hälsa hos grupper med lägre socioekonomi.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/en-god-och-jamlik-halsa-pa-alla-nivaer/tema-folkhalsa-lokalt-och-regionalt-stod/hur-mar-sverige/analyser-av-jamlik-halsa/
Ledordet här var "oftare".
Citera
2021-12-22, 11:19
Medlem
qwerty-66s avatar
R-värdet i Sverige är högre än UK, Danmark, Norge mm så vi borde komma ifatt dem om nån vecka.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-08-18..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Reproduction+rate&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=USA~GBR~CAN~DEU~ITA~IN D~DNK~NOR~FIN~SWE
Citera
2021-12-22, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag ser att du är fast i din hallucination.

Nej, man är uppenbarligen inte skyddad av tidigare infektion eller två doser vaccin.

Men allt tyder på ett mildare förlopp.

För de unga friska iaf.

Det är väl olika faktorer som spelar in, eller har du källa på att man inte är skyddad mot återinsjuknande ens kort efter genomgången infektion?

Nu är inte det inte 100% risk att smittas oavsett, men när jag var som mest sjuk i Corona med hosta delade jag bil med två pers som haft Corona 6 månader innan. Ingen av dom fick nåt symtom.
Men enligt ditt påstående hade dom alltså inget skydd alls pga tidigare infektion?
Citera
2021-12-22, 11:23
Medlem
Citat:
Ledordet här var "oftare".

Sämre allmän hälsa och ökad fetma har man ju gapat om i många år som ett stort hälsoproblem för befolkning och sjukvård. Är inget nytt att det påverkar även risker vid infektioner.
Citera
2021-12-22, 11:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
R-värdet i Sverige är högre än UK, Danmark, Norge mm så vi borde komma ifatt dem om nån vecka.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-08-18..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Reproduction+rate&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=USA~GBR~CAN~DEU~ITA~IN D~DNK~NOR~FIN~SWE
Vi tycks väl enligt grafen snarare ligga stabilt om än högt?

Edit;
Med andra ord ser jag ingen ökad spridningstakt här, vilket torde tyda på att Omikron inte är utbredd alternativt inte testas för.
Senast redigerad av LadySweden 2021-12-22 kl. 11:30.
Citera
2021-12-22, 11:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Detta är anledningen till att jag tidigare avvaktade.

Efter det att vi har kunnat följa Danmark, vilka masstestar, står det dock rent förnuftsmässigt klart att Omikron inte slår lika hårt på ovaccinerade som Delta gör, och detta då trots att Omikron uppenbart tar sig lättare förbi naturlig immunitet än Delta gör.
Hur har du fått till det?

Jag menar när andra experter säger att man inte kan säga något. Danmark har också mycket hög vaccinationståckning och man får också anta att fler av de ovaccinerade har haft COVID19. Det är liksom vanligare skäl till att inte vaccinera oss på våra breddgrader än anti-vaxxande.
Citera
2021-12-22, 11:31
Medlem
Citat:
Vi tycks väl enligt grafen snarare ligga stabilt om än högt?

Edit;
Med andra ord ser jag ingen ökad spridningstakt här, vilket torde tyda på att Omikron inte är utbredd alternativt inte testas för.

Flat smittekurve kan skjule omikron-økning
Mens en variant overtar for en annen, kan det vises på smittekurven som en utflating. Omikron-smitten blir dermed først synlig ved en betydelig økning

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/v5zVXm/flat-smittekurve-kan-skjule-omikron-oekning
Citera
2021-12-22, 11:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Andra studier visar att Omikron faktiskt är mildare, vad får dig att vara så säker på att just denna studier är korrekt?
Vilka studier har du som fastställer det?

Jag försöker säga vad alla seriösa experter säger och ställer sig till de rapporter vi har än så länge. Jag kan inte finna någon som säger att Omikron skulle vara mild. Däremot hoppas alla på det. Men det ser inte ljusare ut än så länge..

Så därför säger många och även jag att vi får hoppas att immunitet via vacciner eller genomgången sjukdom hursomhelst gör denna Omikronvåg till mild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in