2021-12-21, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Det är väl standard vid direkt rött?

Hade tyvärr inte möjlighet att se matchen men har kollat höjdpunkterna inklusive Kane’s och Robertson’s tacklingar - solklart rött båda två. Skandal att Kane inte åker ut för det men som några varit inne på tror jag att den tidiga matchminuten påverkar. Kan inte se någon annan förklaring. Att VAR inte går in är dock helt obegripligt.

När Robertson sedan blir utvisad får vi svart på vitt att det är helt inkonsekvent från domaren vilket aldrig är bra. Farligt, vårdslöst eller osportsligt spel ska alltid bestraffas oavsett matchens storhet, betydelse eller vad klockan visar. Annars blir det som att ge frikort för diverse vansinnigheter givet att dessa sker tidigt i matchen.

Så jag förstår Liverpool’s och Klopp’s frustration men Robertson’s tackling går tyvärr inte att snacka bort. Senast jag såg en liknande situation var när Totti sparkade ner Balotelli. Detta var under tiden när den sistnämnde fortfarande var en talang och spelade i Inter.

Här blandar du ihop alla termer.
Farligt spel = Alltid grov utvisning
Vårdslöst spel = Alltid gult kort
Osportsligt spel = Betraktas det vara bristande respekt, är det ALLTID gult kort.

Tyvärr har det ju blivit så att domare beordras att nästan ha så lite kort som möjligt i stora matcher. Kolla Jorginho i EM-finalen tex med en avskyvärd tackling, som bara blev gult kort, för att det var just en EM-final.
Citera
2021-12-21, 11:35
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
Om Robertson nu får 3 matcher för sitt röda igår missar han Chelsea borta, dyrköpt och klumpigt rött i offensiv zon. HUVUDLÖST!

Nej, han är tillbaka mot Chelsea. Blir det tre matcher missar han Leicester i ligacupen imorgon, Leeds och Leicester i ligan, och är tillbaka mot Chelsea. Under förutsättning att inte matcher blir inställda och Chelsea är inom de tre matcherna.

Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
3 matcher? Herregud, är inte ens liverpool fan men detta är sjukt. Även om det är en gnutta karma i detta, Robbo har grisat länge och då är detta bättre än att någon skadar honom (om man tror på karma)

På vad sätt är det sjukt? Direkt utvisning, tre matcher, inga konstigheter.
Det sjuka i sammanhanget är i så fall att Kane klarar sig med gult och VAR inte granskar det.

Citat:

Hade tyvärr inte möjlighet att se matchen men har kollat höjdpunkterna inklusive Kane’s och Robertson’s tacklingar - solklart rött båda två. Skandal att Kane inte åker ut för det men som några varit inne på tror jag att den tidiga matchminuten påverkar. Kan inte se någon annan förklaring. Att VAR inte går in är dock helt obegripligt.

När Robertson sedan blir utvisad får vi svart på vitt att det är helt inkonsekvent från domaren vilket aldrig är bra. Farligt, vårdslöst eller osportsligt spel ska alltid bestraffas oavsett matchens storhet, betydelse eller vad klockan visar. Annars blir det som att ge frikort för diverse vansinnigheter givet att dessa sker tidigt i matchen.

Så jag förstår Liverpool’s och Klopp’s frustration men Robertson’s tackling går tyvärr inte att snacka bort. Senast jag såg en liknande situation var när Totti sparkade ner Balotelli. Detta var under tiden när den sistnämnde fortfarande var en talang och spelade i Inter.

Alternativ teori till att Kane klarar sig är att han är just Harry Kane, de resonerade i någon brittisk podd att ifall t.ex. Matic gör det där åker han ut direkt, men Kane är Kane. Det var jag som var inne på matchminut och jag tror absolut det påverkar, att domarna är mer ovilliga att visa ut någon i minut 5 gentemot 85. De "förstör ju matchen" om de visar ut någon tidigt, medan minut 85 har mycket mindre påverkan på slutresultatet. Sen om det är spelaren som gör sig förtjänt av det röda, det landar ändå på domaren, helt irrationellt.

Jag håller helt med dig om att inkonsekvens är ett gift. Båda challenges är röda och det är inte mycket att snacka om. VAR borde givetvis kliva in på Kane också, låta domaren kolla själv.

Där har du en annan grej: domarna släpper saker till VAR för de tänker att VAR ska rädda dem om det blir fel. Hellre släppa och kolla med VAR, än att kliva in och döma straff/rött kort och sen få på skallen av VAR.
Citera
2021-12-21, 13:06
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Det var jag som var inne på matchminut och jag tror absolut det påverkar, att domarna är mer ovilliga att visa ut någon i minut 5 gentemot 85. De "förstör ju matchen" om de visar ut någon tidigt, medan minut 85 har mycket mindre påverkan på slutresultatet. Sen om det är spelaren som gör sig förtjänt av det röda, det landar ändå på domaren, helt irrationellt.

Engelska domare har ju länge varit världsbäst på att tolka regelboken på sitt eget sätt och helst inte ens ta gula kort första kvarten utan i stället ha evighetslånga samtal med den professionelle spelaren som måste få reglerna förklarade för sig.

Håller med om inkonsekvens. Blir ju helt galet om spelaren som kapar nån efter 10 minuter klarar sig med en tillsägelse (och alltså har utrymme att begå en likadan förseelse igen) medan den som gör det efter 30 minuter får gult kort direkt. Och det där med att "förstöra matchen" är ju skitsnack, det är ju spelarna som gör det i så fall, och vissa lag och spelare kan ju sätta det i system att gå stenhårt på motståndarnas stjärna direkt från avspark för att skrämma/skada honom, och om de tillåts göra det förstör ju det matchen om något.

Citat:
Där har du en annan grej: domarna släpper saker till VAR för de tänker att VAR ska rädda dem om det blir fel. Hellre släppa och kolla med VAR, än att kliva in och döma straff/rött kort och sen få på skallen av VAR.

Båda sakerna minskar ju domarnas auktoritet och gör dem till lovligt byte för spelare och tränare. Bara svaga och osäkra domare kan gilla den utvecklingen.
Citera
2021-12-21, 13:15
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Engelska domare har ju länge varit världsbäst på att tolka regelboken på sitt eget sätt och helst inte ens ta gula kort första kvarten utan i stället ha evighetslånga samtal med den professionelle spelaren som måste få reglerna förklarade för sig.

Håller med om inkonsekvens. Blir ju helt galet om spelaren som kapar nån efter 10 minuter klarar sig med en tillsägelse (och alltså har utrymme att begå en likadan förseelse igen) medan den som gör det efter 30 minuter får gult kort direkt. Och det där med att "förstöra matchen" är ju skitsnack, det är ju spelarna som gör det i så fall, och vissa lag och spelare kan ju sätta det i system att gå stenhårt på motståndarnas stjärna direkt från avspark för att skrämma/skada honom, och om de tillåts göra det förstör ju det matchen om något.

Båda sakerna minskar ju domarnas auktoritet och gör dem till lovligt byte för spelare och tränare. Bara svaga och osäkra domare kan gilla den utvecklingen.

Ja, instämmer helt i inkonsekvensen. Spelarna kommer anpassa sig till det som gäller. Gäller samma nivå hela matchen, kommer de inte göra sådana satsningar som Kane gjorde. (Och Robbo kommer inte sparka Emerson som han gjorde heller).

Domarna borde helt enkelt följa regelboken och ha samma nivå rakt igenom. Det kommer bli gnäll för billiga straffar, tidiga röda kort, omslagna straffar, med mera. Men spelarna kommer anpassa sig. Just nu är de ju anpassade till att "jag kan göra den här tacklingen nu, bara 15e minuten" eller "klart jag kan tjuva in i boxen lite, straffen kommer ändå inte gå om", och det använder de sig såklart av.

Ja, blås straff om någon leker ryggsäck på hörna i boxen, argumentet "det kommer bli 100 straffar per match" är irrelevant - för spelarna kommer lägga av om de fattar att det är den nivån som gäller, alltid.
Citera
2021-12-21, 13:37
Medlem
Citat:
Domarna borde helt enkelt följa regelboken och ha samma nivå rakt igenom. Det kommer bli gnäll för billiga straffar
Nu blir detta saxat men ett tag var ju detta det enda folk prata om kändes det som med den bedömningen som skedde då. Minsta kontakt - spelare faller - straff. Vilket många spelare lärde sig så de föll också vid minsta kontakt.
Där var ju ett trevligt inslag för någon match sedan när Mané faktiskt kämpade att hålla sig på fötter och fortsätta spela (vilket innebar att situationen rann honom ur händerna) istället för att lägga sig. Hade ehllre sett att domarna blivit bättre på att använda någon form av fördelsregel men vet i tusan hur det skulle appliceras.

I stort håller jag med dig, spelarna hade lärt sig efter ett fåtal matcher. På samma sätt som om filmning hade gett direkt 5 matchers avstängning. Det hade tagit tre omgångar sen hade INGEN filmat utan försökt stå på benen i samtliga situationer (det är jag tämligen övertygad om iaf)
Citera
2021-12-21, 16:08
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Nej, han är tillbaka mot Chelsea. Blir det tre matcher missar han Leicester i ligacupen imorgon, Leeds och Leicester i ligan, och är tillbaka mot Chelsea. Under förutsättning att inte matcher blir inställda och Chelsea är inom de tre matcherna.

Gäller avstängning i serien också i ligacupen? Jag var osäker därför räknade jag 3 i serien.

Domaren som dömde mot Tottenham sitter i VAR mot Chelsea, snacks om huvudet i sanden av domarkåren 😳
Citera
2021-12-21, 16:10
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:

Helt ok med Robertson men alla påpekar att Kane klarar sig från VAR en inte Robertson. Därför sånt gnäll å med rätta.
Citera
2021-12-21, 16:11
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Clattenburg tycker att Kanes tackling var värre, och hade hört att en förmildrande omständighet var att Robertson lyfte på benen

Man är alltså tvungen att stå kvar och ta emot en smäll som kan bryta ett ben... man kan bara hoppas att domarna inte tänkte så.

https://www.bbc.com/sport/football/59736316

Länk till en artikel om det på BBC.
Jo låt Robertson stå kvar med fot i marken och aka hade sagt i efterhand, varför hoppa du inte undan? 😂😂😂
Citera
2021-12-21, 16:27
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Alternativ teori till att Kane klarar sig är att han är just Harry Kane, de resonerade i någon brittisk podd att ifall t.ex. Matic gör det där åker han ut direkt, men Kane är Kane

Tänk om Xhaka hade gjort den där tackingen! Två röda kort och en straff av bara farten!
Citera
2021-12-21, 18:04
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Varför dyker det upp en bild av Trump i mitt huvud när jag läser dina inlägg?
Finns det en Generalens motsvarighet till TDS?
Jag fattar inte vad du syftar på med det inlägget, ärligt talat.

Men saken är klar, om ett lag förlorar och/eller spelar oavgjort mot en skitklubb som spurs så är man ej värdig att kallas för titelutmanare.
Citera
2021-12-21, 18:28
Medlem
Alex P. Keatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Jag fattar inte vad du syftar på med det inlägget, ärligt talat.
Det förvånar ingen. Vare sig det är sanning eller ännu ett försök att provocera. Många av oss andra ser det däremot tydligt. Därav "problemet" om man försöker att diskutera med dig.
Citera
2021-12-21, 18:33
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
Gäller avstängning i serien också i ligacupen? Jag var osäker därför räknade jag 3 i serien.

Domaren som dömde mot Tottenham sitter i VAR mot Chelsea, snacks om huvudet i sanden av domarkåren 😳

Där har du den enskilt största orsaken till varför VAR är så fruktansvärt inkonsekvent i PL. Det enda rimliga vore att separera de domare som sitter med VAR från de som dömer matcher på plan. VAR-domare kan med fördel vara domare som är för gamla för att få döma IRL på plan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in