2021-12-22, 10:10
Medlem
https://www.bildtagg.se/bild/ieh8v6b459rhyv93b1ly3df

Det värsta av allt måste väl ändå vara att begrepp som "utländsk bakgrund" och "utlandsfödd" nu är att betrakta som varningsflaggade. Hur laddat är begreppet "utländsk bakgrund" egentligen??!!?!?!
Citera
2021-12-22, 10:10
Medlem
Muppetys avatar
Jag säger neger hur mycket jag vill, om det är relevant att säga det!

Jag har kompisar från hela världen, men censurerar inget. Möjligen Muhammed-hundarna, som jag lät bli att dela på Facebook för att inte förarga min muslimska vänner. Men skriver man "neger" på Facebook blir det ju nästan alltid censurerat!

Brukar inte kalla mina svarta vänner för negrer, men såvitt jag vet har aldrig hudfärgen spelat någon som helst roll, så jag har inte haft anledning att säga det.
Citera
2021-12-22, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nongming
Vad för laddning orden har eller inte har, så kommer den föras över till de nya och ”goda” orden. Det här är bara ordlekar som får människor att tassa på tårna och säga ”fel”. Var det ok att säga mörkhyad förresten? Eller är det en hel mening jag måste säga för att visa att jag inte är rasist: ”personer med ett pigment av det mörkare slaget”.

Vill nu ut och ställa mig på gatan och skrika NEGER.

Eftersom neger INTE är ett skällsord utan ett svenskt beskrivande ord borde du skrika nigger om du i akt och mening vill kränka/reta någon. Det är bara negrer och vänstertomtar som inte förstår det svenska språken som blir upprörda av ordet neger.
Citera
2021-12-22, 10:12
Medlem
Kollade snubbens hemsida. Hittade ingenting om universitet där han skulle ha studerat. Allt såg ut som woke-foliehatteri. Vad är "statsvetarens" bakgrund?

https://www.barakat.nu/om-barakat
Citera
2021-12-22, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Fånigt. Att byta ut ord är typ lika konstruktivt som att måla om ett fuktskadat hus. Förr eller senare tränger problemen igenom igen och då ser allting precis lika rötet ut som innan.

"Invandrare" är egentligen inte något laddat ord, men det har blivit det på grund av hur situationen ser ut i Sverige. På samma sätt har ord som syftar på vissa nationaliteter eller etniciteter blivit laddade, t.ex. "arab", "rumän" eller "somalier". Det gäller nog för alla grupper som inte lyckats integrera sig i majoritetssamhället.

Och även om man skulle byta ut det mot t.ex. "personer från mellanöstern", "östeuropéer" eller "östafrikaner" så kommer det ju fortfarande betyda samma sak och tolkas på samma sätt. Vi har redan testat det med termen "EU-migranter" vilket på något sätt nu nästan låter värre än "tiggare".

Så låt dem hålla på. Om fem år lär vi få se dem kritisera sina egna nyspråkstermer från 2021 och cirkeln fortsätter ännu ett varv.

https://www.bildtagg.se/bild/ieh8v6b459rhyv93b1ly3df
"Rasifierad" är väl i grunden ett PK-begrepp så cirkeln är redan sluten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Eftersom neger INTE är ett skällsord utan ett svenskt beskrivande ord borde du skrika nigger om du i akt och mening vill kränka/reta någon. Det är bara negrer och vänstertomtar som inte förstår det svenska språken som blir upprörda av ordet neger.

Fast kom igen.. ordet är ju för fan laddat med negativitet och de du syftar till tar illa upp av att du använder ordet.. Så klart som fan det är ett skällsord.. Om jag ropar svennejävel efter en svensk så kan man säga att det är samma sak fast egentligen värre med n-ordet. I vilket sammanhang är svennejävel okej? Inte på min arbetsplats iaf (kontor).
Citera
Avslutad
'Danskjävel' då? Om jag ogillar detta epitet, kan jag få det förbjudet också?
Citera
2021-12-22, 10:17
Medlem
Citat:
PRATAR DU DEMOKRATISKA?
Vad menas med vithetsnorm? Hur används begreppet rasifiering? Varför kallas människor som är födda här invandrare? Heter det flykting eller människor på flykt? Vad "får" man säga och vad spelar det egentligen för roll vem som säger vad?

...

Botemedlet är inte att prata mindre. Tvärtom, vi behöver kommunicera mera. Mera inkluderande. Det handlar därför inte om att sluta säga "fel" utan om att börja göra rätt. På rätt sätt. Att lära sig prata demokratiska - rätt och slätt.

Edit: https://www.barakat.nu/
Senast redigerad av efterslak 2021-12-22 kl. 10:17. Anledning: Länk
Citera
2021-12-22, 10:18
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Fånigt. Att byta ut ord är typ lika konstruktivt som att måla om ett fuktskadat hus. Förr eller senare tränger problemen igenom igen och då ser allting precis lika rötet ut som innan.

"Invandrare" är egentligen inte något laddat ord, men det har blivit det på grund av hur situationen ser ut i Sverige. På samma sätt har ord som syftar på vissa nationaliteter eller etniciteter blivit laddade, t.ex. "arab", "rumän" eller "somalier". Det gäller nog för alla grupper som inte lyckats integrera sig i majoritetssamhället.

Och även om man skulle byta ut det mot t.ex. "personer från mellanöstern", "östeuropéer" eller "östafrikaner" så kommer det ju fortfarande betyda samma sak och tolkas på samma sätt. Vi har redan testat det med termen "EU-migranter" vilket på något sätt nu nästan låter värre än "tiggare".

Så låt dem hålla på. Om fem år lär vi få se dem kritisera sina egna nyspråkstermer från 2021 och cirkeln fortsätter ännu ett varv.

Ja, precis. Tycker folk att en spade är ett värdelöst och problematiskt verktyg så kommer det inte bli ett bättre verktyg för att vi hittar på ett nytt ord för det. Det är vad det är och kommer alltid förbli.
Citera
2021-12-22, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av efterslak

Edit: https://www.barakat.nu/

Precis, prata som att vi säger att du ska prata. Det är okej att prata så länge som orden du väljer har valts ut av oss...
Att begränsa ord är ett försök att styra tankar.

Haha, klickade på länken.. Fyfan vad lätt att tjäna pengar på detta PK-samhälle. Jag ska fan fundera på att också bli en sån där godhets agent
Citera
2021-12-22, 10:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
'Danskjävel' då? Om jag ogillar detta epitet, kan jag få det förbjudet också?

Det är bara specifika etniciteter som får delta i offerolympiaden serru. Danskar kvalar inte in dit. De tillhör skurklaget tillsamans med svenne.
Citera
2021-12-22, 10:20
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
”Men Barakat Ghebrehawariat hade inte bara tips på ord att undvika. Han gav också ”grönt ljus” för olika ord och begrepp – bland annat ”människor som tillhör vithetsnormen” och ”människor med utomnordiskt utseende”.”

Haha det var väl värre i så fall. Människor med utomnordiskt utseende. Vilka syftar han på då? Negrer? Poc? Eller vad?

Löjligt.
Dvs alla från länder utanför Sverige, Danmark, Finland, Norge och Island är avvikande och ska klumpas ihop?
På vilket sätt skiljer sig en dansk mot en tysk? De som bor vid gränsen Danmark-Tyskland? Å andra sidan så kan finnar i viss mån skiljas åt mot svenskar. Samer? Och alla invandrare med (ursprungligt) icke-nordiskt utseende, ser de helt plötsligt nordiska ut? Och ”blandäktenskap”? De med vallonblod i sig?

Steget till ”arier” ligger inte så långt bort från snubbens indelning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in