2021-12-21, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
Nej men det var ju bara ett exempel. Lägg till alla konsultbolag, Revisionsbolag, Advokatbyråer, Storbolag etc. det är ju inte miljontals som tjänar så mycket i Sverige men säkert 50-60 tusen personer.
Nja: Så många svenska damer lär inte ha en fast nettomånadslön på 180 K. Som betalas ut till ett lönekonto. Du pratar om ca 1% av sveriges arbetsförda befolkning?? snarare något 1000tals varav majoriteten troligen är män.
Citera
2021-12-21, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nja: Så många svenska damer lär inte ha en fast nettomånadslön på 180 K. Som betalas ut till ett lönekonto. Du pratar om ca 1% av sveriges arbetsförda befolkning?? snarare något 1000tals varav majoriteten troligen är män.

Nu stod det ju inte fast lön, utan bara lön. Kan ju vara en engångshändelse med lön inkl resultatdelning/bonus/...
Citera
2021-12-21, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 95.214.235.160
Kvinnan framför mig i kön till bankautomaten på ett köpcentrum i Göteborg lämnade kvar lappen. Jag tog la den fickan och läste efter att jag hämtat ut pengar:

Lön 181 600
Saldo 1 420 348

Man kan undra vad det är för personer som har så mycket på saldot. Vilket slags folk tror ni? Vad hade ni investerat i om ni vore den lyckliga personen framför mig i kön med 1,4 på saldot?

Tror ni hon lämnade kvar lappen med flit bara för att jag skulle läsa, och i så fall vad ville hon mig?

Vanlig lönearbetare i Sverige som är för lat för att fundera över hur man investerar pengar. 1,4 mille är inte speciellt mkt. Hon glömde ta med sig kvittot.
Citera
2021-12-21, 15:02
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, jag tänkte detsamma. För mig är det inget onormalt.

Ni är ju uppenbara troll eller tröga. Man har inte 1,4 miljoner på kontot som är kopplat till sitt kort. Har ni "abc123" i lösenord också?
Citera
2021-12-21, 15:04
Medlem
Kanske har hon nyligen bytt jobb och haft mycket sparad semester eller andra ersättningar som nu betalats ut i en slutlön. Kanske har hon nyss blivit utköpt från huset av numera exmaken och inte hunnit placera pengarna. Kan finnas tusen anledningar.
Citera
2021-12-21, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
Ni är ju uppenbara troll eller tröga. Man har inte 1,4 miljoner på kontot som är kopplat till sitt kort. Har ni "abc123" i lösenord också?

Det kan man definitivt ha. Det kanske låter som en enorm summa för dig, men för en dam som drar in 180k netto per månad är det ingen fantasisumma. Särskilt inte om hon står i begrepp att snart köpa en sommarstuga eller en bil eller liknande.
Citera
2021-12-21, 15:09
Medlem
Älskar flashbackpenisarna i tråden. äch 1.4 miljoner på kontot är småpotatis etc etc.

Hur många % av sverigesbefolkning tror ni går omkring med 1.4 millar på kontot eller har en lön på 180k?

Det är inte många.

1.4 på kontot kan du väl iof ha även om det är hjärndött men det är inte många % under 50 som har det skulle jag tro. 10% av alla löntagare i Sverige ligger över 54 000 i månaden.

Verklighetscheck. medellönen i Sverige är typ 27k i månaden och medianen 30k
Citera
2021-12-21, 15:13
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det kan man definitivt ha. Det kanske låter som en enorm summa för dig, men för en dam som drar in 180k netto per månad är det ingen fantasisumma. Särskilt inte om hon står i begrepp att snart köpa en sommarstuga eller en bil eller liknande.

Köper du sommarstuga med ditt bankkort? Alla stora köp jag har gjort har jag gjort via internetbanken med konton som inte har något kort kopplat till sig. Men det kanske bara är jag.
Citera
2021-12-21, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
Köper du sommarstuga med ditt bankkort? Alla stora köp jag har gjort har jag gjort via internetbanken med konton som inte har något kort kopplat till sig. Men det kanske bara är jag.

Har 700k på mitt lönekonto just nu, ibland uppåt 900k och som allra minst 450k. Man kan väl bara ta ut typ 15k på en dag med bankomatkort och om man blir scammad får man tillbaka pengarna om man anmäler inom 3 månader (åtminstone när det gäller min bank). Så jag ser inte riktigt säkerhetsproblemet.
Citera
2021-12-21, 15:27
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Har 700k på mitt lönekonto just nu, ibland uppåt 900k och som allra minst 450k. Man kan väl bara ta ut typ 15k på en dag med bankomatkort och om man blir scammad får man tillbaka pengarna om man anmäler inom 3 månader (åtminstone när det gäller min bank). Så jag ser inte riktigt säkerhetsproblemet.

Ta ut ja. Men du kan köpa betydligt dyrare saker om någon lyckats skimma kortet eller liknande, även om risken för det idag är betydligt lägre än den var förr så finns ändå risken. Lite onödigt att utsätta sig för en sån risk helt i onödan kan jag tycka.

Vet företagare som blivit kontaktade av drivmedelsföretag då någon tankat 2 kubik diesel i t.ex. Malmö med deras kort utan att de vetat om det.
Citera
2021-12-21, 15:34
Medlem
Min pappa gick runt med nästan tredubbelt av det beloppet i saldo innan jag fick honom till att köpa fonder, noll koll på hur man förvaltar pengar...
Citera
2021-12-21, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frankybody
Min pappa gick runt med nästan tredubbelt av det beloppet i saldo innan jag fick honom till att köpa fonder, noll koll på hur man förvaltar pengar...

Så, vad är din poäng? Eller ville du bara exponera din pappas lem?
Senast redigerad av sgnam 2021-12-21 kl. 15:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in