2021-12-21, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coysman
Kan det være noe i emning? Via en bekjent har jeg fått en forståelse av at flere og flere i etterforskningsteamet nå ser på et helt nytt miljø. Ønsker ikke å fiske for mye så vet ikke stort mer enn at det er detaljer og helt nye opplysninger i kryptorigget og ikke minst rundt trusselbrevet som har fanget noens interesse.

Hadde vært fantastisk med noe fremgang i saken. Med eller uten Hagen som involvert. Noen bør stilles til ansvar.

Det passer vel også meget godt med, at de efterlyste kryptoviden i 2018 med voldskapacitet til at dræbe AE for ikke så længe siden.

Om det så er en medhjælper til TH de søger efter, eller de mener, at nogle andre står bag nu, ved vi jo ikke.
Senast redigerad av rlk73 2021-12-21 kl. 20:25.
Citera
2021-12-21, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Det spørs om de ikke hadde forsikring, fordi at da skal huset bygges opp igjen.
Policy`n er at penger ikke skal utbetales for da kan det bidra til forsikringssvindel.

Kan det være mulig at de ikke hadde forsikring under byggeprosessen. Hvis de hadde tatt opp lån så ville vel banken kreve forsikring?

Hva tror du da, kan være en sannsynlig årsak til at branntomten står urørt snart 15 år etter brannen.

Er du helt sikker på at de ikke kan ha fått utbetalt forsikringssummen?

Aldri opplevd brann så jeg kjenner ikke regelverket her.
Citera
2021-12-21, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Kan det være mulig at de ikke hadde forsikring under byggeprosessen. Hvis de hadde tatt opp lån så ville vel banken kreve forsikring?

Hva tror du da, kan være en sannsynlig årsak til at branntomten står urørt snart 15 år etter brannen.

Det er sikkert unntak der også, men da tror jeg det må være meget tungtveiende hensyn som må ligge til grunn.
Selv så tror jeg alt sammen gikk tapt, men TH er en stor forsikringskunde da så man skal aldri si aldri.
Citera
2021-12-21, 20:37
Medlem
Citat:

Dette var vel før B Bygg eksisterte, mulig det var Kvitf**jell ent***reprenør som stod som ansvarlig entreprenør og at forsikringen deres dekte tapet?
Citera
2021-12-21, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Hvis man ser på historiske bilder fra 2004, så ser det ut som at huset/hytten er nesten ferdigbygd, mens eiendomsdokumentene er fra 2006.
Vet ikke hva dette betyr, om det har med banklån å gjøre, eller om det var registrert først på henne, og så han og henne.
Trykk på linken, og så "historisk" oppe til høyre på kartet, og så 2004.
https://kart.1881.no/?r=F7423976

Jeg greier ikke å se noe som helst på disse kartbildene jeg.

Kjøpte de tomten av TH. Kjøpte de ferdiglaftet hytte/hus, som et byggesett, eller kan EJB ha laget hele tømmerkassen fra bunnen av selv?

Det går jo an å hogge tømmer selv, det var sikkert mye store trær som måtte ryddes vekk fra tomteområdene. Kanskje de lagret tømmer på tomten, og ikke betale tomten før det var klart for å sette opp huset. Og at EJB laftet tømmeret på stedet selv. (?)

De som er spesielt interesserte og har god tid, ville kanskje like å gjøre alt selv. Nå vet ikke jeg om EJB er den typen. Kanskje de har andre byggeskikker der han kommer fra, og at han har tatt med seg andre metoder hjemmefra.

Han skal ha lagt ned veldig mye arbeide i huset ihvertfall.

Jeg lurer på om det er stabler med tømmerstokker som er synlig på tomten. Greier ikke å se hva det er.
Citera
2021-12-21, 20:51
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rlk73
Dette er et diskussionsforum, med en sag der optager rigtig mange på grund af, at den er så unik (også) på verdensplan.

Men at TH er sigtet i sagen, gør ham hverken til pyroman eller alverdens andre ting, som han beskyldes for i diverse forummer. Og at han samtidig får sat en masse diagnoser på sig, gør det ikke mindre usmageligt at læse nogle gange.

TH er ikke dømt, sidder ikke i varetægt - er blevet ‘frikendt’ i retten, så alt bliver spekulationer, indtil det er bevist, at det er ham, der evt. står bag.

Så alle burde holde sig for gode til at lege online psykologer osv. - og kun diskutere, hvad sagen drejer sig om.

Vel, du har selvsagt et poeng i at det blir skrevet mange ting i denne tråden som er spekulative ,og som du sier, til tider usmakelige. Men når vi først diskuterer opp og ned og i mente alle disse forskjellige teoriene om hvordan vi antar TH og/eller evt. medhjelperne har behandlet AE, synes jeg det er vanskelig å se at spekulasjoner rundt en brannstiftelse skulle peke seg ut som noe verre eller mer usmakelig enn de mulige drapsmetodene som er fremlagt her inne.

Enn så lenge mener jeg det må være greit å diskutere TH, siden det tross alt er politiet som har
kastet ut ballen og anklaget ham for å ha lagt grundige planer for å drepe sin kone, de har utmalt
et antatt motiv, og de har også insinuert at det ligger en psykiatrisk faktor i bunnen av dette (jfr.
spørsmål i avhør bl.a. om hans bruk av psykofarmaka, som var en av tingene som ledet til at han
nektet å la seg avhøre videre). Altså ting som først har vært presentert i media, før det har blitt
tema i denne tråden.

Da er dt etter mitt skjønn mer smakløst/spekulativt at man omtaler personer som på ingen måte
har vært assosiert med skyld hverken fra politiets eller medias side. Eksempler er THs kolleger, forretningsforbindelser og hans nærmeste familie.

Mine "2 cents", der altså.
Senast redigerad av Svartediket 2021-12-21 kl. 20:54.
Citera
2021-12-21, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Dette var vel før B Bygg eksisterte, mulig det var Kvitf**jell ent***reprenør som stod som ansvarlig entreprenør og at forsikringen deres dekte tapet?

Huseier er også ofte byggherre selv?

Jeg tenkte at hvis EJB bygde huset selv, og kanskje ikke tok opp noe lån, så går det kanskje an å glemme forsikring? Jeg vet ikke.

Det kan være som du sier at svigerfarens firma sto som ansvarlig entreprenør, og sørget for forsikringsdekning.

Det må uansett ha vært et hardt slag for de. At huset brant ned.

Og det er trist at det ikke er bygd opp igjen. Men, jeg håper at det ikke betyr at de mistet alle verdiene de hadde lagt ned, og at de har fått utbetalt et forsikringsoppgjør som de har brukt til å kjøpe huset i Lørenskog.
Citera
2021-12-21, 20:59
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

Kjøpte de tomten av TH. Kjøpte de ferdiglaftet hytte/hus, som et byggesett, eller kan EJB ha laget hele tømmerkassen fra bunnen av selv?

Historisk orto/satellittfoto fra 2004 viser et L-formet, relativt stort bygg med en gruslagt oppkjørsel
på tomten der det på nyere bilder kun er gress. Umulig å se fra bildet hvor langt de er kommet i
byggeprosessen. Det kan godt være det man ser kun er grunnmur og betonggulv for først etasje.

Tipper EJB har oppført hele bygget fra grunnen av, og har brukt de 3 årene familien "bodde i koffert".
Citera
2021-12-21, 21:06
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:

Det går jo an å hogge tømmer selv, det var sikkert mye store trær som måtte ryddes vekk fra tomteområdene. Kanskje de lagret tømmer på tomten, og ikke betale tomten før det var klart for å sette opp huset. Og at EJB laftet tømmeret på stedet selv. (?)

De som er spesielt interesserte og har god tid, ville kanskje like å gjøre alt selv. Nå vet ikke jeg om EJB er den typen. Kanskje de har andre byggeskikker der han kommer fra, og at han har tatt med seg andre metoder hjemmefra.

Han skal ha lagt ned veldig mye arbeide i huset ihvertfall.

Jeg lurer på om det er stabler med tømmerstokker som er synlig på tomten. Greier ikke å se hva det er.

Kan jo virke som at han har satt det opp selv, siden det har tatt så lang tid.
Han har jo eget byggefirma også så. Men huset er på plass allerede i 2004. Nesten ferdigstilt, så hvorfor tok det 3 år til før de kunne flytte inn?
Han har vel sikkert laftet tømmeret selv. Eller om han har kjøpt et gammelt hus en annen plass, demontert det, og satt det opp der.
Senast redigerad av Skaanseth 2021-12-21 kl. 21:15.
Citera
2021-12-21, 21:10
Medlem
Skaanseths avatar
Noe som vi kan ha med i regnestykket ang den brannen.

# Ei#nar Chri#stopher Na#gell-Eric#hsen har vært i konflikt med Tom Hagen, og de to har vært i rettsak og sloss.
TH tapte runden.
#Nagell ble i 2004 dømt for innsidehandel. Fengselsstraff. 1 år, hvorav 1 mnd ubetinget.
# I 2006 blir hans hotell Gudbrandsgard Hotell utvidet. Hotellet er nabo til Kvitfjell hotell.
# Nagell og kona skilte seg i 2007, og han har saksøkt kona.
#Nagells far Ei#nar Fre#drik Åk#e "Tini#us" Nag#ell-Eric#hsen dør samme år. 12 november 2007.

Usikker på om det er noen sammenheng, eller hvilken sammenheng det evt skulle være, men det er jo kanskje noe å grave i.
Senast redigerad av Skaanseth 2021-12-21 kl. 21:14.
Citera
2021-12-21, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Historisk orto/satellittfoto fra 2004 viser et L-formet, relativt stort bygg med en gruslagt oppkjørsel
på tomten der det på nyere bilder kun er gress. Umulig å se fra bildet hvor langt de er kommet i
byggeprosessen. Det kan godt være det man ser kun er grunnmur og betonggulv for først etasje.

Tipper EJB har oppført hele bygget fra grunnen av, og har brukt de 3 årene familien "bodde i koffert".

Det ble tydeligere for meg nå ja. Takk for hjelpen.

Hvis EJB hadde jobb ved siden av, så må det ta lang tid å bygge hus selv på fritiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Kan jo virke som at han har satt det opp selv, siden det har tatt så lang tid.
Han har jo eget byggefirma også så. Men huset er på plass allerede i 2004. Nesten ferdigstilt, så hvorfor tok det 3 år til før de kunne flytte inn?
Han har vel sikkert laftet tømmeret selv. Eller om han har kjøpt et gammelt hus en annen plass, demontert det, og satt det opp der.

Det ser ut som om bygget er ferdig utvendig på foto fra 2004. Men hvis han skulle gjøre alt innvendig selv, så må det ha tatt tid. Kanskje han hadde full jobb, og bygget på eget hus kun i fritiden.
Citera
2021-12-21, 21:24
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:

Det ser ut som om bygget er ferdig utvendig på foto fra 2004. Men hvis han skulle gjøre alt innvendig selv, så må det ha tatt tid. Kanskje han hadde full jobb, og bygget på eget hus kun i fritiden.

Ja, det ser ferdig ut på utsiden. For man kan se skygger på nordsiden av huset. Skygger som er så store at det må være ferdig i høyden. Ser ut som at de driver å legger takpapp.
Men så er det jo innsiden av huset også da som skal ferdigstilles. Panel på vegger kanskje.
Gulv, isolasjon, elektrisk anlegg, rørleggerarbeid osv osv.
Ja, han hadde kanskje full jobb ved siden av. Må jo ha noe å leve av også.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in