2021-12-18, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Kan du inte läsa svenska? Jag påstod ingenstans att jag syftade på Gud.
Jag frågade specifikt dig. Tror du att du är Gud? Du verkar ju misstolka frågor till dig som frågor som ska ställas till Gud.

Sluta slingra dig.
Vem är det som i Bibeln säger att han har skapat världen?
Citera
2021-12-18, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Är självaste gud inne och skriver i tråden, angenämt. Välkommen.

Varför skriver du så barnsligt?
Jag litar på vad Gud har sagt, men det betyder inte att jag har skrivit Bibeln.
Så vänligen sluta förvräng.
Citera
2021-12-18, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja hur ska jag kunna tro att det går att skapa universum om det inte finns någon förklaring på hur Gud skulle kunna skapa siffran 1 till exempel?

Vad exakt menar du?
Citera
2021-12-18, 21:22
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Det finns ingen.
Jo
Citera
2021-12-18, 22:13
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Sluta slingra dig.
Vem är det som i Bibeln säger att han har skapat världen?

Ja, enligt Bibeln står det att Gud har skapat världen, men där står det också att världen vilar på ett par pelare, t.ex.:
Han reser den ringe ur stoftet,
han lyfter den fattige ur dyn
för att sätta honom
bland furstar.
Och han låter honom ärva
härlighetens tron,
för jordens grundpelare är Herrens,
på dem har han byggt världen.

(1 Sam 2:8)

Jag ser inga sådana pelare, gör du det?

Men, återigen, jag frågade specifikt dig, men du förstod tydligen inte det, eller så kan du inte svara eller så trollar du bara.

Hittills har du ju bara valt att missförstå allt jag skrivit (jag tror nämligen inte att du är så korkad som du gör dig till att vara, men det återstår ju att bevisa).
Citera
2021-12-19, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Hur räknade du ut sannolikheten för universum. Ska bli intressant att höra. Eller för den delen om flygplanet. Älskar när folk använder sannolikhet men inte förstår att det är något som beräknas inte bara hittas på.

Om du bara tar saker ur arslet så kan jag väl lika gärna säga att Gud skapade universum är lika sannolikt som att en blixt träffas en strand och skapar en superdator.

Tycker liknelsen är superbra å fastnade direkt för den när jag läste den första gången!
Citera
2021-12-19, 01:53
Medlem
Citat:
Exakt, det mest sannolika är ju att universum alltid har funnits i en form eller annan, vilket ju termodynamikens första huvudsats påvisar:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Energiprincipen.

Inte ens Big bang-teorin påstår att universum uppkom ur tomma intet och inte heller av en slump, så jag vet inte varför så många tror att motsatsen till att universum skapats skulle vara att det uppkommit av en slump.

Liknelsen med att en stormvind skulle kunna sätta ihop ett flygplan från ett skrotupplag är förresten en väldigt dålig liknelse eftersom det inte skulle vara möjligt ens om alla delar till ett flygplan redan fanns i färdigt skick på skrotupplaget. Det är alltså inte alls någon liknelse av hur slump fungerar. Man skulle lika gärna kunna säga att det är lika stor sannolikhet att allt har uppkommit genom en slump som att en stormvind drar igenom ett skrotupplag och det plötsligt står ett färdigt flygplan på månen. Det är kanske tydligare att se hur dålig liknelsen är om jag skriver så ...

Bättre i så fall att ta liknelsen med att det är lika sannolikt som att en chimpans skulle kunna skriva de 10 budorden felfritt på en skrivmaskin genom att trycka slumpmässigt på tangenterna. Det har i alla fall en teoretisk möjlighet att inträffa i och med att det inte finns några fysiska hinder för att det skulle kunna gå att göra om en skrivmaskin och oändligt med papper finns bland chimpanser. Den teoretiska möjligheten att det skulle kunna inträffa någon gång inom ett par miljoner år är däremot inte särskilt stor ...

Älskar denna liknelse men alla är vi olika..
Citera
2021-12-19, 03:17
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maggansjo
Älskar denna liknelse men alla är vi olika..

Men om liknelsen inte är det minsta logisk och inte är jämförbar så är det ju ingen bra liknelse, oavsett hur mycket du gillar den.

Men då gillar du säkert den här också:

Det var en gång en präst som besökte en astronom och astronomen förklarade teorin om Big Bang och hur hela universum hade uppstått ur en singularitet.
Prästen bara nickade och sa att det var Gud som skapade universum, och Big Bang är vad människan hittills har upptäckt av det.
Astronomen svarade att det bara är religiöst påhitt att Gud skapat universum.
Prästen påverkades inte av det, utan de övergick till att diskutera världsrymden och astronomen blev förvånad över hur mycket prästen visste, så han frågade hur det kunde komma sig, varpå prästen svarade att han hade ett mycket bra teleskop i kyrktornet.
Det ville astronomen se och de gick över till kyrkan, och i kyrktornet fanns det mycket riktigt ett stort teleskop. Astronomen blev nyfiken och när han började titta i teleskopet så blev han förvånad över hur bra han kunde se i det, så han frågade varifrån prästen hade fått tag på det.
– Det fanns bara här en dag, svarade prästen.
– Vad då, menar du, det bara fanns här en dag?
– Just det, en dag så fanns det bara här.
– Hur kan det vara möjligt? Någon måste ha placerat det här?
– Nej, det bara fanns här en dag.
– Var inte löjlig, det är omöjligt.
– Du tror att något så invecklat och välbalanserat som universum och allt liv har uppstått av sig självt, men att något så enkelt som ett teleskop inte kan ha gjort det. Det är helt tydligt att det finns en skapande hand bakom båda dessa uppkomster, vare sig du vill se det eller inte.
Citera
2021-12-19, 07:10
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ja, enligt Bibeln står det att Gud har skapat världen, men där står det också att världen vilar på ett par pelare, t.ex.:
för att sätta honom
bland furstar.
Och han låter honom ärva
härlighetens tron,

...
Bible Basher förstår inte poetiskt språkbruk (2:1-10 har de litterära särdrag som hebreisk GT-poesi har och som skiljer den från prosan, bl.a. parallellismus membrorum (("tankerim)).
Bible Basher "ser inga sådana pelare"!
Autism?
Citera
2021-12-19, 07:20
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Bible Basher förstår inte poetiskt språkbruk (2:1-10 har de litterära särdrag som hebreisk GT-poesi har och som skiljer den från prosan, bl.a. parallellismus membrorum (("tankerim)).
Bible Basher "ser inga sådana pelare"!
Autism?

Och lika intetsägande svar som vanligt, och mer inriktat på person än innehåll.
Bra jobbat, du är en fin reklampelare för ateismen.
Citera
2021-12-19, 07:36
Medlem
Citat:
för att sätta honom
bland furstar.
Och han låter honom ärva
härlighetens tron,

Men, återigen, jag frågade specifikt dig, men du förstod tydligen inte det, eller så kan du inte svara eller så trollar du bara.

Hittills har du ju bara valt att missförstå allt jag skrivit (jag tror nämligen inte att du är så korkad som du gör dig till att vara, men det återstår ju att bevisa).

Ja just det Smeso. Nu väljer du att plötsligt förstå, så vi kanske äntligen kommer vidare.
Det är Gud som säger att han har skapat världen och jag väljer att lita på det.
Hur ska du få fram ditt krav på skapelsebevis till Gud då tänkte du? Och vad ska det beviset bestå av? Detta behöver du redogöra för om du ska ha någon trovärdighet kvar.

Och så det där med pelarna (vad nu det har med saken att göra). Men eftersom du väljer att spela dum igen så visst, vi tar det också.
Eftersom Bibeln är tydlig med att jorden inte är upphängd i något så syftar ”pelarna” på något annat. Du är väl inte så dum på riktigt Smeso?
Citera
2021-12-19, 08:10
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Och lika intetsägande svar som vanligt, och mer inriktat på person än innehåll.
Bra jobbat, du är en fin reklampelare för ateismen.
Sunda bedömare kan lätt se att du inte bemöter mina i bibelforskning rotade kommentarer, som gör rent hus med dig såsom Bible Basher, medan du inriktar dig på min person genom att gnälla om personangrepp och, vilket är det värsta, fortsätter att begå hatbrott mot Bibeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in