Citat:
Ursprungligen postat av
BleakHouse
SE hade även otur att stämpla ut minuterna innan mordet cirka 40 meter från mordplatsen. Han borde alltså ha missat mordet om han begett sig från platsen när han stämplade ut från Skandia. Istället stannar han kvar i området (av ren otur antar jag är din förklaring?), och efter skotten så ser vittnena en person som ser ut som SE, rör sig som SE, fly in på tunnelgatan efter skotten. Han hade även oturen att inte synas till på mordplatsen efter skotten och samtidigt ge en detaljerad beskrivning av en person i gränden dit mördaren tog sin tillflykt. Han hade även otur att hata palme, ha vapenvana, och ljuga som en häst travar. Osv. osv.
Här väljer du ju uppenbart att bara ta fasta på vittnesuppgifter som pekar mot SE som möjlig GM. Tiden när SE kommer ut på gatan är inte fastslaget, han kan lika gärna kommit ur t.ex då första skottet går av. Vittnen som pekar ut SE som GM finns ej, man kan möjligen tolka vittnesuppgifter som att de skulle stämma in på SE, även om SEs klädsel den natten inte är säkerställd, bara hans egen version. Samma gäller GMs rörelsemönster o flykt in på tunnelgatan, skilda vittnesuppgifter där en del säger klumpigt andra smidigt, en del typ CPs lunkande/studsande gång. Det FINNS vittnesuppgifter från mordplatsen efter mordet som stämmer bra in på SE. Vittnet Leif L säger dessutom rakt ut att mannen från Skandia kom efter mordet. Jeppsson som du nämner var synlig från mordplatsen under typ 1-2 minuter o SE kan mkt väl sett honom då. Att SE hatar Palme tror jag är att ta i, men ogillar, absolut. Han ljuger en del för att framstå i bättre dagar, det säger även hans vänner.
Tillkommer det osannolika att SE skulle gå omkring med en laddad 357 magnum revolver med 4" lr 6" pipa. Om det osannolika skett att SE lånat ett vapen från vännen Glaser, som väl är huvudtes, för att kunna skydda sig vid överfall så skulle de nog valt ut ett smidigare vapen än nämnda klumpeduns.
Jag kan definitivt inte påstå att jag har en kandidat som GM som jag är övertygad om är skyldig. Likt CP, CA, någon konspiration o faktiskt även SE, kan jag personligen i nuläget inte med säkerhet utesluta någon av dem.