Citat:
Ursprungligen postat av
kornblomst
Hvis EJB hadde jobb ved siden av, så må det ta lang tid å bygge hus selv på fritiden.
Ja, man kan tenke seg at det er et prosjekt som er mest gjennomførbart i sommerhalvåret.
Kvitfjell har nok en ganske lang vinter, og det kan tenkes at man ikke får gjort så mye før
snøsmeltingen om våren er over. I tillegg til at han sannsynligvis har måtte jobbe mye som
profesjonell husbygger både for å forsørge familien og å holde finansieringen av eget
byggeprosjekt vedlike.
Citat:
Ursprungligen postat av
norrrrrmannn1
Jeg har sett på de lekkasjene som rettferdiggjøring av politiets mistanker.
Litt sånn vi har ingen bevis, men se her for en fæl fyr.
Du ser jo bare på tråden her, folk tror på fullt alvor at TH er et monster
Tror ikke det er så enkelt eller svart/hvitt som du skriver her. Når man etterforsker en så alvorlig
forbrytelse som det tross alt er snakk om, må man veie for og imot hva som er
tjenlig for etterforskningen å slippe ut i offentligheten, versus det potensielle
skadeomfanget av det som skal offentliggjøres.
Man kan f.eks. tenke at det ville vært bedre for en presumptivt uskyldig mann
at man valgte å anonymisere de berørte. Men siden det er en sak som bl.a. er
avhengig av tips og vitner, ville dette vært vanskelig. Så da valgte man etter
en tid å offentliggjøre offeret og nærmeste pårørendes navn. I tillegg ville en
anonymisering være vrien fordi navn på de involverte i alle tilfeller ville blitt kjent
gjennom rykter og "jungeltelegrafen", ikke minst pga. samfunnsstatus og yrke.
TH er jo tross alt i toppsjiktet på formuesiden, og som eiendomsutvikler og
investor ville det være vanskelig å skjule identiteten over lengre tid, uten at
spekulasjonene begynte å løpe løpsk.
Saken fikk enorm oppmerksomhet fra det øyeblikket den ble sluppet i media, både
i Norge og internasjonalt. Man må kalle det en nyhetssensasjon. Katten var ute av
sekken, for å si det slik.
Så gikk det altså så lang tid uten at man fikk noe svar, og de antatte kidnapperne
var så å si helt taus, med noen få sporadiske unntak. Det neste steget, drapshypotesen,
ble opprettholdt i nesten et helt år uten å navngi konkrete mistenkte. Likevel ble det
i løpet av denne perioden i økende grad spekulert i om ektemannen kunne være i
søkelyset. Endog ham selv stilte dette spørsmålet høyt til politiet, men fikk negativt
svar. Alt dette kom media for øre.
Så da kan man jo spørre seg om det faktisk hadde vært mer tjenlig for den mistenkte
om politiet hadde vært tidligere ute med å bekrefte at han var under etterforskning.
Eller om det var mest tjenlig for politiet at de unnlot å offentliggjøre mistankene.
For en utenforstående tror jeg ærlig talt dette blir vanskelig å gi et godt svar på.
Enn så lenge er jo hensynet til offerets skjebne langt på vei det viktigste, tenker jeg.
Man kan ikke la være å etterforske en slik sak for å ta særlige hensyn til eventuelle mistenkte.
I tillegg mener jeg media har vært så hensynsfulle de har mulighet til å være.
De sitter på langt mer sensitive og graverende opplysninger om bl.a. TH enn det som
har kommet offentligheten for øre.