2021-12-20, 21:10
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag har väl inte påstått att Bregott är smör?

Jag tror jag missförstod dig. Trodde att du menade på att om du blandar bregott med mer rapsolja får du smör som är egentligen 82% fetthalt

Alltså smör för mig är denna klassiska förpackning, länk. Bregott är bregott. Dvs jag blandar inte ihop dem

https://www.google.com/search?q=Smör&client=opera&hs=677&sxsrf=AOaemvJftn lg-6HqkP9YZgJVKzytFlwC8g:1640030989590&source=lnms&tb m=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjp9LfEl_P0AhXso4sKHea0BLYQ_ AUoAXoECAIQAw&biw=1496&bih=723&dpr=1.25#imgrc=QVZf hxnGKuAs9M

För mig är det iaf stor skillnad i smak mellan bregott och smör samt konsistens stektemp mm
Citera
2021-12-20, 21:24
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Jag tror jag missförstod dig. Trodde att du menade på att om du blandar bregott med mer rapsolja får du smör som är egentligen 82% fetthalt

Alltså smör för mig är denna klassiska förpackning, länk. Bregott är bregott. Dvs jag blandar inte ihop dem

https://www.google.com/search?q=Smör&client=opera&hs=677&sxsrf=AOaemvJftn lg-6HqkP9YZgJVKzytFlwC8g:1640030989590&source=lnms&tb m=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjp9LfEl_P0AhXso4sKHea0BLYQ_ AUoAXoECAIQAw&biw=1496&bih=723&dpr=1.25#imgrc=QVZf hxnGKuAs9M

För mig är det iaf stor skillnad i smak mellan bregott och smör samt konsistens stektemp mm

Fint smör du kom med!
Citera
2021-12-20, 22:15
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Fint smör du kom med!

Fint ska det vara .. hehe, ah fel länk vart det https://www.mat.se/butik/normalsaltat-82-svenskt-smor-fran-arla-500g

Vad anser ni och andra om att steka köttbullar i smör helt och hållet, finns det några nackdelar ?
Citera
2021-12-21, 19:03
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Fint ska det vara .. hehe, ah fel länk vart det https://www.mat.se/butik/normalsaltat-82-svenskt-smor-fran-arla-500g

Vad anser ni och andra om att steka köttbullar i smör helt och hållet, finns det några nackdelar ?

Hehe!

Ja, inga nackdelar alls bara att steka med enbart smör.. Fu kar prima till köttbullar i medelhög värme
Citera
2021-12-21, 19:07
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Hehe!

Ja, inga nackdelar alls bara att steka med enbart smör.. Fu kar prima till köttbullar i medelhög värme

Jo jag vet, vet att vissa kör med bregott och det funkar inte så bra. De har för lite smör inkl de bränner smöret på för hög värme, eller så blir det brynt smör eller så bränner de köttbullarna så de flagnar med svarta bitar som trillar av som blir ju så mumsigt som sås hehe, knappast

Jag kör dom i ugnen före (så de blir fasta näst intill klara eller det beror på om jag vill puttra dom i såsen sen) sen bryner jag bara på dem och häller av smöret i ett kärl, torkar pannan eller deglacerar den och lägger i en ny klick smör och fortsätter så. Inget bränt här utan finbrynt och fint smör till såsen sen
Senast redigerad av Sladdaren 2021-12-21 kl. 19:12.
Citera
2021-12-21, 19:17
Medlem
constants avatar
Citat:
Jo jag vet, vet att vissa kör med bregott och det funkar inte så bra.
Det går utmärkt att steka i vanliga Bregott. Sedan är det inte så ekonomiskt, men det är en annan sak.
Citera
2021-12-21, 19:28
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det går utmärkt att steka i vanliga Bregott. Sedan är det inte så ekonomiskt, men det är en annan sak.

Sluta snälla använda bregott till stekning. Gör ett test bredvid varann Smör vs Bregott med olika kött biffar korv så kommer du förstå skillnaden
Citera
2021-12-21, 19:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Sluta snälla använda bregott till stekning. Gör ett test bredvid varann Smör vs Bregott med olika kött biffar korv så kommer du förstå skillnaden
Svarade bara att det går utmärkt att steka i Bregott, vilket jag gör om inget annat finns att tillgå.

Du kanske blandar ihop Bregott med Flora och Lätt & Lagom?
Citera
2021-12-21, 19:35
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Svarade bara att det går utmärkt att steka i Bregott, vilket jag gör om inget annat finns att tillgå.

Du kanske blandar ihop Bregott med Flora och Lätt & Lagom?

Bregott går alldrig blanda ihop med margarin eller extra olja med smör
Bättre du testar så får du se nåt, smaka nåt som skiljer mellan just smör och bregott
Prova även rykpunkt, stekytan, bubbligheten, ångpunkt mm.

Jag vet inte varför man inte kan hitta såna här tester men
Citera
2021-12-21, 19:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Bregott går alldrig blanda ihop med margarin eller extra olja med smör
Bättre du testar så får du se nåt, smaka nåt som skiljer mellan just smör och bregott
Prova även rykpunkt, stekytan, bubbligheten, ångpunkt mm.

Jag vet inte varför man inte kan hitta såna här tester men
Stekte ägg med Bregott senast i går, smakade toppen.
Citera
2021-12-21, 19:41
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Stekte ägg med Bregott senast i går, smakade toppen.

Nästa gång kan du köra med bak & margarin!
Citera
2021-12-21, 19:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Nästa gång kan du köra med bak & margarin!
Det har aldrig hänt att jag haft det hemma.

Steker det mesta i olja, och kanske öser med smör, beroende på vad jag steker. Vissa saker där jag steker på låg temperatur, då gäller smör, eller Bregott om jag inte råkar ha smör hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in