2021-12-21, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Vel, du har selvsagt et poeng i at det blir skrevet mange ting i denne tråden som er spekulative ,og som du sier, til tider usmakelige. Men når vi først diskuterer opp og ned og i mente alle disse forskjellige teoriene om hvordan vi antar TH og/eller evt. medhjelperne har behandlet AE, synes jeg det er vanskelig å se at spekulasjoner rundt en brannstiftelse skulle peke seg ut som noe verre eller mer usmakelig enn de mulige drapsmetodene som er fremlagt her inne.

Enn så lenge mener jeg det må være greit å diskutere TH, siden det tross alt er politiet som har
kastet ut ballen og anklaget ham for å ha lagt grundige planer for å drepe sin kone, de har utmalt
et antatt motiv, og de har også insinuert at det ligger en psykiatrisk faktor i bunnen av dette (jfr.
spørsmål i avhør bl.a. om hans bruk av psykofarmaka, som var en av tingene som ledet til at han
nektet å la seg avhøre videre). Altså ting som først har vært presentert i media, før det har blitt
tema i denne tråden.

Da er dt etter mitt skjønn mer smakløst/spekulativt at man omtaler personer som på ingen måte
har vært assosiert med skyld hverken fra politiets eller medias side. Eksempler er THs kolleger, forretningsforbindelser og hans nærmeste familie.

Mine "2 cents", der altså.

Helt enig, det er politiets lækager der gør, at vi ved så meget i denne sag/efterforskning.

Om det er af taktiske grunde, ved vi jo ikke - men de må være meget sikre i deres sag, når de går ud på den måde, de har gjort det… Alt andet vil jo være en katastrofe!!!

De har stemplet en mand offentligt, og både TH og familien vil være præget resten af livet, hvis de har taget fejl. Og det er jo desværre sket før - blandt andet med fætteren i Birgitte Teng sagen.
Senast redigerad av rlk73 2021-12-21 kl. 21:49.
Citera
2021-12-21, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rlk73
Helt enig, det er politiets lækager der gør, at vi ved så meget i denne sag/efterforskning.

Om det er af taktiske grunde, ved vi jo ikke - men de må være meget sikre i deres sag, når de går ud på den måde, de har gjort det… Alt andet vil jo være en katastrofe!!!

De har stemplet en mand offentligt, og både TH og familien vil være præget resten af livet, hvis de har taget fejl. Og det er jo desværre sket før - blandt andet med fætteren i Birgitte Teng sagen.
Jeg har sett på de lekkasjene som rettferdiggjøring av politiets mistanker.
Litt sånn vi har ingen bevis, men se her for en fæl fyr.
Du ser jo bare på tråden her, folk tror på fullt alvor at TH er et monster
Citera
2021-12-21, 22:06
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Hvis EJB hadde jobb ved siden av, så må det ta lang tid å bygge hus selv på fritiden.

Ja, man kan tenke seg at det er et prosjekt som er mest gjennomførbart i sommerhalvåret.
Kvitfjell har nok en ganske lang vinter, og det kan tenkes at man ikke får gjort så mye før
snøsmeltingen om våren er over. I tillegg til at han sannsynligvis har måtte jobbe mye som
profesjonell husbygger både for å forsørge familien og å holde finansieringen av eget
byggeprosjekt vedlike.

Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Jeg har sett på de lekkasjene som rettferdiggjøring av politiets mistanker.
Litt sånn vi har ingen bevis, men se her for en fæl fyr.
Du ser jo bare på tråden her, folk tror på fullt alvor at TH er et monster

Tror ikke det er så enkelt eller svart/hvitt som du skriver her. Når man etterforsker en så alvorlig
forbrytelse som det tross alt er snakk om, må man veie for og imot hva som er
tjenlig for etterforskningen å slippe ut i offentligheten, versus det potensielle
skadeomfanget av det som skal offentliggjøres.

Man kan f.eks. tenke at det ville vært bedre for en presumptivt uskyldig mann
at man valgte å anonymisere de berørte. Men siden det er en sak som bl.a. er
avhengig av tips og vitner, ville dette vært vanskelig. Så da valgte man etter
en tid å offentliggjøre offeret og nærmeste pårørendes navn. I tillegg ville en
anonymisering være vrien fordi navn på de involverte i alle tilfeller ville blitt kjent
gjennom rykter og "jungeltelegrafen", ikke minst pga. samfunnsstatus og yrke.
TH er jo tross alt i toppsjiktet på formuesiden, og som eiendomsutvikler og
investor ville det være vanskelig å skjule identiteten over lengre tid, uten at
spekulasjonene begynte å løpe løpsk.

Saken fikk enorm oppmerksomhet fra det øyeblikket den ble sluppet i media, både
i Norge og internasjonalt. Man må kalle det en nyhetssensasjon. Katten var ute av
sekken, for å si det slik.

Så gikk det altså så lang tid uten at man fikk noe svar, og de antatte kidnapperne
var så å si helt taus, med noen få sporadiske unntak. Det neste steget, drapshypotesen,
ble opprettholdt i nesten et helt år uten å navngi konkrete mistenkte. Likevel ble det
i løpet av denne perioden i økende grad spekulert i om ektemannen kunne være i
søkelyset. Endog ham selv stilte dette spørsmålet høyt til politiet, men fikk negativt
svar. Alt dette kom media for øre.

Så da kan man jo spørre seg om det faktisk hadde vært mer tjenlig for den mistenkte
om politiet hadde vært tidligere ute med å bekrefte at han var under etterforskning.
Eller om det var mest tjenlig for politiet at de unnlot å offentliggjøre mistankene.

For en utenforstående tror jeg ærlig talt dette blir vanskelig å gi et godt svar på.

Enn så lenge er jo hensynet til offerets skjebne langt på vei det viktigste, tenker jeg.
Man kan ikke la være å etterforske en slik sak for å ta særlige hensyn til eventuelle mistenkte.

I tillegg mener jeg media har vært så hensynsfulle de har mulighet til å være.
De sitter på langt mer sensitive og graverende opplysninger om bl.a. TH enn det som
har kommet offentligheten for øre.
Senast redigerad av Svartediket 2021-12-21 kl. 22:33.
Citera
2021-12-21, 23:08
Medlem
Nå har plutselig Michael Winger fått oppslag i se og hør og i en avis pga sine teorier i Hagen saken..

Han snakker om en nedbrent hytte men aner ikke hvor.
Citera
2021-12-21, 23:12
Medlem
Siden artikkelen var låst:

I fire sesonger av «Åndenes makt» har Michael Winger (38) fått kontakt med ånder og spøkelser i hjemsøkte hus over hele landet. Parallelt med TV-innspillingene, har Winger også vært involvert i en rekke kriminalsaker, og bidratt til å finne flere savnede personer. Nå mener han også å vite hva som skjedde med Anne-Elisabeth Hagen, som forsvant fra sitt hjem i Lørenskog i oktober 2018, 67 år gammel.

Kidnappingen har vært en av Norges mest omtalte kriminalsaker. Enormt med ressurser, tid og penger er brukt for å finne Anne-Elisabeth, men fortsatt er saken et mysterium. Winger hevder han har «sett» deler av det som skjedde den dagen trebarnsmoren forsvant. For å gjøre dette går han inn i en meditativ tilstand, der han kan plukke opp andres energi og følelser.

- Hun blir ført ut av huset og inn i en bil, muligens en kassebil. Jeg tror hun har på seg natt-tøy, og det er flere i bilen, forteller Winger.

Derfra mener «Åndenes makt»-profilen at ferden går til en gammel hytte, litt over en halvtimes kjøretur fra Lørenskog.

-*Jeg tror hun ender sine dager i denne hytta. Jeg kan ta inn både hennes og gjerningspersonens energi. Det er sterke følelser i sving, forteller Winger rolig.

Kidnappingen har for mange framstått som nøye og kalkulert, men ifølge den klarsynte gikk ikke alt som planlagt denne høstdagen.

- Noen ville ha henne til å signere noen papirer, som hun nektet å gjøre. Det var ikke meningen at hun skulle dø, hevder Winger som fikk tungt for å puste da han nærmet seg det mulige åstedet.

Et annet tydelig bilde han sier han får opp, er av to menn som plukker stein i fjæra i nærheten av hytta. Michael ser ikke selve handlingen, men antar at de gjør dette for å senke liket i vannet. I etterkant av drapshandlingen forteller han at noen setter fyr på hytta for å skjule spor.

- Jeg ser at de tenner på hytta, og at flammene slikker oppetter veggene. Slik har de fjernet potensielle bevis.

Når Winger jobber med savnet-saker mediterer han, før han deretter fokuserer all sin energi på et bilde av den savnede. På den måten mener han å få innsyn i personens tanker og følelser.

- Jeg ser på bildet av personen som er forsvunnet, og får opp noe som minner om bruddstykker av gamle minner. Det er den savnedes minner, men føles som mine egne. Det er sterke følelser. Jeg kan bli kald eller få smerter, bli redd, sint eller stresset, forklarer 38-åringen.

All informasjonen som kom fram under seansen, ble skrevet ned og tegnet. Winger skrev en detaljert veibeskrivelse og tegnet hytta. Dette er informasjon han har gitt videre til politiet. Han har også delt mer info om saken på sin egen nettside w-verden.no. TV-profilens engasjement er så stort at han har leid inn dykkere i et forsøk på å undersøke vannet i nærheten av hytta. Ifølge Winger var det for dypt til å se noe, men han håper å få gjort nye undersøkelser med en undervannsdrone.

Stadig får Michael henvendelser fra folk som ønsker hjelp til å finne sine nærmeste som er sporløst forsvunnet. I dette tilfelle var det en pensjonert politimann som tok kontakt, og ba ham om å undersøke den mye omtalte kidnappingen. Ifølge Winger har politimannen fått all informasjon, og skal ha funnet hytta basert på Michaels beskrivelser av veien, utsikten og området rundt. Hytta skal også være brent ned til grunnen, slik Winger hevder at han så. Selv om han mener at hendelsesforløpet er klart, ønsker ikke Winger å spekulere i hvem som står bak ugjerningen.

-*Det er ikke min oppgave å peke ut den mistenkte, sier han.

Flere har latt seg overbevise av Michaels metoder, men enkelte er skeptiske. Det har han full forståelse for.

- Det jeg gjør, er det ingen garanti for. Det er mine syn og mine følelser. Det har vist seg ofte å stemme, og har bidratt til at saker er blitt løst, sier TV-profilen som har fått skryt for innsatsen i en rekke savnet-saker som han jobber med gratis.

Påtale-ansvarlig i Lørenskog-saken, Gjermund Hanssen, forsikrer at de tar alle tips seriøst, men ønsker ikke å kommentere Wingers påstander.

- Politiet bruker i utgangspunktet ikke klarsynte som verktøy i etterforskningen av straffesaker. Samtidig er det ingen som blir avvist fordi de er den de er, og all informasjon som kommer inn, blir vurdert og holdt opp mot øvrig informasjon i saken, sier Hanssen, og legger til:

- Å finne Anne-Elisabeth Hagen vil være viktig både av hensyn til de pårørende som sitter igjen, og den videre etterforskningen. Vi ønsker imidlertid ikke å kommentere enkelttips fortløpende i mediene.
Citera
2021-12-21, 23:15
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sozzen
Nå har plutselig Michael Winger fått oppslag i se og hør og i en avis pga sine teorier i Hagen saken..

Han snakker om en nedbrent hytte men aner ikke hvor.

Ser det ligger en sak på seher.no bak betalingsmur med overskriften "Ikke meningen at hun skulle dø".
Nå sto det jo i brevet at hun skulle dø hvis TH kontaktet politiet, noe han gjorde. Så da var det vel
meningen på et vis.

Ikke at jeg tar MW for noe annet enn en bløff, for å være ærlig. Omtrent like lite troverdig som Se&Hør.
Hvilken avis sikter du til forresten?
Citera
2021-12-21, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Kan jo virke som at han har satt det opp selv, siden det har tatt så lang tid.
Han har jo eget byggefirma også så. Men huset er på plass allerede i 2004. Nesten ferdigstilt, så hvorfor tok det 3 år til før de kunne flytte inn?
Han har vel sikkert laftet tømmeret selv. Eller om han har kjøpt et gammelt hus en annen plass, demontert det, og satt det opp der.

Det kan ha vært slik at de kjøpte tomten 27. mars 2006 og tinglyste den da.

Man kan begynne å grave og bygge først når frosten har forlatt bakken.

Våren 2006 begynte de å bygge fritidseiendomen, som siden sto ferdig året etter for å flytte inn 01.06.2007.
Senast redigerad av Braskamin58 2021-12-21 kl. 23:43.
Citera
2021-12-21, 23:28
Medlem
Citat:
Kan det være mulig at de ikke hadde forsikring under byggeprosessen. Hvis de hadde tatt opp lån så ville vel banken kreve forsikring?

Hva tror du da, kan være en sannsynlig årsak til at branntomten står urørt snart 15 år etter brannen.

Er du helt sikker på at de ikke kan ha fått utbetalt forsikringssummen?

Aldri opplevd brann så jeg kjenner ikke regelverket her.
mye brennbart på en byggeplass. Spon, bygningsplater ol
Citera
2021-12-21, 23:43
Medlem
Citat:
Hva tror du da, kan være en sannsynlig årsak til at branntomten står urørt snart 15 år etter brannen.

De tenker kanskje at barna deres får tomten når de blir store hvis de vil bygge en fritidseiendom da.
Citera
2021-12-21, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det kan ha vært slik at de kjøpte tomten 27. mars 2006 og tinglyste den da.

Man kan begynne å grave og bygge først når frosten har forlatt bakken.

Våren 2006 begynte de å bygge fritidseiendommen, som siden sto ferdig året etter for å flytte inn 01.06.2007.

Hytta var beviselig oppe i 2004 akkurat som det står i innlegget du har besvart så hva er det du tenker på?
Citera
2021-12-21, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Hytta var beviselig oppe i 2004 akkurat som det står i innlegget du har besvart så hva er det du tenker på?

Jeg tenker at fritidseiendomen som var på stedet i 2004 har vært gammel og dermed revet. Som kjent ble tomten solgt 27. mars 2006 og dermed ble det bygget ny fritidseiendom.

Det var mine tanker da.
Citera
2021-12-22, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Jeg tenker at fritidseiendomen som var på stedet i 2004 har vært gammel og dermed revet. Som kjent ble tomten solgt 27. mars 2006 og dermed ble det bygget ny fritidseiendom.

Det var mine tanker da.

Var bare skog oppi der før.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in