2021-12-20, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Intressanta tankar, jag har också tänkt i de banorna, men det faller på:
Varför ta med sig revolvern till jobbet?
Som säkerhet vid jobb sena kvällar?
Men en långpipig revolver är alldeles för otymplig för självförsvar.
Hade det rört sig om en liten pistol hade jag kunnat haka på det resonemanget.

Vet inte om jag frågat dig tidigare men ser du något misstänkt med/runt SE eller är han 100% avskriven?
Citera
2021-12-20, 19:15
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Vet inte om jag frågat dig tidigare men ser du något misstänkt med/runt SE eller är han 100% avskriven?

Jag tillhör inte de som är tvärsäkra, utan håller allt öppet. Jag gillar bara inte när man kommer med påståenden som kan vara helt normala och som inte betyder ett skvatt. Man borde kunna komma framåt med rena fakta tycker jag.
Citera
2021-12-20, 19:17
Medlem
Citat:
Jag tillhör inte de som är tvärsäkra, utan håller allt öppet. Jag gillar bara inte när man kommer med påståenden som kan vara helt normala och som inte betyder ett skvatt. Man borde kunna komma framåt med rena fakta tycker jag.

Något speciellt du ser som besvärande för honom? Jag är definitivt osäker på om han är ett vittne eller mördare...
Citera
2021-12-20, 19:23
Medlem
quggels avatar
Citat:
Något speciellt du ser som besvärande för honom? Jag är definitivt osäker på om han är ett vittne eller mördare...

Mest besvärande är kanske hur han citerar LP. Han påstår att hon varit fullt kontaktbar och att han pratat med henne och att hon sagt "förresten så har de skjutit mig också".

Så var det inte. Hon var i chock, sprang omkring och gick knappt att tala med enligt övriga vittnen.

Men återigen kan detta vara ett försök av SE att göra sin roll i detta mer central än vad den var.
Citera
2021-12-20, 19:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ok.Dock finns de inte antecknat att något vittne beskrivit mördaren på detta sätt. Då är frågan om SE hört fel eller av någon anledning hittar på?

Hur ser du på att SE pratade med väktarna?
Citera
2021-12-20, 19:35
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ja, en hel del pekar på att han ljög för att göra sin "insats" större och viktigare än vad den var. Och det ligger honom sedan till last.

Inget konstigt med det. Samhället kryllar av människor som försöket boosta sin kompetens och/eller insats i olika sammanhang.

Om man har en sådan läggning är det fullt möjligt också att ljugandet inte är särskilt självmedvetet. Även fullkomligt normala personer har säkert också ljugit någon gång, och där det mest bara blivit så. En diskussion är inte alltid så lätt att styra., och ibland kan ljugandet handla om helt triviala saker, som att man ätit surdegspizza på fashionabel gastropub, fast man egentligen bara hinkade bärs.

I Engströms fall är det uppenbart att hans snacksalighet är vad som kom honom att bli misstänkt.
Citera
2021-12-20, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Om man har en sådan läggning är det fullt möjligt också att ljugandet inte är särskilt självmedvetet. Även fullkomligt normala personer har säkert också ljugit någon gång, och där det mest bara blivit så. En diskussion är inte alltid så lätt att styra., och ibland kan ljugandet handla om helt triviala saker, som att man ätit surdegspizza på fashionabel gastropub, fast man egentligen bara hinkade bärs.

I Engströms fall är det uppenbart att hans snacksalighet är vad som kom honom att bli misstänkt.

Köper inte ditt resonemang där, då gör man ju det för att dölja något. Om inte annars gör man en tillrättning av det man nyss sa var fel. Men håller däremot med dig att många ljuger om sånt strunt. Men till vilket syfte? Går inte att jämföra en barkväll och pizzakäkande med ett mord.
Citera
2021-12-20, 19:42
Medlem
quggels avatar
Det kan förstås vara så att SE använder förväxlingen i ett slags snurrigt försök att försvåra utredningen. Men det hade ju varit smartare att ge ett helt annat signalement om han är GM.

Det kan också vara så att han haft en långpipig revolver med sig i självförsvarssyfte vid arbete sena kvällar, eftersom det är det enda vapen han har tillgång till. Dock är detta inte något som exfrun känt till. Han måste i så fall ha haft en vapengömma hemma.

Det kan också vara så att han utnyttjar ögonblicket som ges då han kliver ut och ser LOP utanför Skandia. Men ska han krångla upp vapnet i det läget? Man får väl anta att han har det i någon väska eller så i så fall.

Men alla dessa är sammantaget långsökta men förstås möjliga.
Senast redigerad av quggel 2021-12-20 kl. 19:47.
Citera
2021-12-20, 19:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Mest besvärande är kanske hur han citerar LP. Han påstår att hon varit fullt kontaktbar och att han pratat med henne och att hon sagt "förresten så har de skjutit mig också".

Så var det inte. Hon var i chock, sprang omkring och gick knappt att tala med enligt övriga vittnen.

Men återigen kan detta vara ett försök av SE att göra sin roll i detta mer central än vad den var.

Jag håller inte med.
Det finns uppgifter som talar emot hennes egna påstående om detta, som SE också kommer med.

Hur vet SE att Lisbeth var skjuten, träffad?
Han borde i rollen som GM veta att han åtminstone sköt åt hennes håll, men träffad?

Till väktarna(Henry O). redan 20 minuter efter så talar han om kvinnan som stod bredvid.

Ja, hur träffad var hon?

Senare beskriver han det mer ingående hur hon rörde sig upp och ned... men där faller det för standardförklaringen läst i media.
Men inte här.

Och gällande "mörkblå täckjacka", så har detta en smått fantastisk bortförklaring.

Det enkla är förstås att han faktiskt talat eller hört Lisbeth säga detta.
Citera
2021-12-20, 19:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det kan förstås vara så att SE använder förväxlingen i ett slags snurrigt försök att försvåra utredningen. Men det hade ju varit smartare att ge ett helt annat signalement om han är GM.

Det kan också vara så att han haft en långpipig revolver med sig i självförsvarssyfte vid arbete sena kvällar, eftersom det är det enda vapen han har tillgång till. Dock är detta inte något som exfrun känt till. Han måste i så fall ha haft en vapengömma hemma.

Det kan också vara så att han utnyttjar ögonblicket som ges då han kliver ut och ser LOP utanför Skandia. Men ska han krångla upp vapnet i det läget? Man får väl anta att han har det i någon väska eller så i så fall.

Men alla dessa är sammantaget långsökta men förstås möjliga.

Ja, som GM och med en mörk rock så är frågan hur han vet att Lisbeth skulle missuppfatta rocken för en mörkblå täckjacka...
Citera
2021-12-20, 19:54
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag håller inte med.
Det finns uppgifter som talar emot hennes egna påstående om detta, som SE också kommer med.

Hur vet SE att Lisbeth var skjuten, träffad?
Han borde i rollen som GM veta att han åtminstone sköt åt hennes håll, men träffad?

Till väktarna(Henry O). redan 20 minuter efter så talar han om kvinnan som stod bredvid.

Ja, hur träffad var hon?

Senare beskriver han det mer ingående hur hon rörde sig upp och ned... men där faller det för standardförklaringen läst i media.
Men inte här.

Och gällande "mörkblå täckjacka", så har detta en smått fantastisk bortförklaring.

Det enkla är förstås att han faktiskt talat eller hört Lisbeth säga detta.

Så kan det mycket väl vara, jag håller det inte för otroligt.
Citera
2021-12-20, 20:03
Medlem
Citat:

Vittnesmålet från YN, vad säger du om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in