2021-12-21, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Vilken bank har du som ger hela kontoutdraget på bankomatlappen?
Har länsförsäkringar bank, står "lön" på utdraget vid löneinsättning, utdraget innehåller senaste transaktionerna samt saldo (vid uttag från "Bankomat").
Citera
2021-12-21, 10:54
Avslutad
Tycker det är lite skeva lönebilder som ges här. Vet en svensk VD som som ansvarade för mer än 1000 personer i extremt framgångsrikt företag och hade runt 100-150 tusen i månaden. Bodde i en högst ordinär villa. Sen tillkom säkert en del bonus.
Citera
2021-12-21, 10:55
Medlem
LKKINGENs avatar
Ja man kan undra vad det är för en kärring.
Men folk är otroliga på att fixa och tricksa. Jag skulle aldrig kunna dra runt mitt liv på en sådan lön och ett så pass taskigt saldo på lönekontot.
Det är bara hatten av för en sådan människa.
Citera
2021-12-21, 10:57
Medlem
Pengarna ska inom snar framtid användas till ett boende, bil eller nåt annat större köp och därför vill personen ifråga inte låsa pengarna i olika investeringar?
Citera
2021-12-21, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .ANDERS
Ja verkligen jättevanligt att jobba som upper management på en amerikansk storbank 😂

Nej men det var ju bara ett exempel. Lägg till alla konsultbolag, Revisionsbolag, Advokatbyråer, Storbolag etc. det är ju inte miljontals som tjänar så mycket i Sverige men säkert 50-60 tusen personer.
Citera
2021-12-21, 11:01
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Förusatt att det stämmer så undrar jag hur man inte kan ha mer än 1,4 miljoner på kontot om man har ut nästan 200k i månaden
För att människor som inte är ekonomiskt imbecilla vet att man investerar överskott av inkomst, inte har det på ett vanligt bankkonto. Så det är snarare förvånande över någon har så mycket på sitt lönekonto. Det är rent av oansvarigt, både ekonomiskt och säkerhetsmässigt.
Citera
2021-12-21, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagtogdittnamn
Pengarna ska inom snar framtid användas till ett boende, bil eller nåt annat större köp och därför vill personen ifråga inte låsa pengarna i olika investeringar?
Kan absolut vara så vet att frugans grabb när han flyttade tillbaka till sverige hade knappt en mille på lönekontot som han då använde som kontantinsats till en bostad.
Och den höga lönen skulle kunna förklaras med en slutlön, Sist jag bytte jobb fick jag ut drygt 100 K i slutlön och jag har ingen jättelön. Men med det avtalet jag fick blev det en större klumpsumma.
Men frågan är vilka med den ekonomin som faktiskt tar ut kontanter i en automat.
Citera
2021-12-21, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 95.214.235.160
Kvinnan framför mig i kön till bankautomaten på ett köpcentrum i Göteborg lämnade kvar lappen. Jag tog la den fickan och läste efter att jag hämtat ut pengar:

Lön 181 600
Saldo 1 420 348

Man kan undra vad det är för personer som har så mycket på saldot. Vilket slags folk tror ni? Vad hade ni investerat i om ni vore den lyckliga personen framför mig i kön med 1,4 på saldot?

Tror ni hon lämnade kvar lappen med flit bara för att jag skulle läsa, och i så fall vad ville hon mig?
Nu tror jag att du trollar såvida du inte visar ett foto på kvittot men det är många som har miljoner på kontot för att det är för svårt med aktier, fonder mm. Ni läser ju dagligen om bank-id bedrägerier.
Citera
2021-12-21, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Smartare och rikare än du.

1,4 mille på lönekontot är mycket för dig men inte för alla.

Ja, hon har mer pengar än mig på lönekontot. Mina pengar arbetar, dom ligger inte på ett vanligt konto.

Hon har högre lön än mig, det är sant. Men pengar kommer och går och hennes strategi för säkerhet och tillväxt kan ifrågasättas.
Senast redigerad av SirpaLirpa 2021-12-21 kl. 14:24.
Citera
2021-12-21, 14:34
Medlem
Hon kanske har dyra vanor och måste lägga några hundra tusen varje månad på att betala Eurocardräkningen. Och så vill hon ha en liten buffert så att hon inte behöver föra över pengar och sälja aktier om hon ska köpa en bil och en båt osv.

Har själv runt 900k på mitt lönekonto stundtals. När det når kring $100k skickar jag över ca $50k till aktiedepån. Däremot ser man ju noga till att det inte skrivs ut något kvitto i bankomaten. Onödigt att reta upp folk.
Citera
2021-12-21, 14:35
Medlem
george.sthlms avatar
[quote=SvenPP|78396940]Obegåvat att ha större saldo än bankgarantin. Även om risken är låg så är konsekvensen tråkig om banken får problem.[/QUOTE

Du har en övertro på bankgarantin.

Har både svensk och norsk bankgaranti och känner mej långt från säker på att staten
skulle klara att infria allas garantier vid en bankkollaps eller få lån för att infria den.

Kanske dom skulle kunna klara att få ut 100.000 kr till alla , och dom som har mera får kanske i framtiden ut något mera. 100.000 kr per person, inte konto/bank.
Citera
2021-12-21, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Du har en övertro på bankgarantin.

Har både svensk och norsk bankgaranti och känner mej långt från säker på att staten
skulle klara att infria allas garantier vid en bankkollaps eller få lån för att infria den.

Kanske dom skulle kunna klara att få ut 100.000 kr till alla , och dom som har mera får kanske i framtiden ut något mera. 100.000 kr per person, inte konto/bank.

Det blir ju inte bättre att att ha 1,4 mille på en enda bank. Det ökar ju inte sannolikheten för att få ut garantibeloppet. Det blir alltså ännu större skäl att använda flera banker.

Självfallet sprider man de likvida medlen på fler banker om man har så mycket, så att man har garanti på alla slantarna.

För övrigt finns det andra skäl att ha fler banker, särskilt om man gjort sig beroende av bankomatuttag. Man byter då bankomatkort när den ena banken ligger nere. Men tanten kanske att över miljonen på ett flertal banker redan.

Sedan var det någon annan som spekulerade i att tanten sålt en bostad och behövde likvida medel för att lösa "lånen". Faktum är att låneinstituten kräver att lånen löses direkt vid försäljningen, man får alltså bara nettot (inte bruttobeloppet) insatt på sitt eget bankkonto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in