Citat:
Jag kom till 4:00 där det vart uppenbart fel. Han försökte få det till att man skulle få tidvatten i sjöar om det var den direkta attraktionen som gav tidvatten, men hur skulle det gå till när sjön och omgivande mark lyfts lika mycket? (Något han f.ö. själv noterar längre fram i videon)
I grunden tror jag problemet är att han försöker förklara tidvattnet, hur en tunn vattenhinna på jorden dynamiskt rör sig i förhållande till hela jordens deformation, och det är ett betydligt mer komplicerat problem än att bara räkna på hur en homogen kropp påverkas. Det vi ser är ju inte hur jorden deformeras utan skillnaden mellan jordens och havens rörelse.
Jag ritade snabbt en figur och fick det till att tidvattenkraften på en linje mot månen bör vara dubbelt så stor som den komprimerande kraften vinkelrät mot månen. Nerdnerd kan säkert korrigera mig här om jag fick det fel.
Varför blanda in relativitetsteorin? Inte ens din video gör det, vilket han förklarar direkt i början.
Det var precis det som var min poäng. Det sträcks ut pga att ändarna befinner sig olika långt bort från kroppen det dras mot.
I grunden tror jag problemet är att han försöker förklara tidvattnet, hur en tunn vattenhinna på jorden dynamiskt rör sig i förhållande till hela jordens deformation, och det är ett betydligt mer komplicerat problem än att bara räkna på hur en homogen kropp påverkas. Det vi ser är ju inte hur jorden deformeras utan skillnaden mellan jordens och havens rörelse.
Jag ritade snabbt en figur och fick det till att tidvattenkraften på en linje mot månen bör vara dubbelt så stor som den komprimerande kraften vinkelrät mot månen. Nerdnerd kan säkert korrigera mig här om jag fick det fel.
Varför blanda in relativitetsteorin? Inte ens din video gör det, vilket han förklarar direkt i början.
Det var precis det som var min poäng. Det sträcks ut pga att ändarna befinner sig olika långt bort från kroppen det dras mot.
Men kusten mot havet lyfts inte så som marken runt en sjö skulle?

Men du har säkert bättre koll än de på PBS Spacetime. Om dina kånslor säger att du har rätt så är det så, oavsett anledningar.
Nej, han förklarar inte tidvattenfenomenet utan gravitationell tidvattenkraft.
Du gissar och chansar utan att veta vad du pratar om. Som vanligt.
Du "ritade en snabb figur"?!?!?!
Hahaha! Och du "kom fram till" att du har rätt?
Hahaha... Ja fråga Nerdnerd! Han kan hjälpa dig med centrifugalkraften där också!
Den geodesiska förskjutningsvektorn löser han med sina förenklade fyrvektorer!
Haha...Eftersom det är definierat där som gravitoelektromagnetism med vektorer som pekar, så slipper jag försöka förklara varför din teckning, som säkert är jättefin, är fel.
Ja och det som var precis din poäng är fel eftersom du pratar om fel ändar och om utdragning istället för kompression. Utdragning finns också men kommer senare.
Men visa NN din teckning och berätta hur ni kommer fram till att den kompressionen är hälften så stor som utdragningen!
Annars kan man tro att det är ett dynamiskt förhållande som beror på L/r, så den tvärgående diametern man möter i förhållande till, längs och mot radien.Men NN kan säkert bekräfta att din snabba skiss bekräftar din magkänsla! Haha... Jag orkar inte med den här diskussionen igen. Vi har redan haft den i tråden där ni har allt fel om SR.
Edit. Snälla räkna ut längdkontraktion och tidsdilatation från både hastighet och gravitationspotential hos det utdragna objektet! Vänligen visa också hur centrum för momentum förhåller sig till det totala systemet när centrifugalkraften är ur jämvikt mot det delade tröghetscentrumet!
Gärna i förhållande till den tangenta hastigheten hos en punkt på ytan, avgjort med vinkelhastighet!

Jag är även nyfiken på när en lika stor radiell gravitationell potentialskillnad men utan någon inåtriktad kompression skulla dra isär ett fallande objekt. Inte aldrig? Och gravitationen är ingen kraft utan krökt rumtid, alla är i egen vila där fysikens lagar fungerar likadant och ljusets hastighet är invariant?
Era parkbänkslirare...
Senast redigerad av Bara-Robin 2021-08-17 kl. 15:00.
Senast redigerad av Bara-Robin 2021-08-17 kl. 15:00.