2021-12-19, 15:20
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Okej, visst finns det väl en liten aning mjölksocker i smör, men jag fick uppfattningen om att du talade om tillsatt socker.

Nä sockret kommer från kossan iform av laktos skulle jag gissa.
Citera
2021-12-19, 15:25
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Bregott går att använda i pannan till all matlagning och ja det blir godare!

Sluta påstå att bregott är smör.
Citera
2021-12-19, 15:34
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Sluta påstå att bregott är smör.
Vad anser du att det är då? En blandning av smör och rapsolja är i vilket fall som helst ett betydligt bättre altrnativ än Flora, Becel eller liknande skit.

Att blanda smör och olja vid stekning är okej, men inte att steka i Bregott, trots att det är samma sak?
Citera
2021-12-20, 18:19
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Vad anser du att det är då? En blandning av smör och rapsolja är i vilket fall som helst ett betydligt bättre altrnativ än Flora, Becel eller liknande skit.

Att blanda smör och olja vid stekning är okej, men inte att steka i Bregott, trots att det är samma sak?

Nope, inte samma sak

https://kurera.se/domen-bregott-ar-inte-smor/
Citera
2021-12-20, 19:55
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:

Aj, aj.. Nu är du ute och cyklar i snöovädret..

Äkta smör samt ister och njurtalg är okej, dock inget vegetablisk olja.
Citera
2021-12-20, 20:46
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Nope, inte samma sak

https://kurera.se/domen-bregott-ar-inte-smor/
Vad är skillnaden mellan att blanda smör och olja i en fabrik och att göra det själv?
Citera
2021-12-20, 20:51
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Aj, aj.. Nu är du ute och cyklar i snöovädret..

Äkta smör samt ister och njurtalg är okej, dock inget vegetablisk olja.
Jaha? Det beror väl precis på vems regelverk man vill följa? Jag tror nog att jag hittar fler rekommendationer på att blanda rapsolja och smör än vad jag finner att smör ska blandas med njurtalg för att öka värmetåligheten.
Jag hävdar fortfarande att en blandning av smör och rapsolja är en milsvid skillnad från margarin.
Citera
2021-12-20, 20:55
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Jaha? Det beror väl precis på vems regelverk man vill följa? Jag tror nog att jag hittar fler rekommendationer på att blanda rapsolja och smör än vad jag finner att smör ska blandas med njurtalg för att öka värmetåligheten.
Jag hävdar fortfarande att en blandning av smör och rapsolja är en milsvid skillnad från margarin.

Inga problem, fortsätt du och äta "äkta" bregott.
Citera
2021-12-20, 20:59
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Vad är skillnaden mellan att blanda smör och olja i en fabrik och att göra det själv?

Jag vet inte exakt, men det är säkert dels en företagshemlighet i själva fabriks- processen inkl att fördelningen mellan mättat, omättat och fleromättat fett ska vara ganska exakta

Men Bregott kvallar iaf inte in för smör alltså som är 80% mjölkfetthalt och inte 75%

Bara ordet mjölkfetthalt definerar inte fördelningen av olika fetter ifrån olika växter eller mejeriprodukter

Tex mm..

Citat:
Hur mycket rapsolja är det i Bregott?
Fetthalten är 43 %, varav 59 % är mjölkfett och 41 % är rapsolja. Bregott mindre innehåller 43 % mindre fett än Bregott normalsaltat. Ingredienser är: vatten, smör, rapsolja, grädde, modifierad potatisstärkelse, mjölksyrakultur, salt 1 %, konserveringsmedel (kaliumsorbat) samt vitamin A & D.

Hur mycket vatten är det i smör?
Bara smör får heta smör

Smör är en mejeriprodukt som består av cirka 80 % mjölkfett, andra mjölkämnen samt vatten. Smör är i fast form vid rumstemperatur men smälter till en tunn vätska vid 32°C-35°C. Det som lagstiftningsmässigt styr vad som får kallas smör är vattenhalten, vilken ej får överstiga 16%
Citera
2021-12-20, 21:03
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Inga problem, fortsätt du och äta "äkta" bregott.
Det är inte alls det som är frågan. Jag undrar vad som skiljer på fabriksblandad smör/rapsolja mot att blanda själv.
Citera
2021-12-20, 21:05
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Det är inte alls det som är frågan. Jag undrar vad som skiljer på fabriksblandad smör/rapsolja mot att blanda själv.

Ah på så viset..

För flera år sen provade man steka bregott till något kött, blev inte alls bra. Var som den var full av vätska. Samt ingen vettig stekyta fick man då.
Citera
2021-12-20, 21:06
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Jag vet inte exakt, men det är säkert dels en företagshemlighet i själva fabriks- processen inkl att fördelningen mellan mättat, omättat och fleromättat fett ska vara ganska exakta

Men Bregott kvallar iaf inte in för smör alltså som är 80% mjölkfetthalt och inte 75%

Bara ordet mjölkfetthalt definerar inte fördelningen av olika fetter ifrån olika växter eller mejeriprodukter

Tex mm..
Jag har väl inte påstått att Bregott är smör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in