2021-12-20, 23:27
Medlem
TheNightTrippers avatar
Drogscenen var ju annorlunda på 70-80 talet än vad den är nu, det var ju nästan uteslutande gatulagning på den tiden
Jag vill minnas att gatulangarna var rädda för CP och han brukade råna langarna, detta var innan han verkligen gick ner sig, då var han en rätt stöddig typ och beryktad i city.
Men vart brukade han råna langare?
Det var väl inte på plattan?
Citera
2021-12-21, 00:15
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Var finner du belägg för Petterssons samhällshat? Jag får inte den bilden. Inte heller av en rättshaverist som känner sig förfördelad av samhället (utom möjligen när det gäller föräldrnas sommarhus som han var tvungen att lämna ifrån sig).

Pettersson var missbrukare, kriminell och sociopat. Men hans ilska var plötslig och riktad mot den eller det som för stunden stod emellan honom och pengar/droger. Han var inte som Tingström - typen som ruvar på hämnd. Att Pettersson sedan tyckte Tingström blev felaktigt dömd i första rättegången - ja vem tyckte/tycker inte det?

Petersson saknade motiv att mörda Palme. Jag tror också att han talade sanning när han sade sig vara socialdemokrat och Palmevän.

Räcker inte huset i sig? Med tanke på att CP hade ett omvittnat och uppenbarligen våldsamt sinnelag är det sannolikt att det gick honom djupt till sinnes.

Bristen på långsiktighet och den impulsiva vreden hörde ihop med CP: s missbrukarliv, men han var ju som sagt inte enbart sådan utan hade en reflekterande sida. Att han inte alls skulle kunna ha långsiktiga planer, ruva på hämnd och vara förmögen till planering ser jag som en vrångbild av CP, med tanke på vad vi vet om hans intelligens och relationer. Mycket få människor är så enkla att de går att inordna i ett mönster av att man kan sluta sig till deras handlingar och förutse dem som om de vore en karikatyr på bio, inte ens de värsta strulpellarna.

Är du säker på att den bild du har av CP inte är djupt färgad av den ytliga bild av den helt oförmögne och apolitiske pundaren de som hellre tror på andra spår målat upp?

Det finns motstridiga vittnesmål om vad CP kan tänkas haft för politisk läggning. Det finns alltså skäl att vara skeptisk till påståendet om honom som Palmevän och socialdemokrat. Det kan vara så. Men det är inte heller avgörande. CP kan i grunden varit detta, men besviken på hur Palme och sossarna agerade ändå.

Man kan jämföra med hans vän Harri Miekkalinna. Han var definitivt vänster men var besviken på Palme från vänsterhållet och rövarhållet. Det är inte alls långsökt att tänka på CP i liknande banor. Det gick sedan ihop i deras umgänge med Tingström där samhällshatet har mycket olika uttryck och ursprung men där man inspirerar varandra.

Edit. Miekkalinna vittnar bland annat i förhör om CP: s samhällshat. Så även här i intervjun där han säger att han också kände samma sak. Märk väl, detta i ett sammanhang där han med emfas samtidigt hävdar att CP inte mördade Palme. Nå han kan ha haft fel i den delen. Men det finns inga skäl att betvivla det han uppger om CP: s sinnesstämningar och inställning till Palme.

https://m.youtube.com/watch?v=uaxDM3LrvzY
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2021-12-21 kl. 00:24.
Citera
2021-12-21, 08:17
Medlem
Massajens avatar
I en kalender som hittades vid en husrannsakan fann man att Crille antecknat att han grät när han såg en minnesceremoni på TV över OP.

Ingenstans i korrespondens fanns något om hat mot Palme.

Tingström närde ett djupt hat mot rättsväsendet. Han hade goda motiv att försöka kasta grus i maskineriet genom att dupera Pelle till att sprida desinformation.
Citera
2021-12-21, 17:21
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Räcker inte huset i sig? Med tanke på att CP hade ett omvittnat och uppenbarligen våldsamt sinnelag är det sannolikt att det gick honom djupt till sinnes.

Bristen på långsiktighet och den impulsiva vreden hörde ihop med CP: s missbrukarliv, men han var ju som sagt inte enbart sådan utan hade en reflekterande sida. Att han inte alls skulle kunna ha långsiktiga planer, ruva på hämnd och vara förmögen till planering ser jag som en vrångbild av CP, med tanke på vad vi vet om hans intelligens och relationer. Mycket få människor är så enkla att de går att inordna i ett mönster av att man kan sluta sig till deras handlingar och förutse dem som om de vore en karikatyr på bio, inte ens de värsta strulpellarna.

Är du säker på att den bild du har av CP inte är djupt färgad av den ytliga bild av den helt oförmögne och apolitiske pundaren de som hellre tror på andra spår målat upp?

Det finns motstridiga vittnesmål om vad CP kan tänkas haft för politisk läggning. Det finns alltså skäl att vara skeptisk till påståendet om honom som Palmevän och socialdemokrat. Det kan vara så. Men det är inte heller avgörande. CP kan i grunden varit detta, men besviken på hur Palme och sossarna agerade ändå.

Man kan jämföra med hans vän Harri Miekkalinna. Han var definitivt vänster men var besviken på Palme från vänsterhållet och rövarhållet. Det är inte alls långsökt att tänka på CP i liknande banor. Det gick sedan ihop i deras umgänge med Tingström där samhällshatet har mycket olika uttryck och ursprung men där man inspirerar varandra.

Edit. Miekkalinna vittnar bland annat i förhör om CP: s samhällshat. Så även här i intervjun där han säger att han också kände samma sak. Märk väl, detta i ett sammanhang där han med emfas samtidigt hävdar att CP inte mördade Palme. Nå han kan ha haft fel i den delen. Men det finns inga skäl att betvivla det han uppger om CP: s sinnesstämningar och inställning till Palme.

https://m.youtube.com/watch?v=uaxDM3LrvzY

Det är förstås vanskligt att spekulera i folks inre själsliv. Pettersson har ju dock aldrig begått den typen av uppsåtliga dåd tidigare eller senare. Visst är jag färgad av den allmänna bilden, det är vi nog alla i viss mån. Men den allmänna bilden kan ju vara delvis sann. Pettersson var absolut intelligent och ibland reflekterande. Men jag menar att hans samlade brottslighet visar att dessa sidor låg utanför hans kriminella tankesfär.

Jag tror heller inte man skall överdriva Tingströms inflytande över Pettersson. Deras umgänge utanför murarna verkar begränsat till de dramatiska juldagarna -83 men efter det är den sparsam. Jag tror Petterson hade tankarna på helt annat håll den 28 feb 1986.
Citera
2021-12-21, 19:09
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Det är förstås vanskligt att spekulera i folks inre själsliv. Pettersson har ju dock aldrig begått den typen av uppsåtliga dåd tidigare eller senare. Visst är jag färgad av den allmänna bilden, det är vi nog alla i viss mån. Men den allmänna bilden kan ju vara delvis sann. Pettersson var absolut intelligent och ibland reflekterande. Men jag menar att hans samlade brottslighet visar att dessa sidor låg utanför hans kriminella tankesfär.

Jag tror heller inte man skall överdriva Tingströms inflytande över Pettersson. Deras umgänge utanför murarna verkar begränsat till de dramatiska juldagarna -83 men efter det är den sparsam. Jag tror Petterson hade tankarna på helt annat håll den 28 feb 1986.

Ja, det får vi inte veta. Som jag tidigare påpekat här i tråden i diskussioner med andra går min argumentation inte ut på att CP var skyldig eller att han bevisligen var så hatisk mot samhället 1986 att han hade motiv att mörda Palme, utan att det inte alls är långsökt eller uteslutet, vilket ofta påstås.

Om CP mördade Palme var det ju i mångt och mycket impulsivt handlat där CP tog chansen när han fick den att utföra vad han några år tidigare suttit och fantiserat med Tingström och Miekkalinna om. Miekkalinna - och därmed revolver och våldsanvändning med sådan -fanns ju som en betydande influens i hans liv just vid tiden för mordet.

Det kan mycket väl vara så att Cedergrens och Miekkalinnas uppgifter till polisen och pressen var rent jidder för att tillfredsställa vad som polisen ville ha av dem. Det kan dock istället vara så att de båda visste att CP var på på plats och att en revolver försvunnit från Cedergrens bostad och att det de uppgav var beroende på att de under inga omständigheter ville tjalla rakt av, men heller inte ställa sig i dålig dager och få för mycket problem och därför när de pressades av polis kom med vaga antydningar istället.

Miekkalinna uppger ju så småningom att CP sagt till honom att han flydde från mordet men inte begick det. Totalt struntprat? Mycket möjligt, men inte helt säkert.
Citera
2021-12-23, 15:37
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Det finns ett fåtal stollar, som tar chansen att kontinuerligt förtala nån viss xx här på FB!!
När det i själva verket är chrille P som är otroligt svårt att runda!
1 i motsats till förtalad man, hade cp full koll på LOP , vid 21 tiden
2 i motsats till kvällsarbetande hade cp full koll på lämpligt vapen, å gata Tegner no 16
3 i motsats till den förtalade gick cp på "höger sida" av sveavägen

Det är synd och skam att hovrätten satte ohemult höga rättssäkerhetskrav vid dömandet, enbart för att det handlade om ett speciellt mordfall!
En mer pragmatisk rättshantering hade sparat många kronor, åt sv. skattebetalare!

Exakt. Bra talat. CP har dessutom beskrivit hela förloppet och hur han efter mordet tar skydd i en park innan han sedan rör sig tillbaka till Cedergrens lägenhet med vapnet, där han tidigare hade hämtat det.

Den "förtalade" hade ju aldrig valt den typen av vapen.
Citera
2021-12-23, 15:44
Bannlyst
Jag tycker tv3s inträdde i det svenska hemmet genom den där tevedjäveln är synnerligen intressant. Aschberg som satt där som en domare som dömt c.p på förhand och "intervjuade" /låtsades förhöra med ledande och märkliga frågor. De gjorde ingen hemlighet i att c.p i princip var betald av dem för att spela med Heller. eller att han var fattig och misabrukare/desperat i behov av pengar för knark.

innan tv3 och palmemordet hade vi vad jag förstår en helt annan typ av teve. barnvänlig kan man säga. Men efter var det som om demonerna tagit av sig masken och dekadensen var ett tydligt faktum och spred sig bland folken då folk är lite som apor. gör likadant som de ser andra gör. Och de framför kamerorna skrattar röven av sig när kamerorna är avstängda.
Citera
2021-12-23, 18:59
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jaha, väster ut?
Var han på väg till Solvalla typ?
Eller, var det så att han då bodde där någonstans då? (Har inte full koll på CP)
(...)
Christer Pettersson bodde sista tiden på Maranata, Mariehällsvägen, ja.
Citera
2021-12-23, 19:12
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Christer Pettersson bodde sista tiden på Maranata, Mariehällsvägen, ja.

Tack!
Så var det ja! och det ligger ju precis i området.

Men så har vi frågan om ett ev. vapen och där är jag ändå otroligt tveksam.
Citera
2021-12-23, 23:58
Medlem
LillTurkens avatar
Konung, kung Carl Gustav DEN BÄSTA !! Det var så han presenterade sig. Jag minns det så väl. Jag var väl i 20årsåldern. CP var i fyllan. Men fan så skärpt han var. Mannen, myten, legenden. !!!

Jag ( "Jag mötte Lassie" ) CP !!

Carl Gustaf Christer Pettersson.

https://www.youtube.com/watch?v=bCgeRhcQRLg
Senast redigerad av LillTurken 2021-12-24 kl. 00:09.
Citera
2021-12-25, 00:25
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ja, det får vi inte veta. Som jag tidigare påpekat här i tråden i diskussioner med andra går min argumentation inte ut på att CP var skyldig eller att han bevisligen var så hatisk mot samhället 1986 att han hade motiv att mörda Palme, utan att det inte alls är långsökt eller uteslutet, vilket ofta påstås.

Om CP mördade Palme var det ju i mångt och mycket impulsivt handlat där CP tog chansen när han fick den att utföra vad han några år tidigare suttit och fantiserat med Tingström och Miekkalinna om. Miekkalinna - och därmed revolver och våldsanvändning med sådan -fanns ju som en betydande influens i hans liv just vid tiden för mordet.

Det kan mycket väl vara så att Cedergrens och Miekkalinnas uppgifter till polisen och pressen var rent jidder för att tillfredsställa vad som polisen ville ha av dem. Det kan dock istället vara så att de båda visste att CP var på på plats och att en revolver försvunnit från Cedergrens bostad och att det de uppgav var beroende på att de under inga omständigheter ville tjalla rakt av, men heller inte ställa sig i dålig dager och få för mycket problem och därför när de pressades av polis kom med vaga antydningar istället.

Miekkalinna uppger ju så småningom att CP sagt till honom att han flydde från mordet men inte begick det. Totalt struntprat? Mycket möjligt, men inte helt säkert.

Jag håller inte CP som helt osannolik. Finns ju en del graverande omständigheter Han var kallhamrad och behövde inte brottas med några större samvetskval. Dessutom typen som skulle kunna hålla käften och ta med sig det i graven.
Citera
2021-12-25, 10:13
Medlem
quggels avatar
Citat:

Ja, denna teori är ju minst lika stark som spåret Stig Engström, enligt mig dessutom starkare på grund av:

Valet av vapen utesluter såväl SE som en professionell mördare. SE hade valt ett mindre vapen och hade aldrig sprungit omkring med en enorm revolver. En proffesionell mördare hade haft ljuddämpare.

En missbrukare som får för sig något under drogrus, kan använda vad som helst till vapen som han kommer över via sitt kriminella nätverk.

CP hade mördat förut, dessutom på nära håll, ungefär samma avstånd (intill offret) utan att ha några problem med det.

CP erkände för Fylking (iofs under tveksamma former, men ändå). Vapnet hämtades hos Cedergren efter att CP sett Palme på Grand. Efter skotten tog han skydd på johannes kyrkogård innan han gick tillbaka till Cedergren med vapnet. Cedergren var inte hemma.
Senast redigerad av quggel 2021-12-25 kl. 10:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in