2021-12-20, 15:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Wow

Det var så uppåt väggarna att jag ska lyssna igenom din länk ikväll.

Vad i helvete???

Det är beklämmande.
Citera
2021-12-20, 15:24
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ok, redan haft en släng alltså. Senaste uppgifterna från England gör gällande att tidigare covidinfektion ger ett 20% skydd mot omikron. Tre doser Pfizer ger 70% skydd.

Så ungefär 80% chans att du får dig en andra omgång alltså. Men förhoppningsvis har du tur igen.

Men ibland är ju effekterna svåra att upptäcka. Sänkningen av IQ till exempel. Den kan ju smyga sig på obemärkt. Förmodligen har du ju inte gjort ett IQ test innan och efter infektionen. Men vi är nog många här som märkt att antivaxarna kan ha fått sig en lättare hjärnskada av sin covidinfektion. Och frågan är om det blir ännu tydligare efter nästa svängom.

Hmmmm är du säker på att du inte haft en asymtomatisk infektion?

Sänkt IQ, Alzheimers, Gömmer sig i kulorna, 30% för långtidsymptom, ECMO för alla gravida, lungorna förvandlas till cement, det är ingen hejd på dina målande beskrivningar. Tror du på hälften själv?

För övrigt har du lyckats knåpa ihop 170 inlägg med ordet IQ i, har du något slags mindervärdeskomplex och måste hävda din storhet eller?
Citera
2021-12-20, 15:25
Medlem
Jag noterar att FHM tidigarelagt nästa presskonferens. Den blir på onsdag istället för på torsdag. Det ryktas om nya restriktioner.

Så vad tror vi det blir nu?

Kan vi hoppas på att det kommer krävas covidpass för att gå på restaurang, barer, klubbar, ja till och med kollektivtrafik? Är det äntligen dags att ta till Piskan ordentligt? Eller kommer temperaturen bara mer gradvis höjas under antivaxarnas fötter?
Citera
2021-12-20, 15:26
Medlem
GeleZachas avatar
Hur känner ni andra ovaccinerade kring det nya novavaxvaccinet som nu godkänts och har en mer klassisk proteinbaserad metod? Själv känner jag mig mer villig att ta det jämfört med mRna-injektionerna, men vill ändå vänta och se om det är säkert. Dessutom känns det som att jag inte har lust att ta vaccinet medan vaccinpassen fortfarande är i bruk, då det känns som ett indirekt tvång.
Citera
2021-12-20, 15:29
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Gauteng kanske klarar att nå upp till FÖRRFÖRRA veckans antal inläggningar.
Börjar onekligen se ljust ut..

https://www.nicd.ac.za/diseases-a-z-index/disease-index-covid-19/surveillance-reports/daily-hospital-surveillance-datcov-report/
Citera
2021-12-20, 15:35
Medlem
Citat:
Jag noterar att FHM tidigarelagt nästa presskonferens. Den blir på onsdag istället för på torsdag. Det ryktas om nya restriktioner.

Kan vi hoppas på att det kommer krävas covidpass för att gå på restaurang, barer, klubbar, ja till och med kollektivtrafik? Är det äntligen dags att ta till Piskan ordentligt? Eller kommer temperaturen bara mer gradvis höjas under antivaxarnas fötter?

Det hade varit jättebra att det införs covidpass på fler ställen. Då tar det inte lång tid innan alla ser hur värdelösa vaccinen är.
Citera
2021-12-20, 15:35
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Hur känner ni andra ovaccinerade kring det nya novavaxvaccinet som nu godkänts och har en mer klassisk proteinbaserad metod? Själv känner jag mig mer villig att ta det jämfört med mRna-injektionerna, men vill ändå vänta och se om det är säkert. Dessutom känns det som att jag inte har lust att ta vaccinet medan vaccinpassen fortfarande är i bruk, då det känns som ett indirekt tvång.
Nej, jag hoppar det. Min anledning till att förbli ovaccinerad kvarstår oavsett. Jag kör på anpassning till mutationerna som ideligen kommer att komma, speciellt då jag redan tagit första smällen.
Citera
2021-12-20, 15:42
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Det blir lite restriktioner till alla om FHM får bestämma. Nu vet vi inte om de får bestämma, men vården håller visst på att knäckas pga influensa.
Citera
2021-12-20, 15:50
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är väl RRR de räknar med?

2 av 100 får det - dvs du har 2% chans att få det.
1 av 100 får det - dvs du har 1% chans att få det.

1% i absolut riskreducering eller 50% relativ riskreducering.
Och i ditt räkneexempel så motsvaras 50 % riskreducering av ca 1 % relativ ökning av chansen att klara sig undan. Tänk på pocenten, Helge!

Procent är lurigt, eller hur? Särskilt när man vänder på det. Tänk på siffrorna 1 och 2.
2 är 100 % mer än 1, men 1 är bara 50 % mindre än 2.

På samma sätt ska man inte tro att riskreducering är detsamma som chansökning. Risken kan reduceras 90 % samtidigt som chansen att klara sig bara ökar 1 %.

Vaccin reducerar risken (sägs det) men det motsvarar inte nödvändigtvis någon nämnvärd relativ ökning av chansen att klara sig.

Dessutom är procent alltid relativt! Annars heter det procentenheter.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-20 kl. 15:55.
Citera
2021-12-20, 15:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Berätta gärna om ålder och BMI så att vi kan fantisera lite om hur det skulle se ut där när du ligger i respirator med en slang i varje kroppsöppning och bönar och ber till Gud att han avslutar dina plågor.

Bönar och ber förresten. Det är ju omöjligt när jag tänker efter när man har en tjock slang långt ner i halsen.

Och när man är paralyserad av muskelblockerare så att man inte ens kan blinka med ögonlocken, än mindre gestikulera med händerna, ja då är det ju bara i tanken man kan böna och be om ett snabbt avsked till jordelivet.

Edit: blev lite väl magstarkt även för mig. Önskar dig inget illa. Bara frustrerande att denna pandemi fortgår och nu i princip helt i onödan.
Åh, får jag fantisera fritt?

Jag har naturligtvis måtten 80, 40, 80, är 16 år men vis som en gumma.

Bara älskar slangar i alla hål.

Alltid lackstövlar.

Skicka 500 till bankgiro jag uppger i pm så berättar jag mer!

Pandemin fortgår tyvärr inte i onödan. Vi behöver bygga ut vården, för pandemin kommer att övergå i epidemi osv.

Och jag klarar mig. Eller så dör jag, vem vet? Det finns värre saker.

Edit:
Jag har för övrigt bett Gud om att hämta hem mig innan jag tvingas på något helvetespass. Jag brukar få det jag ber om, så vi får se hur det går. Då vet du.
Senast redigerad av LadySweden 2021-12-20 kl. 16:07.
Citera
2021-12-20, 16:03
Medlem
Citat:

Det kommer bli restriktioner så att man i valrörelsen kan säga att man har agerat.
Men dom får inte vara på en sån nivå att nuvarande röster riskerar att förloras.
Citera
2021-12-20, 16:05
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Det är i princip 100% att ni antivaxare kommer få en släng av sleven nu i och med omikron. Den verkar smitta som mässlingen, fallen dubblas varannan dag.

Du kanske minns matteexperimentet där någon blir erbjuden ett kilo guld men istället ber kungen om ett riskorn på schackbrädets första ruta, två riskorn på ruta två, fyra riskorn på ruta tre, 8 på ruta 4 osv. Du minns säkert att långt innan ruta 64 så krävs det mer ris än vad som finns på hela jorden?

Sanna mina ord. Varje antivaxare kommer få sig en minnesbeta i vår. Vissa mer än andra.
Du får inte ohejdad exponentiell tillväxt i en begränsad population. Du förväntar dig snarare en S-kurva av accumulerade fall. Den går från att vara exponentiell till att vara linjär till att bli konstant.

Eller tror du på fullt allvar att omicron kommer att infektera fler människor än jordens befolkning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in