Citat:
Ursprungligen postat av
MrBarnaby
Stickan"...
beräknade att han tittade in mot tunnelgatan 15 -20 sekunder efter att han hört skottet".
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesförhör-860310.pdf
Inte mycket som stämmer överens med LP- och SE-vittnesmål angående LJ-observation, varken tidpunkt eller position.
Men med en generös inställning etc ...
Jodå, det SE säger stämmer på pricken med var LJ befann sig i det aktuella skedet.
Om vägen fram till mordplatsen var några sekunder längre och tiden det tog för SE att orientera sig var lite längre ... Ja, då hamnar man väl på 30-40 sekunder efter skotten, d.v.s. den tidpunkt som GM springer i andra halvan av trappen.
Vad kan det handla om? 10-20 sekunders felbedömning. Ja, ojojoj ... Case closed, som det heter!
Från förhören:
1.
Ingen tidsuppgift.
2.
"han tittade in mot Tunnelgatan 15-20 sekunder, efter det att han hört skottet"
3.
"20 sekunder efter skottögonblicket"
4.
SE: "[...] jag funderar
en liten kort stund vad det är jag skall företa mig, så tittar jag runt omkring, och när jag får blicken bort mot Luntmakargatan så ser jag silhuetten av en person [...]"
"F: Efter vad jag förstår så har du cirka 15-16 sekunder efter att skottet avlossats som du har registrerat, så har du gjort iakttagelser av denne människa i siluett?
E: Ja, det bör stämma, med
tiden fram och
en liten kort orienteringsstund, så bör den tidpunkten stämma."