2021-08-17, 14:27
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag kom till 4:00 där det vart uppenbart fel. Han försökte få det till att man skulle få tidvatten i sjöar om det var den direkta attraktionen som gav tidvatten, men hur skulle det gå till när sjön och omgivande mark lyfts lika mycket? (Något han f.ö. själv noterar längre fram i videon)

I grunden tror jag problemet är att han försöker förklara tidvattnet, hur en tunn vattenhinna på jorden dynamiskt rör sig i förhållande till hela jordens deformation, och det är ett betydligt mer komplicerat problem än att bara räkna på hur en homogen kropp påverkas. Det vi ser är ju inte hur jorden deformeras utan skillnaden mellan jordens och havens rörelse.

Jag ritade snabbt en figur och fick det till att tidvattenkraften på en linje mot månen bör vara dubbelt så stor som den komprimerande kraften vinkelrät mot månen. Nerdnerd kan säkert korrigera mig här om jag fick det fel.

Varför blanda in relativitetsteorin? Inte ens din video gör det, vilket han förklarar direkt i början.

Det var precis det som var min poäng. Det sträcks ut pga att ändarna befinner sig olika långt bort från kroppen det dras mot.

Men kusten mot havet lyfts inte så som marken runt en sjö skulle?
Men du har säkert bättre koll än de på PBS Spacetime. Om dina kånslor säger att du har rätt så är det så, oavsett anledningar.

Nej, han förklarar inte tidvattenfenomenet utan gravitationell tidvattenkraft.
Du gissar och chansar utan att veta vad du pratar om. Som vanligt.

Du "ritade en snabb figur"?!?!?! Hahaha! Och du "kom fram till" att du har rätt? Hahaha... Ja fråga Nerdnerd! Han kan hjälpa dig med centrifugalkraften där också! Den geodesiska förskjutningsvektorn löser han med sina förenklade fyrvektorer! Haha...

Eftersom det är definierat där som gravitoelektromagnetism med vektorer som pekar, så slipper jag försöka förklara varför din teckning, som säkert är jättefin, är fel.

Ja och det som var precis din poäng är fel eftersom du pratar om fel ändar och om utdragning istället för kompression. Utdragning finns också men kommer senare.
Men visa NN din teckning och berätta hur ni kommer fram till att den kompressionen är hälften så stor som utdragningen! Annars kan man tro att det är ett dynamiskt förhållande som beror på L/r, så den tvärgående diametern man möter i förhållande till, längs och mot radien.
Men NN kan säkert bekräfta att din snabba skiss bekräftar din magkänsla! Haha... Jag orkar inte med den här diskussionen igen. Vi har redan haft den i tråden där ni har allt fel om SR.

Edit. Snälla räkna ut längdkontraktion och tidsdilatation från både hastighet och gravitationspotential hos det utdragna objektet! Vänligen visa också hur centrum för momentum förhåller sig till det totala systemet när centrifugalkraften är ur jämvikt mot det delade tröghetscentrumet!
Gärna i förhållande till den tangenta hastigheten hos en punkt på ytan, avgjort med vinkelhastighet!
Jag är även nyfiken på när en lika stor radiell gravitationell potentialskillnad men utan någon inåtriktad kompression skulla dra isär ett fallande objekt. Inte aldrig? Och gravitationen är ingen kraft utan krökt rumtid, alla är i egen vila där fysikens lagar fungerar likadant och ljusets hastighet är invariant?
Era parkbänkslirare...
Senast redigerad av Bara-Robin 2021-08-17 kl. 15:00.
Citera
2021-08-17, 16:25
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jag kom till 4:00 där det vart uppenbart fel. Han försökte få det till att man skulle få tidvatten i sjöar om det var den direkta attraktionen som gav tidvatten, men hur skulle det gå till när sjön och omgivande mark lyfts lika mycket? (Något han f.ö. själv noterar längre fram i videon)

I grunden tror jag problemet är att han försöker förklara tidvattnet, hur en tunn vattenhinna på jorden dynamiskt rör sig i förhållande till hela jordens deformation, och det är ett betydligt mer komplicerat problem än att bara räkna på hur en homogen kropp påverkas. Det vi ser är ju inte hur jorden deformeras utan skillnaden mellan jordens och havens rörelse.

Jag ritade snabbt en figur och fick det till att tidvattenkraften på en linje mot månen bör vara dubbelt så stor som den komprimerande kraften vinkelrät mot månen. Nerdnerd kan säkert korrigera mig här om jag fick det fel.

Varför blanda in relativitetsteorin? Inte ens din video gör det, vilket han förklarar direkt i början.

Det var precis det som var min poäng. Det sträcks ut pga att ändarna befinner sig olika långt bort från kroppen det dras mot.
Dubbla stämmer bra enl detta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tidal_tensor#Tidal_tensor_for_a_spherical_body .
Och så krävs det nog öht en större kraft för att trycka sönder något så när runda saker än för att dra sönder dem, men ok, om just det gissar jag lite.

Och Dunning-Kruger-Crackpot-Robin är som vanligt bara helt ute och snurrar.
Citera
2021-08-17, 16:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Dubbla stämmer bra enl detta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tidal_tensor#Tidal_tensor_for_a_spherical_body .
Så skönt att jag inte tappat min känsla för fysik helt.
Citat:
Och så krävs det nog öht en större kraft för att trycka sönder något så när runda saker än för att dra sönder dem, men ok, om just det gissar jag lite.
När vi pratar saker i planetskala kan man se allt som en vätska och då går tryck och drag på ett ut när det gäller deformering.
Citera
2021-08-17, 17:29
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Så skönt att jag inte tappat min känsla för fysik helt.

När vi pratar saker i planetskala kan man se allt som en vätska och då går tryck och drag på ett ut när det gäller deformering.
Så är det förstås för relativt små deformationer.

Men nu nämndes ju även spaghettifiering, som ju dels är stora deformationer, och dels kan handla om fasta objekt som t ex en människa -- som iofs även innehåller en massa vätska. Men för en stålkub gissar jag iaf att det krävs en mindre kraft för att dra sönder den än för att trycka sönder den... ?

När det gäller tidvattentensorn har vi f ö även kontraktion längs både x och y, medan det förlängs längs z (om z är den radiella riktningen från den kropp som ger upphov till tidvattenkraften). Om man bara hade kontraktionsdelen eller bara förlängningsdelen, på en kub, vilken skulle då förstöra kuben först? Känns som en inte helt trivial fråga i hållfasthetsfysik. Hur relevanta är t ex Eulers knäckfall?
Senast redigerad av nerdnerd 2021-08-17 kl. 17:33.
Citera
2021-08-17, 22:57
Medlem
Nu har de senaste inläggen varit svåra för mig att greppa då de överskridit mina gamla grundskolekunskaper i fysik . . .

Men jag undrar om sagda inlägg ryms inom begreppet Tidjord? Enligt Wikipedia : I centrala Sverige är höjdskillnaden under dygnet maximalt omkring 25 centimeter. Måhända lite, men ändå påtagligt.
Citera
2021-09-07, 22:10
Medlem
Pluto har en omloppstid på 90557,60 dagar och Pluto rör sig i en ellips.

Hur konverterar jag Plutos rörelse i ellipsen från grader till dagar? Om det hade varit en cirkel så hade jag ju bara tagit 90557,60/360 = 251,55 dagar per grad i cirkeln - och multiplicerat det med 77 grader för att få fram hur många dagar det tar att färdas 77 grader. Men nu har jag ju en ellips!

När Pluto färdats 77 grader i ellipsen - hur många kalenderdagar motsvarar det?
Senast redigerad av BreakTheChains 2021-09-07 kl. 22:37.
Citera
2021-09-07, 22:54
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreakTheChains
När Pluto färdats 77 grader i ellipsen - hur många kalenderdagar motsvarar det?

Jag tror Matematikforumet bättre kunde hjälpa här. Men dom lär kräva lite mer specifika frågor .. 77 grader från vad, perihelion?
Citera
2021-09-10, 00:01
Medlem
J.R.s avatar
Något som var vackert och okänt sågs ikväll 2021-09-09 på himlen i Norrbotten. Vad kan det vara för något som observerades? Komet eller stjärnfall spekuleras det om i tidningen.

https://kuriren.nu/nyheter/artikel/spektakulart-ljusfenomen-over-bensbyn-forbryllar--har-aldrig-sett-nagot-liknande/lwpy6m7r
Citera
2021-09-10, 02:01
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
https://kuriren.nu/nyheter/artikel/spektakulart-ljusfenomen-over-bensbyn-forbryllar--har-aldrig-sett-nagot-liknande/lwpy6m7r

Låst artikel, dock.

S.k stjärnfall är ju iofs inte ovanliga. En liten sten, normalt under en centimeter stor, ger ett bra ljussken
Citera
2021-09-10, 07:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Något som var vackert och okänt sågs ikväll 2021-09-09 på himlen i Norrbotten. Vad kan det vara för något som observerades? Komet eller stjärnfall spekuleras det om i tidningen.
En olåst artikel där hävdas att det troligen var en amerikansk raketuppskjutning
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pWngGV/mystiskt-ljusfenomen-i-norrbotten
Citera
2021-10-11, 20:39
Medlem
orrecrists avatar
Hur ofta krockar två neutronstjärnor i våran galax? Hur mycket uppskattningsvis försvinner ut i tunga grundämnen så som guld? Ja jag vet att det är upp till hur stora stjärnorna är men på ett ungefär med två ”vanliga” neutronstjärnor?
Citera
2021-12-21, 10:55
Medlem
Va fan?
"En komet, en turist eller amerikanska satelliter?"
https://www.sydsvenskan.se/2021-12-20/vad-var-det-for-himlafenomen-som-syntes-over-skane
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in