Citat:
Ursprungligen postat av
Bara-Robin
Det mesta. Allt du tror att jag har fel med har jag rätt i. Även detta såklart, som alltid.
Nej, du har som vanligt fel. Det fungerar inte så.
Här är en video från PBS Spacetime som förklarar det för dig:
https://youtu.be/pwChk4S99i4
Jag kom till 4:00 där det vart uppenbart fel. Han försökte få det till att man skulle få tidvatten i sjöar om det var den direkta attraktionen som gav tidvatten, men hur skulle det gå till när sjön och omgivande mark lyfts lika mycket? (Något han f.ö. själv noterar längre fram i videon)
I grunden tror jag problemet är att han försöker förklara tidvattnet, hur en tunn vattenhinna på jorden dynamiskt rör sig i förhållande till hela jordens deformation, och det är ett betydligt mer komplicerat problem än att bara räkna på hur en homogen kropp påverkas. Det vi ser är ju inte hur jorden deformeras utan skillnaden mellan jordens och havens rörelse.
Jag ritade snabbt en figur och fick det till att tidvattenkraften på en linje mot månen bör vara dubbelt så stor som den komprimerande kraften vinkelrät mot månen. Nerdnerd kan säkert korrigera mig här om jag fick det fel.
Citat:
Ska vi gå igenom Einsteins fältekvationer? Kanske kolla upp matriselementen i Weyltensorn också?
Varför blanda in relativitetsteorin? Inte ens din video gör det, vilket han förklarar direkt i början.
Citat:
Nope, ett tunt snöre kommer inte sträckas ut av kompressionen från sidorna.
Det var precis det som var min poäng. Det sträcks ut pga att ändarna befinner sig olika långt bort från kroppen det dras mot.