2021-12-18, 22:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Värre kommer det att bli inom två veckor, smittspridningen är utom all kontroll där.

Ja de borde peaka om ett par veckor. Sen kickar flockimmunitetseffekten in.
Citera
2021-12-18, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Jag förstår att du sååå gärna hoppas på att jag är ett outbildad soc-fall.

Men du får nog tänka om.

Jättebra att du bidrar till samhället och inte bara kostar
Citera
2021-12-18, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det kan du glömma. Immuniteten är på tok för kortvarig. Det enda hoppet är effektivare vaccin och bättre läkemedel.

Finns inget som tyder på det. Människor som fick covidden i början av pandemin har än idag skydd kvar. Skyddet mot att bli sjuk igen minskar givetvis med tiden, men tycks ändå hålla i sig i regel mycket längre än vaccinering ger. De som är vaccinerade idag och får sjukdomen kommer ha ett bättre skydd framöver. Förvisso skulle det vara guld värt om man faktiskt kollade hur många återinfektioner som sker vid testningarna. Men det är bara till att spekulera i tyvärr, men jag misstänker det är ganska låg procent. Eller...man kanske kan se det någonstans? Eller något annat land som har sådana siffror?

Du får gärna ge mig din tolkning av varför Danmark snart är uppe på samma siffror per dag som Sverige har per vecka? Vad är så annorlunda mellan oss och dom?
Citera
2021-12-18, 22:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saber80
Finns inget som tyder på det. Människor som fick covidden i början av pandemin har än idag skydd kvar. Skyddet mot att bli sjuk igen minskar givetvis med tiden, men tycks ändå hålla i sig i regel mycket längre än vaccinering ger. De som är vaccinerade idag och får sjukdomen kommer ha ett bättre skydd framöver. Förvisso skulle det vara guld värt om man faktiskt kollade hur många återinfektioner som sker vid testningarna. Men det är bara till att spekulera i tyvärr, men jag misstänker det är ganska låg procent. Eller...man kanske kan se det någonstans? Eller något annat land som har sådana siffror?

Du får gärna ge mig din tolkning av varför Danmark snart är uppe på samma siffror per dag som Sverige har per vecka? Vad är så annorlunda mellan oss och dom?

Mot Omikron hjälper tidigare infektion föga, speciellt om den inträffade för över 1 år sedan. Vet att det ibland spekuleras i att vi skulle ha mycket högre immunitet än andra länder, då vi hade mycket smittspridning tidigare. Jag tror inte på det för det finns andra länder som haft mer smittspridning än Sverige, upplevt fler vågor, men nu ändå drabbas mycket hårt. Kolla på Storbritannien.
Citera
2021-12-18, 22:28
Medlem
Citat:
Mot Omikron hjälper tidigare infektion föga, speciellt om den inträffade för över 1 år sedan. Vet att det ibland spekuleras i att vi skulle ha mycket högre immunitet än andra länder, då vi hade mycket smittspridning tidigare. Jag tror inte på det för det finns andra länder som haft mer smittspridning än Sverige, upplevt fler vågor, men nu ändå drabbas mycket hårt. Kolla på Storbritannien.

Kan inte dessa ”vågor” ha att göra med att man åtskilliga gånger stängt och öppnat samhället utan någon detaljerad plan?

Sverige har inte pendlat mellan öppet och stängt samhälle likt många andra länder där smittspridningen nu är markant hög.
Citera
2021-12-18, 22:28
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, fast det säkrast sättet är att först vaccinera,sig och sedan få en genombrottsinfektion. Ingen bör dock aktivt försöka bli smittad. Om du har fått hybridimmunitet så är du en skyddande sköld för dem som, verkligen, kan bli riktigt sjuka i/med Covid-19.
Låter lite fånigt det här med att vaccinera sig först för att sen bli infekterad. Det är ju inte riktigt så vaccin brukar fungera.
Citera
2021-12-18, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja de borde peaka om ett par veckor. Sen kickar flockimmunitetseffekten in.

Du, Tegnell och Giesecke kommer få er flockimmunitet men till ett högt pris av ett stort antal människoliv.
Citera
2021-12-18, 22:31
Medlem
Citat:

Jag kan hålla med om det till viss del. Har själv spekulerat i att tidigare infekterade nog kan komma få den nya varianten nu. Det är inte helt ologiskt. Men även om så skulle vara fallet, misstänker jag att de som redan genomgått infektion kommer få en ännu mildare andra infektion oavsett vad viruset heter numera. Detta är ju tyvärr som sagt sånt man bara kan spekulera i, för jag tror inte det finns tillräckligt med data kring återinfektion och hur det påverkar ute i det verkliga livet. Britterna har nog gott om människor som ännu inte kommit i kontakt med viruset och omikron är ju snabbare i spridning.
Citera
2021-12-18, 22:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Kan inte dessa ”vågor” ha att göra med att man åtskilliga gånger stängt och öppnat samhället utan någon detaljerad plan?

Sverige har inte pendlat mellan öppet och stängt samhälle likt många andra länder där smittspridningen nu är markant hög.

Nej, jag tror inte det. De har inte haft samma dippar som Sverige haft, utan mer konstant smitta.
Jag tror vi kommer få se ny svår våg även i Sverige. Tittar man på tidigare vågor ser man att vissa länder har svåra vågor när andra har dalar och så håller det på.
Citera
2021-12-18, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, men det, kan, vara det som, effektivast, stoppar t.o.m Omikron varianten. Sedan, om man är rädd för att vara egotrippad som tidigare infekterad, så kan man nöja sig med en dos vaccin, istället för tre. Faktum är att, i Afrika, så börjar snart vaccinmotstånd, snarare än vaccinbrist, vara det största problemet. Så är fallet, redan i RSA.

Fast då får man inget vaccinpass, och lite egotrippade är väl de flesta, då får man åka till andra europeiska länder och använda ett covidpass istället om man vill gå ut och dansa. 🙂
Citera
2021-12-18, 23:05
Medlem
outoftheblues avatar
UK förväntar sig upp till 2 miljoner nya fall per dag innan nyår. Det låter ju rimligt.

https://www.theguardian.com/world/2021/dec/18/uk-scientists-curbs-covid-infections-omicron-deaths-restrictions-sage
UK scientists: bring in curbs now or face up to 2m daily Covid infections as Omicron spreads
Deaths could hit 6,000 a day and delaying restrictions until New Year will cut effectiveness, say Sage experts
Citera
2021-12-18, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Och även om två doser hade haft en effektivitet på uppemot 100 procent i en oändlig tid så är andelen som låter sig vaccineras inte tillräckligt hög. Vaccinvägarna är nog för många. Ju fler som vaccineras ju mer begränsas både spridning och konsekvenserna. Andelen som tar vaccinet är en lika viktig faktor som vaccineffektiviteten för vaccineras nytta.

Hur många procent behöver ta vaccinet tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in