2021-12-19, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Utvecklat i hemlighet?

Hört talas om Toyota Prius? Släpptes 1997.

När som helst så hade Toyota bara kunnat öka batterikapaciteten, om de velat.
Det jag och ingen teknik intresserad jag pratat med förstår, är varför de ej gjort det
för länge sedan......

Det är för att vinstmarginalen på en tillverkad elbil är väsentligt mycket lägre än på en bensinbil. Prius har i princip varit en förlustverksamhet för Toyota.

Tesla kringgår problemet genom en radikalt annorlunda affärsmodell jämfört med bilbranschen traditionellt.
Citera
2021-12-19, 17:47
Medlem
Med tanke på att Toyota inte har gjort någon bil jag tyckt varit intressant hittills så tror jag inte det ändrar sig bara för den drivs på el. Men vem vet, de kanske gör en helomvändning och börjar satsa på lite roligare saker.
Citera
2021-12-19, 17:58
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Untilted
Tesla kringgår problemet genom en radikalt annorlunda affärsmodell jämfört med bilbranschen traditionellt.
Teslas affärsidé har hela tiden varit att maximera aktievärdet snarare än att bygga bilar. Genom att promota Musk som nån folkhjälte och entreprenör tillhörande de goda, samtidigt som han varit aktiv på twitter för att skapa en fanbas. Nu verkar det dock som att man levt ut sin potential och att aktiekursen peakat. Därför säljer han bort andelarna i snabb takt nu, fanboysen blir dom som står där med rumpan bar då kursen imploderar.
Citera
2021-12-19, 19:04
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Med tanke på att Toyota inte har gjort någon bil jag tyckt varit intressant hittills så tror jag inte det ändrar sig bara för den drivs på el. Men vem vet, de kanske gör en helomvändning och börjar satsa på lite roligare saker.

Toyota satsar mer på gemene man som behöver en pålitlig bil att ta sig från A till B. Är väl Lexus du får vända dig till om du vill ha något lite roligare.
Citera
2021-12-19, 19:36
Medlem
Stakeholders avatar
Toyota och Tesla är allierade sedan gammalt. Både när det gäller framtagande av elbilar, fabriker och nu senast laddstationerna. Dom har koll på varandra. Tesla har tekniken och Toyota kvalitet.

Kan säkert hända mer här.
Citera
2021-12-19, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Teslas affärsidé har hela tiden varit att maximera aktievärdet snarare än att bygga bilar. Genom att promota Musk som nån folkhjälte och entreprenör tillhörande de goda, samtidigt som han varit aktiv på twitter för att skapa en fanbas. Nu verkar det dock som att man levt ut sin potential och att aktiekursen peakat. Därför säljer han bort andelarna i snabb takt nu, fanboysen blir dom som står där med rumpan bar då kursen imploderar.

Jadu, att maximera värde och skapa vinst för bolag är liksom primärt för företag rent generellt. Du borde läsa på lite om affärsmodeller, tror inte du har hajat riktigt hur Toyota eller Tesla egentligen jobbar.

Själv köpte jag Tesla för att det är den absolut bästa vardagsbilen som finns på marknaden just nu. Skulle vara bäst även om det var bensinmotor.
Citera
2021-12-19, 20:23
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Akt

Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
Toyota satsar mer på gemene man som behöver en pålitlig bil att ta sig från A till B. Är väl Lexus du får vända dig till om du vill ha något lite roligare.
Lexus säljer ju en elbil redan nu, UX 300e.
Fått riktigt dåliga betyg i tester, faller igenom mot konkurrenterna på många punkter, dålig laddkapacitet, bara Chademokontakt, föråldrat och irriterande infotainmentsystem, riktigt dålig adaptiv farthållare och filassistent osv.

I Teknikens världs test så var det bara Mercedes EQA som fick sämre betyg än Lexus.
Citera
2021-12-19, 20:34
Medlem
Vad är BEV?
Citera
2021-12-19, 20:39
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad är BEV?
Citat:
https://feber.se/bil/vad-betyder-ice...ch-bev/423197/
Battery Electric Vehicle. Helt enkelt en riktig elbil som inte har någon bensinmotor som backup. Ibland kallar man dessa för EVs, men det kan även vara en PHEV eller en HEV så vill man vara korrekt och tydlig säger man BEV. Men BEV behöver inte vara en bil utan kan även vara en cykel eller elsparkcykel eller typ vad som helst som klassas som ett fordon och som går på el.
I just TS fall antar jag att Toyota använder vätgas för att driva sin kommande elbil via bränsleceller. Alltså en elbil som tankas med vätgas och bara har vanligt bilbatteri.
Citera
2021-12-19, 21:22
Medlem
Kalle81s avatar
Jag är ganska säker på att någon av de större drakarna kommer förintas i omställningen till batteri.

Och jag vågar nog säga att det är Toyota. De är för fast i sitt japanska tankesätt, de kommer inte hinna ställa om helt enkelt.
Citera
2021-12-19, 21:47
Medlem
Yrins avatar
Har inte djupdykt, men innebär detta att Toyota ger upp sin satsning på vätgas?
Citera
2021-12-19, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Goda nyheter.

Toyota gör bra bilar, då ökar konkurrensen. Det där med bränsleceller och vätgas och annat är i stort sett enbart för japanska marknaden där det finns viss infrastruktur redan. I resten av världen har övriga aktörer ställt om till batterifordon, även för tunga lastbilar och vissa fartyg tex färjelinjer.

Anledningen är den totala energieffektivteten som är värdelös med vätgas/bränslecell.

Den stora frågan som tidigare nämnts är batterikapacitet som är begränsande faktor för nästan alla tillverkare idag, därav paniken att bygga fler batterifabriker. Tesla, Hyundai, VAG och BMW har säkrat en stor del av den globala tillverkningskapaciteten, de kinesiska märkena BYD, Polestar mfl tar väl resten.

Toyota behöver snabba upp sin utvecklingsprocess eftersom de inte längre kan hålla på i fem år med att utveckla en ny bilmodell (tänk Camry, Corolla, RAV4 osv). Då blir de ifrånsprungna och det är ju det som blivit så uppenbart sista åren när deras bränslecells-Mirai har en räckvidd SÄMRE än en batteribil, otroligt dåliga prestanda och är i praktiken omöjlig att åka någonstans med.

Hade den kommit 2012 kanske den hade väckt annat än hånskratt, men nu är det en pinsam parentes i bilhistorien och ett monument över trögrörliga företagsdogmer.

Instämmer helt i vad du skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in