2021-12-21, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteritorsk
mäta ström eller volt är 2 helt olika mätmetoder , så undran är om TS har koll på vad han vill mäta ?
Min mätare har inställningar för både ström, spänning och motstånd. Jag vet vilken som är vilken.
Citera
2021-12-21, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp
En bilgenerator brukar ha 3 anslutningar för:

Fältlindning; Kopplas via tändningslåset till + på batteriet (det finns inga magneter i en bilgenerator).
Kontrollampa; kopplas till den röda lampan med batterisymbol, jordar lampan om den inte laddar.
B+; Koppas till + på batteriet med en GROV ledning, oftast en grov bult. Det är den ledningen du måste mäta på.

Exakt hur din generator är kopplad kan vi bara GISSA då du inte talat om vilken modell av generator din bil har eller vilken bil du har.

Allt snack om trefas och att det inte spelar någon roll vilken av de tre du mäter på gäller om du öppnar generatorn och kopplar in dig före likriktaren.

En normal multimeter klarar max 10A
En bilgenerator kan ge 40-100A beroende på modell.
Alltså måste du mäta med shunt eller strömtång.

En annan metod är att mäta polspänningen på batteriet, starta motorn och mät spänningen på batteriet.
Om generatorn laddar som den skall så kommer spänningen att stiga sakta men säkert.

@xpqr12345: Jag har aldrig någonsin stött på en bilgenerator med separat likriktare, de är alltid inbyggda så de anslutningarna kan man inte nå.
Jag är där det finns tre kopplingar, inte bara två.
Citera
2021-12-21, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om det nu verkligen skall mätas ström så måste en förbrukare vara inkopplad som är lämplig i sammanhanget, men frågan är först och främst vad ts vill få ut av sitt mätande, vanligtvis inskränks mätningen till att kontrollera spänningen. Sitter generatorn i en testbänk blir det annorlunda, men har fått uppfattningen att den är på sin plats i en bil.
Den är faktiskt på en testbänk. Jag kan vrida den på lägre varv än en riktig bilmotor.
Citera
2021-12-21, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jag är rätt insatt i el och elektronik så jag förstår vad det handlar om. Det tror jag däremot inte att TS gör, hen liksom många jämställer ström med spänning och det är sällan intressant att mäta strömmen från en generator - vilket i sig kan vara nog så svårt med en tångamperemätare då strömmen går i flera olika kablar. Spänningen däremot är av högsta intresse och den är enkel att mäta.

Visst, det går att få även ett vanligt 1.5V AA batteri att explodera och lägger man en skiftnyckel över polerna på ett bilbatteri gäller det att snabbt avlägsna sig, det jag försöker få fram är att 12V i sig är en ofarlig spänning att hantera.
Skulle man trots allt (felaktigt) sätta en osäkrad multimeter i serie med en generator så tror jag faktiskt ändå inte att det händer så mycket, den största strömmen går direkt mellan batteri och startmotor så det är nog bara om man har en massa förbrukare på som man överskrider multimeterns mätområde som typiskt brukar vara 20A och skulle det ändå rent av bli kortis så tror jag snarare någon ledning eller komponent i mätaren slutar i ett litet rökmoln, det handlar knappast om en regelrätt explosion.

Sen kan man nog av TS uttalanden att döma försöka få hen att helt släppa detta då elementära fysiska kunskaper verkar saknas.
Jag vet visst skillnaden mellan ström och spänning, jag tänker ställa in mätaren på ström. Den är på en testbänk, inte i en bil.
Citera
2021-12-21, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Vad ska du ens mäta strömmen för?
Igång med bilen, slå på all last på Max. Har billjud så ös på, är det elfläktar så på med dom osv.
Mät spänning över batteriet, är det 13v eller mer så orkar generatorn med. Är det under 13v så orkar den ej.
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Kupefläktar kan dra 30 amp och kan på vissa bilar behöva varv om generatorn är på 60A vid 1500.

Det är först vid 14.4V man har rejäl laddning.
Vid 13.5V kanske man går jämt upp med vad generatorn orkar med innan man även måste draina batteriet.
Som sagt är generatorn på en testbänk och inte ansluten till ett batteri.
Citera
2021-12-21, 08:11
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citationnotneeded
Jag vet visst skillnaden mellan ström och spänning, jag tänker ställa in mätaren på ström. Den är på en testbänk, inte i en bil.

Häftigt. Det hade du kunnat kläcka ur dig tidigare.
Men ska man testa hur mycket ström man kan plocka ut måste man ha motsvarande last som den får dra och då de flesta generatorer idag ger 100A eller mer så duger inte en vanlig multimeter om man inte bygger en shunt och mäter över den men då måste den vara dimensionerad proportionerligt så det enklaste sättet blir nog via en tångamperemeter.
Citera
2021-12-21, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Häftigt. Det hade du kunnat kläcka ur dig tidigare.
Men ska man testa hur mycket ström man kan plocka ut måste man ha motsvarande last som den får dra och då de flesta generatorer idag ger 100A eller mer så duger inte en vanlig multimeter om man inte bygger en shunt och mäter över den men då måste den vara dimensionerad proportionerligt så det enklaste sättet blir nog via en tångamperemeter.
Jag tänker i experimentsyfte vrida den på lägre varv än i en riktig motor. Spelar det någon roll i vilka kopplingar jag sätter mätaren?
Citera
2021-12-21, 08:56
Medlem
Har du verkligen en Amperemätare som klarar mer än 10 A ?
Om din mätare klarar 200 A kan du inte förstöra den med de allra flesta bilgeneratorer (nästan alla laddar <170 A) men sådan mätutrustning kan jag inte tänka mig att du har när du behöver fråga här på FB.
Citera
2021-12-21, 09:01
Medlem
Citat:
Batteri måste vara anslutet, annars fungerar inte förmagnetiseringen korrekt. Dioderna kan skadas om generatorn körs utan batteri.
Citera
2021-12-21, 09:36
Medlem
Facades avatar
Citat:

Aha.
Ska du få ur ström så måste du belasta den.
Du får se ström som en produkt på resistans. Högre resistans = högre ström för att bibehålla spänning. När den inte längre kan producera tillräckligt med ström har man nått gränsen och då tappar den spänning.
Så du måste belasta den och sedan mäta med tångamperemeter
Citera
2021-12-21, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Aha.
Ska du få ur ström så måste du belasta den.
Du får se ström som en produkt på resistans. Högre resistans = högre ström för att bibehålla spänning. När den inte längre kan producera tillräckligt med ström har man nått gränsen och då tappar den spänning.
Så du måste belasta den och sedan mäta med tångamperemeter
Det är väl tvärtom låg R hög I enligt ohms lag
Citera
2021-12-21, 10:40
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djvlad
Det är väl tvärtom låg R hög I enligt ohms lag

Självklart!
Blir lite fel ibland.
Citera