Citat:
Ursprungligen postat av
95.214.235.160
Kvinnan framför mig i kön till bankautomaten på ett köpcentrum i Göteborg lämnade kvar lappen. Jag tog la den fickan och läste efter att jag hämtat ut pengar:
Lön 181 600
Saldo 1 420 348
Man kan undra vad det är för personer som har så mycket på saldot. Vilket slags folk tror ni? Vad hade ni investerat i om ni vore den lyckliga personen framför mig i kön med 1,4 på saldot?
Tror ni hon lämnade kvar lappen med flit bara för att jag skulle läsa, och i så fall vad ville hon mig?
Citat:
Ursprungligen postat av
EnLitenkille
Att ha 1,4 mille på kontot är väl inte speciellt märkvärdigt kan jag tycka.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenPP
Obegåvat att ha större saldo än bankgarantin. Även om risken är låg så är konsekvensen tråkig om banken får problem.
1.4mille må vara omärkvärdigt, men det faktum att där står lön också tyder på att det är en löntagare vilket kanske minskar troligheten att det rör sig om ett "företagskonto". Å andra sidan är det bara några månadslöner som står inne.
Annars om det är/vore ett företagskonto så kan det vara så enkelt att man behöver den likviditeten för att kunna driva ruljansen. Det är ju inte så att man kan betala räkningar från ISK-kontot precis, dessutom vore det ganska onajs att få betalning för fakturor den 31:e mars dit.
Det obegåvade i detta är att lämna kvitton efter sig sådär. Man vet ju inte precis hur rymligt samvete nästa kund har: det kan ju röra sig om något som tycker att 1.4 mille är värt att råna någon på (dessutom kan ju tänkas det vara mer givande att göra hembesök).