2021-12-20, 21:26
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossman07
Jag
Synd för dig då....
Citera
2021-12-20, 21:28
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 95.214.235.160
Kvinnan framför mig i kön till bankautomaten på ett köpcentrum i Göteborg lämnade kvar lappen. Jag tog la den fickan och läste efter att jag hämtat ut pengar:

Lön 181 600
Saldo 1 420 348

Man kan undra vad det är för personer som har så mycket på saldot. Vilket slags folk tror ni? Vad hade ni investerat i om ni vore den lyckliga personen framför mig i kön med 1,4 på saldot?

Tror ni hon lämnade kvar lappen med flit bara för att jag skulle läsa, och i så fall vad ville hon mig?

Politiker eller myndighetschef kanske.
Citera
2021-12-20, 22:06
Medlem
Bajslukts avatar
Jag gillar hur alla experter i tråden hånar henne för att hon har "så mycket pengar" på kontot istället för att investera eller dela upp dem på olika banker.

Ungefär som att folk vet exakt hur hennes situation ser ut.

Det kan lika gärna vara så att hon har flera bankkonton och investeringar i aktier och bostäder. Dessa 1,4 miljoner är möjligen hennes "röra sig fritt"-pengar som hon kan plocka från hur hon vill.

Vilket är vanligt bland företagsamma människor.
Citera
2021-12-20, 22:53
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 95.214.235.160
Jag har lappen här men det kan finnas detaljer i den så det hade varit att bryta mot reglerna att foto.
Kan vara en s.k. puma som är ute efter sex med yngre killar.
Exakt vilken regel tror du att det skulle bryta mot?
Citera
2021-12-21, 00:09
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Har man en lön på 181 600 så är inte 1,4 mkr så mycket, som att jämföra med en med 18000:- i lön som har 140000:- på kontot.

Det är då inte många som sitter på 140 papp med en lön på 18ksek/mån kan jag lova dig.

Det gjordes en undersökning för inte länge sedan och det stod att gememe man i Sverige som arbetar har en buffert på max 3 månadslöner. Så jo, 1.4 mille är mycket pengar att ha på kontot. Det betyder oftast att personen i fråga också har likvida medel i form av aktier eller andra investeringar.

En person med 180 papp månaden är tillräckligt smart att investera sina pengar någon annanstans än på banken.

Men hey, detta är Flashback. Där alla sitter på par mille och tjänar 50 papp efter skatt utan utbildning och har 30cm slak dase..... 😊
Citera
2021-12-21, 00:10
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Synd för dig då....

Vi pratar svenska kronor nu, inte disney-pengar.
Citera
2021-12-21, 01:05
Medlem
Vad snackar du om? Ens lön syns inte på kvittot....
Citera
2021-12-21, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Nehe, men vad är då fördelen med att riskera cirka 400000 kr på det sättet?

Enkelt svar: Likviditet
Definiera istället ”riskera”. Vad är den enorma risk som du menar att hon utsätter sig? Med i stort sett allt följer någon form av risk, i det här fallet extremt låg sådan - trots att hon skjuter 400k över bankgarantin. Inget som gör mig sömnlös.
Citera
2021-12-21, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirpaLirpa
Vi kan ju konstatera vad hon INTE är:

1) Ekonom eller investerare
2) Säkerhetschef eller ens grundläggande IT utbildad
3) Smart

Smartare och rikare än du.

1,4 mille på lönekontot är mycket för dig men inte för alla.
Citera
2021-12-21, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Obegåvat att ha större saldo än bankgarantin. Även om risken är låg så är konsekvensen tråkig om banken får problem.
inte så osakert om man har Handelsbanken, sakraste banken i Nord-Europa.
kapitaldekning på nestan 20% - dubbelt av your average bank
Citera
2021-12-21, 02:11
Medlem
Ja det har jag också haft på kontot, fast utspritt i lite olika valutor och i olika länder.

Trafikpilot som jobbat arslet av sig och sparat som en idiot. Det visade sig vara en god egenskap när corona slog till. Har klarat mig utan att jobba såhär långt

Spara. Spara. Spara mina vänner.
Citera
2021-12-21, 04:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Exakt vilken regel tror du att det skulle bryta mot?
Mina egna regler om inget annat. Detaljerna och inköpen på bankutdraget kan spåras och då skulle kvinnan kunna bli outad.

Genom att kontakta de olika affärerna och fråga vem som handlade en klocka för 299 kr igår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in