Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-20, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whoisduck
Hoppas jag tänkt rätt nu. Men jag förstod det som att när fribeloppet är borta så får jag jobba heltid och samtidigt ha rätt till bidrag. Jag har fått det sedan höst i alla fall samtidigt som jag jobbar 100%. Har jag gjort fel då eller? Var rätt säker på att det var så men börjar tvivla nu lite.

Under 2020 och 2021 har fribeloppet tagits bort. Du hade fört kunna tjäna en halv mille i princip utan att det har påverkat CSN
Citera
2021-12-20, 19:19
Medlem
Hur mycket bryr sig CSN om om man löser identiska kurser ?

Säg folktro heter en kurs och den andra heter nordisk mytologi. Antar i grund och botten det är poäng allt handlar om och att jag har klarat av dem.
Citera
2021-12-20, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelGregow
Det är eventuellt också vad jag tror. Men eftersom jag inte vet tänkte jag se om någon här har koll innan jag frågar CSN. Rimligtvis får man det inte men tänker att det beror på hur skolan inrapporterar kurspoängen till CSN.

Jag tror först och främst skolan måste testa en kunskaper som därifrån skall intyga att du har klarat av en tidigare kurs.

Sådär med bör inte CSN bry sig så hårt för man hoppas.

Det beror på vilka skolor det rör sig om också , privata skolor skiter i det där. Dessutom ska det finnas viktiga moment som blir ett krav på att klara av som tex en Excel kurs+ affärsekonomi. Att man måste behärska Excel för att klara av kursen
Citera
2021-12-20, 20:16
Medlem
Vad gäller när man går på folkhögskola och får CSN?

Låt säga att man läser en kurs som går en termin. Vad är det som bestämmer om man får CSN? Är det närvaron eller att man gör uppgifterna? Fattar inte riktigt det.
Citera
2021-12-21, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Du kan ju läsa på komvux/folkhögskola och ta veckor från den gymnasiala kvoten samtidigt som du pluggar YH.
Det kanske blir lite väl mycket att vara så aktiv att man inte blir utskriven från skolan p.g.a. bristande närvaro och/eller resultat och då kan basår på högskolan vara ett alternativ, då det är gymnasiala kurser, men du är fri att bara regga dig och skita i resten i princip.

Kan du berätta mer om detta.
Jag har slut på CSN på universitetsnivå. Men läser kurs på universitet.
Jag går kurs på folkhögskola. Hur kan jag fortsätta få CSN på folkhögskola, måste jag klara av något särskilt, jag förstår inte riktigt detta?
Citera
2021-12-21, 13:15
Medlem
Låt säga att man har slut på CSN på universitetsnivå
Man läser både på universitetet och på folkhögskolan.
Man tar csn på folkhögskolan.

Om man då misslyckas med sin kurs på folkhögskolan och klarar den på universitetet. Kan man göra om universitetspoäng till folkhögskolepoäng på något sätt så att man fortfarande kan få CSN?

Har också en annan fråga. När det gäller folkhögskola så står det så här "Studieresultat
Om du tidigare har studerat med studiemedel kommer dina studieresultat att prövas när du ansöker om studiemedel. Vid studier på folkhögskola krävs för fortsatt rätt till studiemedel att du fullföljt studierna i normal takt".

Vad menas med det här. Vad är det som gör att man inte får fortsatt studiemedel på folkhögskolan? Vad baserar dom det på?
Citera
2021-12-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palfrey
Kan du berätta mer om detta.
Jag har slut på CSN på universitetsnivå. Men läser kurs på universitet.
Jag går kurs på folkhögskola. Hur kan jag fortsätta få CSN på folkhögskola, måste jag klara av något särskilt, jag förstår inte riktigt detta?

Ger din kurs på folkhögskola rätt till CSN så är det bara att söka då det rör sig om en annan kvot.
Man har en kvot med ett visst antal veckor på eftergymnasial nivå, en på gymnasial nivå och en på grundnivå; har du kvar veckor på din gymnasiala kvot och utbildningen ger rätt till CSN är det bara o söka.

Du måste klara, eller ha klarat, tillräckligt med studieresultat sedan senast du hade CSN-bidrag.

Vilken takt är din utbildning på, är det 50% eller mer?, annars kanske du får söka en komvuxkurs på 100p så att du kommer i 50% totalt över terminen.
Citera
2021-12-21, 22:01
Medlem
Hur mycket får man i CSN på augusti?

I januari får man alltså sammanlagd ca 16500:- och undrar om det gäller samma för augusti när man återupptar studier igen.
Citera
2021-12-21, 22:16
Bannlyst
Jag brukar få 20.800,-
Citera
2021-12-21, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajasnajas
Jag brukar få 20.800,-

I månaden eller i augusti?
Citera
2021-12-21, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av freaz
I månaden eller i augusti?

augusti
Citera
2021-12-21, 22:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freaz
I januari får man alltså sammanlagd ca 16500:- och undrar om det gäller samma för augusti när man återupptar studier igen.

(FB) Stora tråden om CSN och studiemedel #2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in