2021-12-21, 04:21
Medlem
Hon kanske har ärvt pengarna.
En smart person hade dock investerat

Om vi leker med tanken att hon bara är rik och redan har pengar investerade och pengarna hon hade på sparkontot var bara normal cash, så nej hon glömde inte pappret för att imponera på dig.
Därför att rika människor bryr sig inte om sånt. Det är bara fake rika människor som tänker så
Citera
2021-12-21, 04:39
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Obegåvat att ha större saldo än bankgarantin. Även om risken är låg så är konsekvensen tråkig om banken får problem.

Kan vara en övergångstransaktion bara.
Hon kan ha sålt en liiiiten lägenhet i förorten och att pengarna står på ett servicekonto i väntan på att kvitta mot lånet.
Citera
2021-12-21, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 95.214.235.160
Kvinnan framför mig i kön till bankautomaten på ett köpcentrum i Göteborg lämnade kvar lappen. Jag tog la den fickan och läste efter att jag hämtat ut pengar:

Lön 181 600
Saldo 1 420 348

Man kan undra vad det är för personer som har så mycket på saldot. Vilket slags folk tror ni? Vad hade ni investerat i om ni vore den lyckliga personen framför mig i kön med 1,4 på saldot?

Tror ni hon lämnade kvar lappen med flit bara för att jag skulle läsa, och i så fall vad ville hon mig?

Den kvinnan har nog en avbetald bostad för 6 miljoner, aktier/fonder för 5 miljoner och lite likvida medel på 1,4 miljoner för spontanköp/buffert/pengar för att handla aktier för när det kommer dippa.

Hon är nog inte orolig för sin ekonomi och det bör du ej heller vara.
Citera
2021-12-21, 05:20
Medlem
SylvesterLundgrens avatar
Citat:
Mina egna regler om inget annat. Detaljerna och inköpen på bankutdraget kan spåras och då skulle kvinnan kunna bli outad.

Genom att kontakta de olika affärerna och fråga vem som handlade en klocka för 299 kr igår.
Täck för eller retuschera dom delarna du anser är "farliga" att visa.

Visa lön- och saldo-delen.

Svarar du med ännu en ursäkt så kan vi konstatera att du trollar och denna tråd borde slängas i papperskorgen.
Citera
2021-12-21, 05:23
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Vi pratar svenska kronor nu, inte disney-pengar.
Ok, jag trodde att du menade USD
Citera
2021-12-21, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenkille
Att ha 1,4 mille på kontot är väl inte speciellt märkvärdigt kan jag tycka.
Du får ingen ränta på dessa, bättre att placera de på börsen och låta de växa. Och blir hennes konto kapat så kan det bli jobbigt för henne.
Banken lär troligen inte hjälpa henne då det inte finns någon större anledning till att ha så mycket pengar på transaktionskontot.

Har själv aldrig mer än någon tusenlapp på kontot längre, inte sen bankkortet blev kapat och bankkontot tömt på pengar.
Citera
2021-12-21, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DackKnallen
Enkelt svar: Likviditet
Definiera istället ”riskera”. Vad är den enorma risk som du menar att hon utsätter sig? Med i stort sett allt följer någon form av risk, i det här fallet extremt låg sådan - trots att hon skjuter 400k över bankgarantin. Inget som gör mig sömnlös.

Du vet alltså vare sig vad likviditet eller risk är.

Lycka till med finanserna!
Citera
2021-12-21, 08:07
Medlem
Beroende på hennes ålder kan det ju ses som lite pengar.
Kan ju också vara hennes fuck you kapital, de stora summorna ligger antagligen på börsen
Citera
2021-12-21, 08:20
Medlem
Vad är det för fattiglappar som gnäller över att man har 1,4 miljoner på bankkontot?
Citera
2021-12-21, 08:29
Medlem
Citat:
Kvinnan framför mig i kön till bankautomaten på ett köpcentrum i Göteborg lämnade kvar lappen. Jag tog la den fickan och läste efter att jag hämtat ut pengar:

Lön 181 600
Saldo 1 420 348

Man kan undra vad det är för personer som har så mycket på saldot. Vilket slags folk tror ni? Vad hade ni investerat i om ni vore den lyckliga personen framför mig i kön med 1,4 på saldot?

Tror ni hon lämnade kvar lappen med flit bara för att jag skulle läsa, och i så fall vad ville hon mig?

Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenkille
Att ha 1,4 mille på kontot är väl inte speciellt märkvärdigt kan jag tycka.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Obegåvat att ha större saldo än bankgarantin. Även om risken är låg så är konsekvensen tråkig om banken får problem.

1.4mille må vara omärkvärdigt, men det faktum att där står lön också tyder på att det är en löntagare vilket kanske minskar troligheten att det rör sig om ett "företagskonto". Å andra sidan är det bara några månadslöner som står inne.

Annars om det är/vore ett företagskonto så kan det vara så enkelt att man behöver den likviditeten för att kunna driva ruljansen. Det är ju inte så att man kan betala räkningar från ISK-kontot precis, dessutom vore det ganska onajs att få betalning för fakturor den 31:e mars dit.

Det obegåvade i detta är att lämna kvitton efter sig sådär. Man vet ju inte precis hur rymligt samvete nästa kund har: det kan ju röra sig om något som tycker att 1.4 mille är värt att råna någon på (dessutom kan ju tänkas det vara mer givande att göra hembesök).
Citera
2021-12-21, 08:52
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVIT.
Någon hög chefstjänst på VGR (Västra Götalandsregionen)? Hon ville se om du förföljde henne och hade du gjort det hade du fått 100 000 kr, det är vad jag tror.

Påminner om mig om en bekant som brukade gå runt och fråga folk med dyra bilar vad de gjorde om dagarna. En dag så lyckades han fråga en ägare till en sprillans ny röd Ferrari 458. Ägaren blev nog så paff och glad så han lät honom hoppa in och så fick han sitta med när han drog järnet.
Citera
2021-12-21, 08:54
Medlem
Paris24s avatar
Ålder och snålhet är svaret. Om man lägger undan 30.000 kr per år i 30 år så har man en miljon. Fast det är naturligtvis inkompetent att ha pengarna på ett bankkonto, man måste ha aktier eller fonder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in