2021-12-13, 10:23
Medlem
Christer Pettersson drömde tydligen om att bli skådespelare. Så blev det inte riktigt...
Citera
2021-12-13, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Christer Pettersson drömde tydligen om att bli skådespelare. Så blev det inte riktigt...
Näääh. Det var hans kära föräldrar, hemma i hufvudsta, som drömde detta.
Sen så dog dom - så då gick det som det gick!
Citera
2021-12-13, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Näääh. Det var hans kära föräldrar, hemma i hufvudsta, som drömde detta.
Sen så dog dom - så då gick det som det gick!

Menar du att Christer Pettersson inte hade några drömmar alls när han var en ung man?
Citera
2021-12-13, 22:09
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Menar du att Christer Pettersson inte hade några drömmar alls när han var en ung man?

Han borde väl iaf haft ett visst intresse för teater och skådespeleri annars hade han nog inte påbörjat den banan överhuvudtaget. Han blev väl även utkickad från utbildningen pga missbruk o ev. stölder på utbildningen. Han tycks iaf haft talang för teater o fick fina vitsord av kännare i branschen.

Klassiker den där då han dök upp på något jubileum med gamla teaterelever som firades på någon restaurang. De flesta beställde väl nån öi lr ett glas vin till maten men CP beställde in grön Chatreuse för den hade ju högst alkoholinnehåll.

Minns jag hörde någon intervju där frågan kom om han inte hade några drömmar som ung vad han ville bli, men nä det hade han aldrig haft o han verkade nästan tycka att det var lite konstigt själv. En märklig o sammansatt personlighet var det, delvis psykopat, intelligent, beläst, filosoferande, alkoholist, missbrukare, kriminell o våldsam allt i en o samma person.
Citera
2021-12-13, 22:38
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Det finns ett fåtal stollar, som tar chansen att kontinuerligt förtala nån viss xx här på FB!!
När det i själva verket är chrille P som är otroligt svårt att runda!
1 i motsats till förtalad man, hade cp full koll på LOP , vid 21 tiden
2 i motsats till kvällsarbetande hade cp full koll på lämpligt vapen, å gata Tegner no 16
3 i motsats till den förtalade gick cp på "höger sida" av sveavägen

Det är synd och skam att hovrätten satte ohemult höga rättssäkerhetskrav vid dömandet, enbart för att det handlade om ett speciellt mordfall!
En mer pragmatisk rättshantering hade sparat många kronor, åt sv. skattebetalare!

Jag konstaterar bara några väl kända förhållanden. CP befanns sig i närheten av mordplatsen under delar av kvällen, exakt var o när är ämne för debatt. Han bör inte haft större svårigheter att komma över ett vapen, om han inte redan hade ett på sig. Han saknar stabilt pålitligt alibi. Han kan haft motiv via bombmannens påverkan. Brända jackan pga torktumling är ju väldigt komprometterande om det nu skedde efter mordet. Han bar vid tiden en längre täckjacksliknande jacka.

Finns som bekant mkt man skulle ta upp till hans försvar s.a.s men kontentan är att jag för egen del inte helt kan utesluta honom som GM. Finner honom som person klart mer trolig som GM jmf Herr Engström, som dock hade oturen att bevisligen befinna sig mkt nära mordplatsen vid 23.21.25 samt att ett vittne ser en springande man med liten väska/låda på D.Bs garta.
Citera
2021-12-13, 23:30
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jag konstaterar bara några väl kända förhållanden. CP befanns sig i närheten av mordplatsen under delar av kvällen, exakt var o när är ämne för debatt. Han bör inte haft större svårigheter att komma över ett vapen, om han inte redan hade ett på sig. Han saknar stabilt pålitligt alibi. Han kan haft motiv via bombmannens påverkan. Brända jackan pga torktumling är ju väldigt komprometterande om det nu skedde efter mordet. Han bar vid tiden en längre täckjacksliknande jacka.

Finns som bekant mkt man skulle ta upp till hans försvar s.a.s men kontentan är att jag för egen del inte helt kan utesluta honom som GM. Finner honom som person klart mer trolig som GM jmf Herr Engström, som dock hade oturen att bevisligen befinna sig mkt nära mordplatsen vid 23.21.25 samt att ett vittne ser en springande man med liten väska/låda på D.Bs garta.
Hans motiv kopplat till bombmannen känns väldigt tveksamt, speciellt med tanke på det lilla som Pelle Svensson fick fram under sina ansträngningar. Det han hade var rubriker nedtecknade av Svensson på några papper, inte underskrivna av bombmannen, och där någon del visade sig vara förfalskad.

Troligare är i så fall att han varit påverkad av alkohol och droger och fått för sig något i stunden och det som talar till din fördel är att flera personer brukade gå in i Sigge Cedergrens lägenhet genom att dyrka upp låset på lägenhetsdörren.

Det är dock något i Petterssons förhållande till Cedergren som inte riktigt har kommit fram. Cedergren var förmodligen rädd för Pettersson, han gav honom gratis droger och gjorde senare allt för att sätta dit honom. Cedergren hade troligen motiv för att sätta dit Pettersson.
Citera
2021-12-14, 12:06
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Hans motiv kopplat till bombmannen känns väldigt tveksamt, speciellt med tanke på det lilla som Pelle Svensson fick fram under sina ansträngningar. Det han hade var rubriker nedtecknade av Svensson på några papper, inte underskrivna av bombmannen, och där någon del visade sig vara förfalskad.

Troligare är i så fall att han varit påverkad av alkohol och droger och fått för sig något i stunden och det som talar till din fördel är att flera personer brukade gå in i Sigge Cedergrens lägenhet genom att dyrka upp låset på lägenhetsdörren.

Det är dock något i Petterssons förhållande till Cedergren som inte riktigt har kommit fram. Cedergren var förmodligen rädd för Pettersson, han gav honom gratis droger och gjorde senare allt för att sätta dit honom. Cedergren hade troligen motiv för att sätta dit Pettersson.

Jo, pappren var underskrivna av Tingström. SKL analyserade hans namnteckning. Men det har ingen större betydelse oavsett. Det var inte så att CP mördade Palme på uppdrag från Tingström.

CP var intelligent och på vissa sätt på ingen vanlig buse. Han hyste ett hat mot samhället som förstärktes av vänskapen med Tingström. Det är samhällshatet som är motivet, och övertygelsen om att Palme var ansvarig för var som var fel. Den sortens hat är ett starkt och vanligt motiv för politikermord.

Det misstolkas tydligen ofta som att CP mördade Palme som någon sorts kontraktsmördare åt Tingström och man efterlyser då något som bevisar detta och menar att i avsaknad av bevis är ett sådant motiv svagt. Det är riktigt i sig men det är alltså en missuppfattning.
Citera
2021-12-14, 13:53
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jo, pappren var underskrivna av Tingström. SKL analyserade hans namnteckning. Men det har ingen större betydelse oavsett. Det var inte så att CP mördade Palme på uppdrag från Tingström.

Ja det stämmer det var inte rubrikerna som man visat varit förfalskade, där hade jag fel men det var ett av breven som Pelle Svensson har förfalskat se https://www.youtube.com/watch?v=y-Lco9O3lRo

Det gör enligt mig att man kan ifrågasätta allt som kommer från Pelle Svensson. Enligt Pettersson så var han och bombmannen inte särskilt nära och satt inte på samma avdelning/sektion utan var endast medlemmar i samma styrelse.
Citera
2021-12-14, 14:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Ja det stämmer det var inte rubrikerna som man visat varit förfalskade, där hade jag fel men det var ett av breven som Pelle Svensson har förfalskat se https://www.youtube.com/watch?v=y-Lco9O3lRo

Det gör enligt mig att man kan ifrågasätta allt som kommer från Pelle Svensson. Enligt Pettersson så var han och bombmannen inte särskilt nära och satt inte på samma avdelning/sektion utan var endast medlemmar i samma styrelse.

Om Pelle Svensson förfalskat något genom att föra över Tingströms namnteckning till ett original är möjligt, men inte klarlagt. Svenssons version är som framgår en annan. Men namnteckningen på det centrala sk fribrevet är inte förfalskad utan skriven av Tingström. Då vore det ytterst märkligt om Svensson skulle hittat på allt Tingström sagt. Hela inslaget är tendentiöst och upplagt för att lura tittaren.

Att Tingström och CP stått varandra närmare än så finns det flera belägg för. De brevväxlade och träffades på utsidan. Efter mordet avslutade CP vänskapen.
Citera
2021-12-20, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum

SE hade även otur att stämpla ut minuterna innan mordet cirka 40 meter från mordplatsen. Han borde alltså ha missat mordet om han begett sig från platsen när han stämplade ut från Skandia. Istället stannar han kvar i området (av ren otur antar jag är din förklaring?), och efter skotten så ser vittnena en person som ser ut som SE, rör sig som SE, fly in på tunnelgatan efter skotten. Han hade även oturen att inte synas till på mordplatsen efter skotten och samtidigt ge en detaljerad beskrivning av en person i gränden dit mördaren tog sin tillflykt. Han hade även otur att hata palme, ha vapenvana, och ljuga som en häst travar. Osv. osv.
Senast redigerad av BleakHouse 2021-12-20 kl. 03:32.
Citera
2021-12-20, 10:50
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
SE hade även otur att stämpla ut minuterna innan mordet cirka 40 meter från mordplatsen. Han borde alltså ha missat mordet om han begett sig från platsen när han stämplade ut från Skandia. Istället stannar han kvar i området (av ren otur antar jag är din förklaring?), och efter skotten så ser vittnena en person som ser ut som SE, rör sig som SE, fly in på tunnelgatan efter skotten. Han hade även oturen att inte synas till på mordplatsen efter skotten och samtidigt ge en detaljerad beskrivning av en person i gränden dit mördaren tog sin tillflykt. Han hade även otur att hata palme, ha vapenvana, och ljuga som en häst travar. Osv. osv.

Här väljer du ju uppenbart att bara ta fasta på vittnesuppgifter som pekar mot SE som möjlig GM. Tiden när SE kommer ut på gatan är inte fastslaget, han kan lika gärna kommit ur t.ex då första skottet går av. Vittnen som pekar ut SE som GM finns ej, man kan möjligen tolka vittnesuppgifter som att de skulle stämma in på SE, även om SEs klädsel den natten inte är säkerställd, bara hans egen version. Samma gäller GMs rörelsemönster o flykt in på tunnelgatan, skilda vittnesuppgifter där en del säger klumpigt andra smidigt, en del typ CPs lunkande/studsande gång. Det FINNS vittnesuppgifter från mordplatsen efter mordet som stämmer bra in på SE. Vittnet Leif L säger dessutom rakt ut att mannen från Skandia kom efter mordet. Jeppsson som du nämner var synlig från mordplatsen under typ 1-2 minuter o SE kan mkt väl sett honom då. Att SE hatar Palme tror jag är att ta i, men ogillar, absolut. Han ljuger en del för att framstå i bättre dagar, det säger även hans vänner.

Tillkommer det osannolika att SE skulle gå omkring med en laddad 357 magnum revolver med 4" lr 6" pipa. Om det osannolika skett att SE lånat ett vapen från vännen Glaser, som väl är huvudtes, för att kunna skydda sig vid överfall så skulle de nog valt ut ett smidigare vapen än nämnda klumpeduns.

Jag kan definitivt inte påstå att jag har en kandidat som GM som jag är övertygad om är skyldig. Likt CP, CA, någon konspiration o faktiskt även SE, kan jag personligen i nuläget inte med säkerhet utesluta någon av dem.
Senast redigerad av Xeitum 2021-12-20 kl. 10:53.
Citera
2021-12-20, 23:14
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
CP var intelligent och på vissa sätt på ingen vanlig buse. Han hyste ett hat mot samhället som förstärktes av vänskapen med Tingström. Det är samhällshatet som är motivet, och övertygelsen om att Palme var ansvarig för var som var fel.

Var finner du belägg för Petterssons samhällshat? Jag får inte den bilden. Inte heller av en rättshaverist som känner sig förfördelad av samhället (utom möjligen när det gäller föräldrnas sommarhus som han var tvungen att lämna ifrån sig).

Pettersson var missbrukare, kriminell och sociopat. Men hans ilska var plötslig och riktad mot den eller det som för stunden stod emellan honom och pengar/droger. Han var inte som Tingström - typen som ruvar på hämnd. Att Pettersson sedan tyckte Tingström blev felaktigt dömd i första rättegången - ja vem tyckte/tycker inte det?

Petersson saknade motiv att mörda Palme. Jag tror också att han talade sanning när han sade sig vara socialdemokrat och Palmevän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in