2021-12-18, 21:33
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Lockdown kan vara nödvändigt om vårdplatserna tar slut. Säsongsinfluensa + covid + RS kan göra just detta.
Om du har ett jävla kinesvirus som är utvecklat i ett labb kan inte responsen vara: gå hem och bygg immunitet mot skiten.
Det går inte att bygga upp långsiktig immunitet mot detta virus. Naturlig eller genom vaccin.
Försök istället att utveckla läkemedel och terapier mot sjukdomen.
Det finns redan väldigt intressanta behandlingsmetoder, som verkar effektiva och skonsamma, men som av någon anledning tyvärr inte alls vinner mark. Man kan fråga sig varför man inte ens vill testa.
Citera
2021-12-18, 21:35
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Haha, nej. Total lockdown vore det sämsta att göra. De vaccinerade behöver såklart utsättas för viruset och bygga ordentlig immunitet nu medan sprutorna fortfarande skyddar mot svår sjukdom.

Ja
Citera
2021-12-18, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joel559
Enligt en vän i Nederländerna ska det landet köra total lockdown från och med imorgon ända till februari minst. Allt stängs utom mataffärer, samt utegångsförbud kvällstid. Vet inte om det stämmer men han säger så alla fall...
Sverige få väl gå samma väg också dags stänga ner.
Citera
2021-12-18, 21:39
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-kan-fa-novavax-doser-efter-nyar-valkommet-tillskott

Nytt vaccin men kommer det fungera?
Citera
2021-12-18, 21:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det finns risk för att immunförsvaret riktar in sig mer specifikt på den del av spikproteinet vaccinen immuniserar mot med en booster ovanpå naturlig immunitet. Detta eftersom immunförsvaret delvis selekterar respons efter vad det senast "sett".

Det låter ju som en produkt av ditt sk. ",sunda förnuft. Vet du vad mitt sk. "sunda förnuft" säger mig? "Klart som korvspad att jorden är platt. Att jag inte kan se bortom horisonten beror, förstås, på att min syn inte räcker till". På medeltiden skulle alla ha hållit med mig! Nu vet vi att detta ärfeltänkt. Ditt resonemang ser, ytligt sett, logiskt ut. Men vare sig du eller jag har utbildning för att förstå hur det komplexa immunförsvaret, egentligen, fungerar. Jag väljer då att lita på vad de flesta, verkliga, experter säger. Vad/vilka litar du på?
Citera
2021-12-18, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det är din sk. "Vetenskapliga" tolkning att vaccin skulle försämra immuniteten, inte förbättra den. Var har du fått det ifrån, någon sk. "expert" på youtube? Eller har du "räknat ut det själv", med ditt sk. "sunda förnuft"?

Jag tror han tänker på fenomenet ”Läckande vaccin” (vilket alla befintliga covid-vaccin är per definition, så det är korrekt)

Läckande vaccin påstås kunna medföra nedsatt immunförsvar, de kallar det för VAIDS (Vaccine Induced Immunodeficiency Syndrome)

Det är snarare tvärt om, läckande vaccin tvingar fram potentare mutationer (googla Marek’s disease) som till slut definitivt tar kol på de utan vaccin.

I Tyskland just nu är överdödligheten nästan 30% i ”övriga sjukdomar” och det debatteras om vad det kan bero på.
Citera
2021-12-18, 21:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det låter ju som en produkt av ditt sk. ",sunda förnuft. Vet du vad mitt sk. "sunda förnuft" säger mig? "Klart som korvspad att jorden är platt. Att jag inte kan se bortom horisonten beror, förstås, på att min syn inte räcker till". På medeltiden skulle alla ha hållit med mig! Nu vet vi att detta ärfeltänkt. Ditt resonemang ser, ytligt sett, logiskt ut. Men vare sig du eller jag har utbildning för att förstå hur det komplexa immunförsvaret, egentligen, fungerar. Jag väljer då att lita på vad de flesta, verkliga, experter säger. Vad/vilka litar du på?
Jag förstår att du inte vill lita på ditt sunda förnuft.

Jag tror på Gud.

Förutom det, så får jag lita till den kunskap jag har. Så gör för övrigt alla människor, om det så bara är kunskapen att man inte har kunskap utan måste lita på andra.

I slutändan är vi alla felbara, ja utom Gud då.
Senast redigerad av LadySweden 2021-12-18 kl. 21:52.
Citera
2021-12-18, 21:56
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag förstår att du inte vill lita på ditt sunda förnuft.

Jag tror på Gud.

Förutom det, så får jag lita till den kunskap jag har. Så gör för övrigt alla människor, om det så bara är kunskapen att man inte kan utan måste lita på andra.

I slutändan är vi alla felbara, ja utom Gud då.
Ja, du får tro på vad du vill. Jag litar på vetenskapen, som, sunt nog, inte, är ofelbar, utan har förmåga att ändra sig och, därmed utvecklas. Hur mycket har religionen utvecklats, om du jämför. Hur som helst, om "Gud", (som jag inte "tror på"*), har slutordet så måste hen gilla vaccinering, då 75 porocent av hela Sverige befolkningen redan har blivit vaccinerade, utan större problem.
(OT)
*Dvs Sannolikheten att en klassisk "Gud" existerar är liten. Medan sannolikheten att universum/multiverserna kryllar av ultra intelligenta maskiner, är stor. Vi är qom myror jämfört med dem.
Citera
2021-12-18, 21:59
Medlem
Om alls nu tar vaccinet under tretton dagen kan man räkna med att de låter oss gå tillbaka som oktober?

Jag hoppas att inga events ställs in i mars
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saber80
Mr.Woods är helt rätt ute. Att hålla på att få ner spridningen till 0 är bara dömt att dra ut detta skiten i all oändlighet. När alla har fått viruset, vaccin eller ej, då kan vi gå vidare.

Det kan du glömma. Immuniteten är på tok för kortvarig. Det enda hoppet är effektivare vaccin och bättre läkemedel.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja, du får tro på vad du vill. Jag litar på vetenskapen, som, sunt nog, inte, är ofelbar, utan har förmåga att ändra sig och, därmed utvecklas. Hur mycket har religionen utvecklats, om du jämför. Hur som helst, om "Gud", (som jag inte "tror på"*), har slutordet så måste hen gilla vaccinering, då 75 porocent av hela Sverige befolkningen redan har blivit vaccinerade, utan större problem.
(OT)
*Dvs Sannolikheten att en klassisk "Gud" existerar är liten. Medan sannolikheten att universum/multiverserna kryllar av ultra intelligenta maskiner, är stor. Vi är qom myror jämfört med dem.
Jag borde anmäla detta inlägg men låter bli.

Du missade poängen och snedtände. Jag är van.
Citera
2021-12-18, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Du borde sluta tro att du är bättre än någon annan. Du framstår som en asshole.

Jag är inte bättre än någon annan, bara en vanlig skattebetalare, är du bidragande i vårt system?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in