2021-12-19, 12:48
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Kan vi vara med om att uttrycket "ha gjort bort sig på fyllan" har nått en annan, helt egen högre nivå med Skandiamannens fylleskjutning av Palme? Lite svårt att åstadkomma något värre. Snacka om bakisångest när minnet klarnat dagen efter. "Vad hände egentligen igår?"..."just jävlar, jag sköt ju Palme!"

Ett möjligt scenario, ja. Alkohol är jäkligt förrädiskt på det sättet att vissa bara blir glada i hatten av det, medan andra kan bli väldigt agressiva av det, och helt som förbytta av det.

Därför skulle det vara intressant att få lite fler detaljer kring skilsmässan. Vi vet att exfrun nämnde alkohol som skäl till skilsmässan. Men på vilket sätt? Hade han möjligen varit våldsam mot henne på fyllan? Eller var hon bara trött på att han satt själv framför teven med ett glas i handen? Typ.

Hade SE någon gång uppvisat agressivitet på fyllan?
Senast redigerad av quggel 2021-12-19 kl. 12:51.
Citera
2021-12-19, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Ett möjligt scenario, ja. Alkohol är jäkligt förrädiskt på det sättet att vissa bara blir glada i hatten av det, medan andra kan bli väldigt agressiva av det, och helt som förbytta av det.

Därför skulle det vara intressant att få lite fler detaljer kring skilsmässan. Vi vet att exfrun nämnde alkohol som skäl till skilsmässan. Men på vilket sätt? Hade han möjligen varit våldsam mot henne på fyllan? Eller var hon bara trött på att han satt själv framför teven med ett glas i handen? Typ.

Hade SE någon gång uppvisat agressivitet på fyllan?

Om man bortser från mordet så finns ingen annan historik av fysisk våldsamhet.

Det är däremot belagt att han kunde få ilskna utbrott, med psykotiska inslag, när han drack. En gammal bekant har berättat om ett specifikt tillfälle.

Vi vet ju att SE drack under mordkvällen. Jag anser att författaren TP har alldeles rätt i att SE inte skulle ha genomfört mordet i nyktert tillstånd.

I sammanhanget är det intressant att gärningsmannen bommar skottet mot Lisbeth och sedan avstår från att skjuta ner henne när hon står på knä. De enda rimliga förklaringen till detta är att GM antingen har nedsatt verklighetsuppfattning (t.ex. genom berusning och något slags vredesutbrott) eller så ångrar han sig helt enkelt. SE uttalar ju sig i media om att han anser att GM ångrade sig när han såg på Lisbeth.
Senast redigerad av BleakHouse 2021-12-19 kl. 14:22.
Citera
2021-12-19, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Kan vi vara med om att uttrycket "ha gjort bort sig på fyllan" har nått en annan, helt egen högre nivå med Skandiamannens fylleskjutning av Palme? Lite svårt att åstadkomma något värre. Snacka om bakisångest när minnet klarnat dagen efter. "Vad hände egentligen igår?"..."just jävlar, jag sköt ju Palme!"

Jo, fast det är mycket vanligt att personer med alkoholism och psykisk ohälsa under berusning kan få utbrott som gränsar till det psykotiska. Då rör det sig inte längre om en vanlig fylla.
Citera
2021-12-19, 14:24
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Det är däremot belagt att han kunde få ilskna utbrott, med psykotiska inslag, när han drack. En gammal bekant har berättat om ett specifikt tillfälle.

Har du nån länk till källan?
Skulle gärna vilja veta mer om detta.
Citera
2021-12-19, 14:30
Medlem
quggels avatar
Det är ett par saker som jag inte får ihop om SE som GM:

(1)
Om det var planerat skulle han väl inte ha samtalat med väktarna eftersom han rimligen borde ha vetat att filmen har slutat för ett bra tag sedan?

(2)
Om det inte var planerat, utan en impulshandling, varför har han då en spädgris till revolver med sig?

Kommentarer på det?
Citera
2021-12-19, 15:14
Medlem
Citat:
Om man bortser från mordet så finns ingen annan historik av fysisk våldsamhet.

Vi vet ju att SE drack under mordkvällen. Jag anser att författaren TP har alldeles rätt i att SE inte skulle ha genomfört mordet i nyktert tillstånd.

I sammanhanget är det intressant att gärningsmannen bommar skottet mot Lisbeth och sedan avstår från att skjuta ner henne när hon står på knä. De enda rimliga förklaringen till detta är att GM antingen har nedsatt verklighetsuppfattning (t.ex. genom berusning och något slags vredesutbrott) eller så ångrar han sig helt enkelt. SE uttalar ju sig i media om att han anser att GM ångrade sig när han såg på Lisbeth.

Vilket jävla skitsnack!
Vi vet inte alls om han drack denna kväll och inte ens om han verkligen var ute under kvällen!

Dina "enda rimliga förklaringar" är ju enögda så det är ju klart dom luktar
Citera
2021-12-19, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Det är ett par saker som jag inte får ihop om SE som GM:

(1)
Om det var planerat skulle han väl inte ha samtalat med väktarna eftersom han rimligen borde ha vetat att filmen har slutat för ett bra tag sedan?

(2)
Om det inte var planerat, utan en impulshandling, varför har han då en spädgris till revolver med sig?

Kommentarer på det?

Jag håller med, det finns luckor oavsett resonemang. Svaren kanske hade kunnat fås 1986 men nu är det med största sannolikhet för sent.
Citera
2021-12-19, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Vilket jävla skitsnack!
Vi vet inte alls om han drack denna kväll och inte ens om han verkligen var ute under kvällen!

Jag tror att snudd på alla är eniga om att SE var ute. Det gäller såväl "förnekare" som "SEkten".
Citera
2021-12-19, 16:01
Medlem
goseigens avatar
Citat:
...

Det är nog inte bevisat att mördaren ens siktade på henne, så det kan handla om ett skott mot Palme som inte finner sitt mål.
Citera
2021-12-19, 16:19
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Vilket jävla skitsnack!

Att man kan dricka sig till ett tillstånd som skapar ilska har jag erfarenhet av, men jag tror knappast att man når ett sådant tillstånd utan att andra upptäcker att man är rejält berusad, och något sådant finns det vad jag vet inga vittnesmål om.

Uttrycket "drack middag" kan ju betyda att han var känd för att ibland göra så, men att det inte måste betyda att han var full denna afton. Mängden alkohol är kanske också begränsad. Man kan ju tänka sig att han tar en öl till en bit mat, men det är knappast något som gör en människa till ett monster.

Och som du säger, det där är inget vi vet något om. Vad vi vet är väl att väktarna inte vittnar om någon fylla.
Citera
2021-12-19, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag tror att snudd på alla är eniga om att SE var ute. Det gäller såväl "förnekare" som "SEkten".

Se på vilka grunder. En vimsig Gahn som inte får något stöd av Kohut?
För det flesta handlar detta om vad som upprepats och åter upprepats.
"Stickan har varit ute och druckit middag och han ljuger som en häst travar."
Citera
2021-12-19, 16:59
Medlem
Citat:
Se på vilka grunder. En vimsig Gahn som inte får något stöd av Kohut?
För det flesta handlar detta om vad som upprepats och åter upprepats.
"Stickan har varit ute och druckit middag och han ljuger som en häst travar."

Ok. SE var inte ut någon gång. Han sprang efter poliserna och hörde ett vittne berätta om att gärningsmannen hade rock, keps, glasögon och en handledsväska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in