2021-12-21, 08:59
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Vilken bank har du som ger hela kontoutdraget på bankomatlappen?
De flesta banker jag haft brukar skriva ut de senaste fem (?) transaktionerna på uttagskvittot.
Men nu var det ju åratal sedan jag gjorde ett bankomatuttag, och ännu längre sedan jag bad om ett kvitto.
Citera
2021-12-21, 09:02
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Obegåvat att ha större saldo än bankgarantin. Även om risken är låg så är konsekvensen tråkig om banken får problem.
Har man en del så försöker man sprida pengarna där man får avkastning. Har själv kalkylerat med bankgarantin men har mer än 950 000k på några ställen pga. avkastningen.

Att ha 1,4k på ett konto kopplat till bankomatkort verkar extremt korkat då de pengarna genererar 0 och inget i avkastning.
Citera
2021-12-21, 09:03
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Har man en del så försöker man sprida pengarna där man får avkastning. Har själv kalkylerat med bankgarantin men har mer än 950 000k på några ställen pga. avkastningen.

Att ha 1,4k på ett konto kopplat till bankomatkort verkar extremt korkat då de pengarna genererar 0 och inget i avkastning.
Edit: 0,60 var bästa räntan... utan att kolla närmare, men den räntan äts upp av inflationen varje år.
Citera
2021-12-21, 09:07
Medlem
6 Månadslöner på kontot är väl inte så jäkla mycket. Finns flera industrier där 3-400k inte är ovanligt när du hamnar i “upper management” typ direktör, senior analyst, etc. i speciellt banker från USA, typ Morgan Stanley, Goldman Sachs etc.
Citera
2021-12-21, 09:17
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 95.214.235.160
Kvinnan framför mig i kön till bankautomaten på ett köpcentrum i Göteborg lämnade kvar lappen. Jag tog la den fickan och läste efter att jag hämtat ut pengar:

Lön 181 600
Saldo 1 420 348

Man kan undra vad det är för personer som har så mycket på saldot. Vilket slags folk tror ni? Vad hade ni investerat i om ni vore den lyckliga personen framför mig i kön med 1,4 på saldot?

Tror ni hon lämnade kvar lappen med flit bara för att jag skulle läsa, och i så fall vad ville hon mig?
Naturligtvis ska man i normalfall inte ha så mycket på lönekontot kopplat till ett sådant konto, bland annat som flera sagt, för att det går över bankgarantin. Sedan finns det specialregler om man tillfälligt får in mycket pengar, som från en husförsäljning.

Man kan i dag få i alla fall en procents ränta på konton som kan räknas som likvida medel, alltså med insättning och uttag från och till lönekontot direkt.

Edit: Tänkte på Klarna Flex, låg visst på 0.85%, hade för mig det var på 1%.
Citera
2021-12-21, 09:19
Medlem
happilappis avatar
är man över 30 år så är det väl ganska vanligt att ha över en mille på kontot iallafall.
Citera
2021-12-21, 09:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
är man över 30 år så är det väl ganska vanligt att ha över en mille på kontot iallafall.
På lönekontot?
Citera
2021-12-21, 09:31
Medlem
Om de siffrorna du säger stämmer så har ju personen i fråga en rejält tilltagen lön, även om vi använder Flashback som referens.
Med de förutsättninagrna är det ju inte omöjligt att hon redan har mängder av pengar investerade och att hon vid sidan av detta har kvar en del pengar i likvid form för att inte ha allt på börsen. Hennes tanke kanske var att ha uppemot en mille och sedan överföra men med de summorna in som nämndes går det ganska fort att passera.

Kanske inte det smartaste upplägget men absolut förståeligt att man inte hela tiden flyttar över alla sina kontanter till investeringar utan vill ha en viss spridning.

Kan det vara så att hon är egenföretagare och att kontot då såg var saldot hos företagets likvidkonto och att posten lön som du såg var totala löneutbetalningar senaste månaden. Med några anställda är dessa siffror helt rimliga för ett mindre företag.
Citera
2021-12-21, 09:33
Medlem
Om detta stämmer så kan du nog snabbt räkna ut vem personen var, är inte så många kvinnor som har över 4 mille som inkomst av tjänst.
Sen kan jag förstå om man i vissa fall kan ha ett högt saldo på kontot framför allt om du jobbar på flera ställen.
Vet folk som t.ex jobbat för UD i utlandstjänst som har haft över ett årslön sittande på lönekontot.
Samt några dock inte som skattat i sverige som under en utlandsperiod i princip sparat hela sin lön i hemlandet.
Men låter lite extremt att ha de pengarna och visa upp dem på det sättet, Är nog inte många med de inkomsterna som faktiskt tar ut cash.
Citera
2021-12-21, 09:34
Medlem
.ANDERSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
6 Månadslöner på kontot är väl inte så jäkla mycket. Finns flera industrier där 3-400k inte är ovanligt när du hamnar i “upper management” typ direktör, senior analyst, etc. i speciellt banker från USA, typ Morgan Stanley, Goldman Sachs etc.
Ja verkligen jättevanligt att jobba som upper management på en amerikansk storbank 😂
Citera
2021-12-21, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi

Källa?
Citera
2021-12-21, 10:13
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
På lönekontot?

Okej, semilikvida medel då. Man är en idiot om man har dom på lönekontot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in