2021-12-21, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och om vi inte får en dramatisk ökning av smittade med omikron inom de närmsta veckorna, hur förklarar vi då det?

Är det så märkligt egentligen att omikron inte tycks spridas i Sverige i samma takt som i våra grannländer?

Enligt vissa användare här på forumet så är ju Omikron det värsta som hänt hittills, vi ska gå samma väg som Danmark också vidare, därför finner jag det märkligt.

Om vi däremot ska jämföra så är det ganska logiskt att vi inte ser en lika brant kurva som Danmark exempelvis, Danmark införde sina restriktioner när det redan hade spårat ut, vi agerar innan det har gjort det. Vi har således bättre förutsättningar.

Vi ska inte glömma att våra grannländer hoppat mellan sina restriktioner, vilket sannerligen biter dem i röven nu.

Jag gissar på att vi inte kommer gå en sån omfattande spridning som våra grannländer.
Citera
2021-12-21, 20:29
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Och om vi inte får en dramatisk ökning av smittade med omikron inom de närmsta veckorna, hur förklarar vi då det?

Är det så märkligt egentligen att omikron inte tycks spridas i Sverige i samma takt som i våra grannländer?
Med att vi inte har testat speciellt brett?

Siffror från Danmark gällande inläggningar ser betryggande ut. Inte överdrivet med inläggningar pga Omikron där inte.

Hur vet vi hur utbredd Omikron är i Sverige idag? Vi testar ju, till skillnad från danskarna, enbart när vi får symtom.

Bara en tanke utifrån scenariot att ingen våg kommer.
Citera
2021-12-21, 20:30
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Balansen är att, om A ökar och Res minskar (samhället öppnar upp) så påverkar dessa smittspridningen R' åt olika håll.
Nej. Felet du gör där är att du betraktar Ve som en konstant, men Ve är inte konstant. Ingen vet vad det aktuella Ve är, för det beror på så många faktorer. Och allteftersom A och Ve minskar så är S det som räknas, men S vill du i fin enfald förringa. Ja, A minskar med tiden eftersom folk börjar ogilla att måsta boosta sig stup i kvarten. Snart är A=0.
Citera
2021-12-21, 20:30
Medlem
Spridningen kommer minska efter helgerna och dämpas hela januari. Januari är normalt den sämsta månaden för handel, krogar och restauranger när det ät tomt i plånboken. Sen kommer ökningen och topp någon gång under vårvintern. Precis som andra luftvägsvirus.
Citera
2021-12-21, 20:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Är bara en tidsfråga och beror nog inte på "flocken".
Smittan ökar även i länder som haft hög smittspridning förut.
Åtminstone så ska man förbereda sig på det, skulle vi mot alla odds klara oss får det bli något för framtida studier men klokast gör man i att både anta och förbereda sig på att vi är som alla andra.

Om smittan(omikron) ökar men antalet avlidna inte ökar i samma takt, vad kan det i så fall bero på?

Kan det bero på naturlig immunitet eller ett i grunden fungerande immunförsvar eller måste det vara vaccinets förtjänst?
Citera
2021-12-21, 20:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Inte så många som bryr sig så mycket längre. Bara att acceptera att man kommer få omicron. Åtgärder bara drar ut på det oundvikliga......

Väldigt få omicron fall på sjukhus så den triggar knappast självbevarelsedriften.

Ja ”alla” kommer förr eller senare att smittas och med omicron lär det till största delen ske redan innan flyttfåglarna återvänder.
Citera
2021-12-21, 20:32
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Inte så många som bryr sig så mycket längre. Bara att acceptera att man kommer få omicron. Åtgärder bara drar ut på det oundvikliga......

Väldigt få omicron fall på sjukhus så den triggar knappast självbevarelsedriften.
Ja, om detta verkligen är en variant som är så snäll att den inte orsakar problem oavsett hur spridningen ser ut, får man nog se den som en välkommen variant.

Läser mycket i media om hur "omicron outcompetes delta", men det jag undrar är om de verkligen konkurrerar i någon nämnvärd utsträckning öht. För att de ska kunna sägas konkurrera måste den ena innebära ett skydd mot den andra, och så verkar det inte vara riktigt, i någon betydande utsträckning. Åtminstone inte åt ena hållet. Kanske det ser annorlunda ut för den som infekteras med omicron som isf skulle få ett bättre skydd mot delta än vice versa.

Vi borde, som åtminstone jag ser det, kunna få en samtidig spridning av två av varandra oberoende varianter.
Citera
2021-12-21, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Spridningen kommer minska efter helgerna och dämpas hela januari. Januari är normalt den sämsta månaden för handel, krogar och restauranger när det ät tomt i plånboken. Sen kommer ökningen och topp någon gång under vårvintern. Precis som andra luftvägsvirus.

Brukar vara i Vabuari som det kommer igång som mest, så misstänker du har rätt
Citera
2021-12-21, 20:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så såg det inte ut vid årsskiftet 20/21 gällande Sars2. Då var det full kareta till Januari/ Februari.
Citera
2021-12-21, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det är nästan värsta tänkbara tajming i det här. Vaccinera ska man göra under senhösten, inte under försommaren. Sen att inte FHM började rekommendera en tredje dos under augusti är fullständigt idiotiskt. Alla data om den korta varaktigheten för vaccinationsskyddet fanns ju redan då.
Varför vaccinerade du dig inte på senhösten då? Varför var du så kåt på att gå före i kön för att vaccinera dig mitt i sommaren?
Citera
2021-12-21, 20:35
Medlem
Citat:
Om smittan(omikron) ökar men antalet avlidna inte ökar i samma takt, vad kan det i så fall bero på?

Kan det bero på naturlig immunitet eller ett i grunden fungerande immunförsvar eller måste det vara vaccinets förtjänst?

För tidigt att säga, omikron måste vara ute ett tag och då är det många parametrar man måste titta på, jämföra länder med många vaccinerade vs de som knappt har några, jämföra de som haft hård lockdown vs de som haft mer öppet och så vidare och se hur det skiljer sig med de som har mest fall av svår sjukdom och död.
Citera
2021-12-21, 20:35
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej. Felet du gör där är att du betraktar Ve som en konstant, men Ve är inte konstant. Ingen vet vad det aktuella Ve är, för det beror på så många faktorer. Och allteftersom A och Ve minskar så är S det som räknas, men S vill du i fin enfald förringa. Ja, A minskar med tiden eftersom folk börjar ogilla att måsta boosta sig stup i kvarten. Snart är A=0.
Jag betraktar inte Ve som en konstant. Det enda som behöver gälla för denna princip, är att Ve>0. Och om den avtar allt för mycket får man kompensera med Res om reduktionen av R' kräver det.

Jag är villig att beakta S också. Många halmgubbar i vanlig ordning. Du lyckas alltid skriva att jag påstår saker som jag aldrig påstått. Jag är mycket väl medveten om att Ve avtar med tiden. Jag boostades själv idag .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in