2021-12-19, 09:00
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krengt3
Du skrev i ett tidigare inlägg att vaccinerna kan vara vägen ut ur pandemin, därav min fråga.
Börja med att länka till mitt inlägg så får jag kontexten klarare.
Citera
2021-12-19, 09:02
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det har ingenting med artighet att göra. Du leder off topic.

Poängen jag gav var att varenda människa baserar sina beslut på den kunskap han eller hon har. Din kunskap är att du inte har kunskap, men det betyder inte att andra inte har kunskap.

Faktum är att ingen vet vad som är det bästa att göra i detta läge, eftersom det aldrig gjorts tidigare. Om du vill lita på "experterna" (som för övrigt inte heller är överens) så gör det! Jag håller med om att det är bättre att göra så om man kan jämföra sin kunskap med att ",orden är platt".

Du skrev om att du är troende, och att Gud är ofelbar, på tal om OT
Citera
2021-12-19, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fmed.2021.778434/full

https://www.medicalnewstoday.com/articles/covid-19-survivors-have-an-increased-risk-of-death-12-months-post-infection

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-04-22/-long-hauler-study-shows-covid-can-kill-months-after-infection

Du frågade! Du frågade hur vanligt det var , jag svarade! Men det är fortfarande inte covid om du dör met än 30 dagar.. resten får du ta med bestämmande myndigheter
Citera
2021-12-19, 09:09
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Kan inte dessa ”vågor” ha att göra med att man åtskilliga gånger stängt och öppnat samhället utan någon detaljerad plan?

Sverige har inte pendlat mellan öppet och stängt samhälle likt många andra länder där smittspridningen nu är markant hög.
Det påverkar.

När man talar om flockimmunitet talar man om vilken immunitetsgrad som behövs för att minska R-värdet. R-värdet i sin tur beror på hur populationen uppför sig.

I en population som tex bär munskydd, inte har någonting öppet förutom matbutiker och träffas högst 4 personer åt gången (och då utomhus) är R-värdet lägre än i en population där man lever ungefär som vanligt.

Bygger man flockimmunitet efter ett stängt samhälle får man ta smällen när samhället öppnar igen (eller åtminstone när den ändå säsongsbundna vågen kommer). Smällen kommer då dessutom gällande alla virus, eftersom man då har sänkt flockimmuniteten gällande även dessa andra virus till det R-värde som gäller för ett stängt samhälle.

Därför bör man göra så som Tegnell har pratat om hela tiden;
Man håller sig till restriktioner människor kan hålla över tid, och tar till något hårdare restriktioner endast väldigt kortvarigt (om alls).
Citera
2021-12-19, 09:12
Medlem
Citat:
Det beror helt på. Det man kan säga är iaf att två doser av vaccinen som hittills har getts inte räcker som ensam lösning för att på egen hand stoppa delta (eller omikron) .

Däremot begränsar de smittspridningen och får den lägre än den annars hade varit och gör konsekvenserna betydligt mer hanterbsra då de har ett väldigt effektivt skydd mot svår sjukdom.

Och även om två doser hade haft en effektivitet på uppemot 100 procent i en oändlig tid så är andelen som låter sig vaccineras inte tillräckligt hög. Vaccinvägarna är nog för många. Ju fler som vaccineras ju mer begränsas både spridning och konsekvenserna. Andelen som tar vaccinet är en lika viktig faktor som vaccineffektiviteten för vaccineras nytta.

Citat:
Börja med att länka till mitt inlägg så får jag kontexten klarare.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Min fråga är vad som är tillräckligt hög vaccinationsgrad?
Citera
2021-12-19, 09:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du skrev om att du är troende, och att Gud är ofelbar, på tal om OT
Det var inte huvudpunkten i mitt inlägg, eller ens i det sammanhanget (där var huvudpunkten att människan är felbar)

Nu avslutar jag detta eftersom vi går OT.
Citera
2021-12-19, 09:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saber80
Varför oroande? Det är en ny variant, hade varit smittad för typ ett år sedan tidigare. Fick relativt milda symptom. Inget konstigt tycker jag. Visar bara att personen hade tillräckligt bra respons från sitt immunförsvar. Bara för man haft sjukdomen betyder inte man inte kan få den igen, framförallt med en ny variant. Vaccin skyddar nada mot att stoppa denna variant.
Han hade dessutom haft COVID19.
Citera
2021-12-19, 09:30
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vilket, iof, inte FHM förnekar. Väldigt vanligt att väldigt gamla människor dör, och inte helt ovanligt att de dör av en mild infektion. Eftersom nästan alla väldigt gamla var/är dubbel eller trippelvaccinerade, så dör de trots att de är vaccinerade.

Titta, istället, på medelålden hos de som ligger på IVA i/med Covid-19. De ovaccinerade har, minst, en 15 år lägre medelålder. Så vaccinen skyddar emot svår sjukdom.
Nu missar du någonting.

När du tittar på medelåldern på IVA bör du även beakta vilka som inte kom in på IVA!

Att vsccinen skyddar till del är givetvis det minsta man kan begära. Vad som sedan händer när man vaccinerar immunstarka grupper är att skillnaden mellan ovaccinerade och vaccinerade på sjukhus blir större, men samtidigt handlar det då om relativt små tal. De stora talen berör immunsvaga grupper.
Citera
2021-12-19, 09:31
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saber80
Står dock inget om att han var vaccinmotståndare? Han var däremot emot vaccinationstvång på arbetsplatser osv. Var människa ska få ha kontroll över om man vill ta det eller ej...vad jag kunde utläsa från artikeln i all fall.

Men oavsett. Det kommer alltid stryka med en och annan frisk "yngre" människa, precis som i andra sjukdomar, vaccin eller ej. Precis som friska och sjuka kan få kompikationer av vaccin. Finns ju inte ett enda medicinsk preparat i världen genom alla tider som inte ger bieffekter eller dödsfall. Finns inget som passar alla.
Ja, tittar man på antalet "yngre som stryker med" per 100 k i den vaccinerade och ovaccinerade gruppen ser det exempelvis ut såhär i avseende på iva - inläggningar
https://ibb.co/stQ8JpP

Från
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-19-veckorapport-2021-vecka-49.pdf
Citera
2021-12-19, 09:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag undrar hur andelen positiva kan minska om det skulle vara orsaken till minskningen av antal fall?
Såg att första kommentaren på twitter påpekade samma sak..

Men hur som helst är det alldeles för tidigt att ropa faran över.
Vi vet om någon vecka hur som helst
Nu är det ju Tulio de Oliveira som säger detta så någon tyngd har det väl:

https://globalhealth.washington.edu/faculty/tulio-de-oliveira

Men som sagt! Vi får se!
Citera
2021-12-19, 09:34
Medlem
MrArturs avatar
Citat:

Du skrev
Citat:

Du skrev i ett tidigare inlägg att vaccinerna kan vara vägen ut ur pandemin, därav min fråga.
Det var ett inlägg, skrivet av mig, där jag skrivit detta, som du säger att jag skrivit, som jag bad dig att länka till.

Läs det svaret du klippte in. Där har du det mest nyanserade svaret du kan få. Resten är inte underförstått. Inte av mig åtminstone, som du ställer frågan till. Du får specificera vad du menar.
Senast redigerad av MrArtur 2021-12-19 kl. 09:36.
Citera
2021-12-19, 09:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Det kan man undra kanske (video):

Brittlestar
@brittlestar
HOW MANY SHOTS WILL WE NEED TO GET?
https://twitter.com/brittlestar/status/1471898438707068935?s=20
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in