2021-12-22, 09:11
Medlem
S.W.I.Ms avatar
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/#graph-deaths-daily ser man att Sverige för nuvarande har 88 aktiva fall av covid som bedöms som allvarliga (Serious or Critical). Jag har letat men kan inte finna statistik på 1. vilken variant det gäller, samt 2. vaccinationsgraden/andel vaccinerade av de 88 allvarliga fallen.

En bekant uttryckte förskräckt igår att "98% av de inlagda är ovaccinerade!". Jag minns att jag har sett artiklar som visar att detta inte är fallet men jag kan inte hitta någon statistik om detta som är relevant för Sverige. Är det någon som känner till en bra sida (eller artikel) där man kan se denna statistik?
Citera
2021-12-22, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Rapport från Imperial College, London. Omikron förfaller inte mildare än andra varianter. Och inte nog med det:

Omicron infections appear no less severe than Delta; COVID-19 lowers sperm count, motility
/.../Researchers at Imperial College London compared 11,329 people with confirmed or likely Omicron infections with nearly 200,000 people infected with other variants. So far, according to a report issued ahead of peer review and updated on Monday, they see "no evidence of Omicron having lower severity than Delta, judged by either the proportion of people testing positive who report symptoms, or by the proportion of cases seeking hospital care after infection."
Och:
/.../Sperm count, motility may be low for months after COVID-19

Sperm quality is impaired for months for some people after recovery from COVID-19, researchers have found.
https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/omicron-infections-appear-no-less-severe-than-delta-covid-19-lowers-sperm-count-2021-12-20/
Lägg ner! Detta avhandlade vi igår. Spermierna blir sämre och färre vid alla typer av infektioner. Detta är propaganda!
Citera
2021-12-22, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Världen stänger knappast ned för något som är ofarligt.
Jo det verkar faktiskt som det. För i princip alla är risk med covid försumbar. Att likställa med förkylning eller lindrig influensa.

Men ev har vi just varit med om ett paradigmskifte i risksamhället. Där inte längre förkylning, influensa, magsjuka etc etc bara får ha sin gång utan kraftiga restriktioner. Kanske komme vi se tillbaka på tiden innan covid på en helt galen tid då man lät virus spridas i princip helt utan restriktioner...

Men jag tror polletten snart trillar för opinionen, då kommer så klart våra horaktiga politiker världen över vända kappan efter vinden och sluta med regelbundna tvångsvaccineringar och symboliska och meningslösa restriktioner.
Senast redigerad av jerka11 2021-12-22 kl. 09:16.
Citera
2021-12-22, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hoppas du klarar dig. Många är de ovaccinerade som blivit svårt sjuka.
Haha jag kommer definitivt klara mig. Det kan inte vara många i mina ålder och med min fysik som blivit allvarligt sjuka, om ens någon.
Citera
2021-12-22, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackanponke
Det Ända jag håller med dig är om vaccinet. Dem promotade vaccinet helt fel och självklart kan dem inte backa om vaccinet.

Bra att du håller med om nånting😉

Men tycker du verkligen att det ska kallas pandemi? Om du ser på antalet inlagda på sjukhus nu, i Sverige då. Och antalet unga friska som verkligen dött?
Citera
2021-12-22, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Och varför skulle vi lyssna på en veterinär som Tove? Folk ogillar termen flockimmunitet, men här har vi en tant som verkligen betraktar oss som kossor och kalvar.
jag undrade mest om hon ljuger eller grovt förvränger statistik om hur farligt covid-19 är med syfte att införa storskaligt medicinskt experiment på små barn.
Citera
2021-12-22, 09:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Märkligt, Omikron har väl inte ens orsakat knappa hundra dödsfall världen över under dessa två månader den har härjat. De andra varianterna hade ''slaktat'' tusentals efter två månader.
Vi får nog tacka vaccinerna och tidigare genomgången infektion för de sjukdomsfall som inte lett till döden.
Citera
2021-12-22, 09:48
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/#graph-deaths-daily ser man att Sverige för nuvarande har 88 aktiva fall av covid som bedöms som allvarliga (Serious or Critical). Jag har letat men kan inte finna statistik på 1. vilken variant det gäller, samt 2. vaccinationsgraden/andel vaccinerade av de 88 allvarliga fallen.

En bekant uttryckte förskräckt igår att "98% av de inlagda är ovaccinerade!". Jag minns att jag har sett artiklar som visar att detta inte är fallet men jag kan inte hitta någon statistik om detta som är relevant för Sverige. Är det någon som känner till en bra sida (eller artikel) där man kan se denna statistik?
Nyligen räknades vaccinerade som ovaccinerade i statistiken om antal vaccinerade vårdade patienter på en lokation understeg 3. Nu står det istället så här hos FHM;

"De veckor när antalet vaccinerade patienter är färre än tre ingår inte de vaccinerade i beräkningen. Detta på grund av risk för röjande av uppgifter om enskild individ. Det rapporterade antalet för de två senaste veckorna bedöms stiga något på grund av eftersläpande rapportering, särskilt vad gäller aktuell rapportvecka."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/

När MSM skrek som värst låg det totalt 18 personer på IVA i hela Sverige om jag minns rätt. "98%" är således en siffra som inte sa ett dugg i det läget.

Här hittar du statistik efter vaccinationsstatus;

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/
Citera
2021-12-22, 09:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Vi får nog tacka vaccinerna och tidigare genomgången infektion för de sjukdomsfall som inte lett till döden.
Varför?

Vi har Delta att jämföra med. Vid det här laget bör vi kunna konstatera att Omikron är mycket mild jämfört med Delta, vilken dessutom både vaccination och naturlig immunitet ger bättre skydd mot än mot Omikron.
Citera
2021-12-22, 09:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Varför?

Vi har Delta att jämföra med. Vid det här laget bör vi kunna konstatera att Omikron är mycket mild jämfört med Delta, vilken dessutom både vaccination och naturlig immunitet ger bättre skydd mot än mot Omikron.
Det är en ganska så etablerad konsensus bland experter och forskare att det är just det som gör det troligt att Omikron uppfattas som mildare och att mer information behövs för att verkligen fastställa hur farligt själva Omikron är.

Rapporten från Imperial College är en del av det informationsinsamlande.
Citera
2021-12-22, 10:00
Medlem
Citat:

Senast hittade du väl en undersökning på alarmist och hysteri internet där du spenderar dina dagar som sa att man inte blev skyddad av tidigare infektion, istället blev risken högre.
Och innan det så var det ett zombie virus.
Citera
2021-12-22, 10:04
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det är en ganska så etablerad konsensus bland experter och forskare att det är just det som gör det troligt att Omikron uppfattas som mildare och att mer information behövs för att verkligen fastställa hur farligt själva Omikron är.

Rapporten från Imperial College är en del av det informationsinsamlande.
Ja, för att någonting ska anses vetenskapligt bevisat krävs betydligt mer än statistiken vi har, men det här är Flashback. Jag törs även hävda att forskare och "experter" (det ordet tycks kunna betyda vad 17 som helst idag) själva är övertygade om att Omikron är betydligt mildare även fast det ännu inte är bevisat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in