2021-12-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det är en allvarlig fråga. Du skrev tidigare något om att du tror det eftersom det står i Bibeln och därför litar du på det.
Så jag undrar om du förespråkar blind tro.

Håller med, en mycket allvarlig fråga.
Jag ifrågasätter inte Guds ord helt enkelt, varför skulle jag göra det egentligen?
Citera
2021-12-20, 18:54
Medlem
Citat:
Jag tror inte Gud finns så hur ska jag veta vad som kunde vara annorlunda på ett sätt som indikerar att han finns? Världen som den ser ut verkar inte behöva några gudar.
Ni som påstår er tro på Gud kan inte heller berätta vad det är som indikerar gudar eller gudars inblandning. Möjligen att det kommer något cirkelresonemang eller argument from ignorance då och då men ingenting konkret. Ungefär som att ni bara inbillar er.
När jag frågar exakt vad det är jag borde se finns det inga svar men jag är tydligen blind.
Så hur ska jag veta vad som behövs? Det är ju inte jag som påstår mig veta något mer än andra.

Allt kokar ner till att sådana som du inte ser en skapelse, men ni kan aldrig redogöra för vad det är ni ser.
Vad ser du egentligen? Slump?

Skapelsen vittnar om Gud. Det är väldigt enkelt.
Citera
2021-12-20, 18:59
Medlem
Citat:
Men han älskar mig inte nog mycket för att visa mig vägen?
Slutsatsen för troende när någon som inte tror inte hittar vägen är alltid att kalla oss bristande eller till och med onda. Det sista steget är alltid hot.
Det tycker jag är rätt talande för hur lite belägg de egentligen har.

Varför ska han visa vägen för någon som inte vill lita på honom? Någon som bara är hånfull och kritisk till allt som har med Bibeln att göra.

Jag återger alltså bara vad Bibeln säger. Du tycker visst att Bibeln är hotfull också?
Citera
2021-12-20, 19:03
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Varför ska han visa vägen för någon som inte vill lita på honom? Någon som bara är hånfull och kritisk till allt som har med Bibeln att göra.

Jag återger alltså bara vad Bibeln säger. Du tycker visst att Bibeln är hotfull också?

Ords 21:29-30:
Den ogudaktige visar upp
en trotsig min,
den rättsinnige
går sin väg rakt fram.
Ingen vishet, inget förstånd, inget råd
förmår något mot HERREN.
Citera
2021-12-20, 20:15
Medlem
Är det någon här som tror på bibeln som kan ge en bra orsak varför man ska tro bibel är sann?
Om jag har en kristen som säger bibeln är sann och en muslim som säger koranen är sann. Hur kan jag veta vilken av dem som är sann? Vilken metod kan jag använda som bara kan peka på en av dem? (Detta är förutsatt att en av dem är sann vilket så klart inte behöver vara fallet.)
Citera
2021-12-20, 20:19
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Så du förstår att problemt inte är blott externt utan med ökande självkännedom inses vara även internt?

Ja, om du med det menar att problemet att någon vill fly från sig själv är internt.
Hur man skulle kunna få en ökande självkännedom från Bibeln behöver du däremot förklara.
Det är ju ett återkommande problem med vad du skriver här – att du vägrar att förklara hur du själv har resonerat. Om du inte kan förklara hur du själv har resonerat så kan det ju inte vara särskilt väl genomtänkt.
Alltså, hur får man ökad självkännedom från Bibeln?
Citera
2021-12-20, 20:25
Medlem
Melmiums avatar
Bibeln är sann till viss del.

Jesus var en riktig person, det existerade en man som hette Jesus, han hade lärjungar, han blev korsfäst. Som fysisk person existerade han, en av hans lärjungar blev även den första påven.

Men det går så klart inte att bevisa om Jesus hade någon som helst "makt" så att säga, eller att han var Guds son, att han gjorde mirakel eller återuppstod.

Så många historier från bibeln är historiskt sanna, vissa saker hände, men om det var mirakel inblandade, det kanske inte var sant.
Citera
2021-12-20, 20:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Allt kokar ner till att sådana som du inte ser en skapelse, men ni kan aldrig redogöra för vad det är ni ser.
Vad ser du egentligen? Slump?

Skapelsen vittnar om Gud. Det är väldigt enkelt.

Allt kokar ner till att ni påstår att ni ser en skapelse men inte kan förklara hur det kommer sig att ni ser det som en skapelse.

Många troende hävdar att om det inte är skapelse så måste det vara slump, men det är väldigt kortsynt eftersom det mest sannolika alternativet är att universum alltid har funnits i en form eller annan (vilket ju naturlagarna förespråkar). Att det skulle vara slump är ju ganska omöjligt eftersom det i så fall sannolikt inte borde ha blivit så ofantligt stor mängd massa på direkten, utan snarare borde ha varit resultatet av en serie av plötsligt slumpmässigt uppkommen materia, en serie som då alltså borde kunna påvisas förekomma slumpvis även i nutiden. Alltså mer sannolikt att det bara är en omvandling från ett tidigare stadium i singularitet till ett expanderat stadium.

Slump är alltså inte en faktor som är alternativet till skapelse, i alla fall inte när det gäller universum som sådant. Slump kan däremot ha en inverkan när det gäller hur liv uppstod, men det är så en annan fråga.

Det skulle alltså kunna vara så att universum inte är skapat, men liv är skapat av någon andlig varelse. Då skulle det kunna vara skapelse eller slump som är frågan.
Citera
2021-12-20, 20:44
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, om du med det menar att problemet att någon vill fly från sig själv är internt.
Hur man skulle kunna få en ökande självkännedom från Bibeln behöver du däremot förklara.
Det är ju ett återkommande problem med vad du skriver här – att du vägrar att förklara hur du själv har resonerat. Om du inte kan förklara hur du själv har resonerat så kan det ju inte vara särskilt väl genomtänkt.
Alltså, hur får man ökad självkännedom från Bibeln?
Nej, det är inte vad jag menar.
Och jag talade inte om självkännedom från Bibeln.
Vad då "inte kan förklara"? Definiera "kan".
Citera
2021-12-20, 20:45
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Allt kokar ner till att ni påstår att ni ser en skapelse men inte kan förklara hur det kommer sig att ni ser det som en skapelse.

Många troende hävdar att om det inte är skapelse så måste det vara slump, men det är väldigt kortsynt eftersom det mest sannolika alternativet är att universum alltid har funnits i en form eller annan (vilket ju naturlagarna förespråkar). Att det skulle vara slump är ju ganska omöjligt eftersom det i så fall sannolikt inte borde ha blivit så ofantligt stor mängd massa på direkten, utan snarare borde ha varit resultatet av en serie av plötsligt slumpmässigt uppkommen materia, en serie som då alltså borde kunna påvisas förekomma slumpvis även i nutiden. Alltså mer sannolikt att det bara är en omvandling från ett tidigare stadium i singularitet till ett expanderat stadium.

Slump är alltså inte en faktor som är alternativet till skapelse, i alla fall inte när det gäller universum som sådant. Slump kan däremot ha en inverkan när det gäller hur liv uppstod, men det är så en annan fråga.

Det skulle alltså kunna vara så att universum inte är skapat, men liv är skapat av någon andlig varelse. Då skulle det kunna vara skapelse eller slump som är frågan.
Men det fattar du väl att varje hus är byggt av någon.
Citera
2021-12-20, 20:50
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Är det någon här som tror på bibeln som kan ge en bra orsak varför man ska tro bibel är sann?
Om jag har en kristen som säger bibeln är sann och en muslim som säger koranen är sann. Hur kan jag veta vilken av dem som är sann? Vilken metod kan jag använda som bara kan peka på en av dem? (Detta är förutsatt att en av dem är sann vilket så klart inte behöver vara fallet.)
Har du omfattat och i så fall släppt den livslögn som kallas ateism?
Citera
2021-12-20, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Har du omfattat och i så fall släppt den livslögn som kallas ateism?
Tänker du svara på frågan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in