2021-12-18, 21:05
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Vad tror ni om att ge alla 6 månader att vaccinera sig.

Där efter släpper vi på alla restriktioner.

Det borde väl alla vara med på?

De som ännu inte tagit sprutan lär ju inte göra det nu efter två år och de som äääääälskar sprutan kan ta två till?

Sen får alla skylla sig själva oavsett utfall.

Deal?
Det där funkar tyvärr inte eftersom de som tagit sprutorna är livrädda för att bli smittade av någon som inte gjort det. Men jo, det enda rimliga vore att ta bort alla restriktioner nu, omedelbart.
Citera
2021-12-18, 21:12
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Sverige har bokat fyra miljoner doser av proteinvaccinet mot covid-19 från Novavax.
Det säger vaccinsamordnare Richard Bergström till SVT Nyheter.
Han räknar med att EU kommer att godkänna vaccinet på måndag.
– Då ska vi i princip kunna få tillgång till doser på en gång. Men eftersom de haft tillverkningsproblem är jag inte helt säker på det – har vi tur kanske de dyker upp efter nyår, säger Bergström.
Vaccinet, som godkänts av WHO, använder en annan teknik än vaccinen från Moderna och Pfizer/Biontech.
Citera
2021-12-18, 21:14
Medlem
Gengiskahns avatar
https://samnytt.se/flyktingar-forvagras-vaccin-tillverkarna-befarar-stamningar-for-biverkningar/
Citera
2021-12-18, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det där funkar tyvärr inte eftersom de som tagit sprutorna är livrädda för att bli smittade av någon som inte gjort det. Men jo, det enda rimliga vore att ta bort alla restriktioner nu, omedelbart.

Jadu, nästan så det ringer i skallen på en när man söker logiken i den där röran va?

I praktiken har vi ju inga restriktioner, att 2 av 10 inte får gå på Bio gör ju ingen skillnad för smittspridning eller för risken att bli smittad i verkligheten.

Det har gått två år med smittan och de åker i lokaltrafiken med tusentals andra varje dag, går i mataffären och står i lunchkön.

Man skulle ju nästan kunna tro att våra myndigheter och medier håller cirkus för Svensson?
Senast redigerad av Kglanvflmabjx 2021-12-18 kl. 21:17. Anledning: Stavfel
Citera
2021-12-18, 21:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Även om det eventuellt skulle försämra deras chanser vid nästa variant?
Det är din sk. "Vetenskapliga" tolkning att vaccin skulle försämra immuniteten, inte förbättra den. Var har du fått det ifrån, någon sk. "expert" på youtube? Eller har du "räknat ut det själv", med ditt sk. "sunda förnuft"?
Citera
2021-12-18, 21:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Det finns ju inget egentligen som heter hybridimmunitet. Det är en term som introducerats i och med den här pandemin. Om det hade varit ett känt begrepp sedan tidigare så hade jag till exempel fått råd om att vaccinera mig mot mässlingen trots att jag hade den när jag var nio år och låg jättesjuk i två veckor. Missförstå mig rätt, men jag tycker det här med hybridimmunitet är aningens egotrippat när vi vet att det finns miljontals människor ute i världen som inte ens kan få en dos vaccin.

Ja, men det, kan, vara det som, effektivast, stoppar t.o.m Omikron varianten. Sedan, om man är rädd för att vara egotrippad som tidigare infekterad, så kan man nöja sig med en dos vaccin, istället för tre. Faktum är att, i Afrika, så börjar snart vaccinmotstånd, snarare än vaccinbrist, vara det största problemet. Så är fallet, redan i RSA.
Citera
2021-12-18, 21:22
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag lyssnade på en intervju med en äldre svensk man som jobbat med tillverkning av vacciner på 80-talet.. och han sa bestämt NEJ när han fick frågan om covidvacciner är riktiga vacciner.
Han förklarade att det tar många år att odla upp viruset som används i riktiga vacciner.. och att han jobbade med just den odlingen av virus för skapandet av riktiga vacciner.
Han skulle aldrig ta vaccinet eftersom han vet vad vacciner är och att dom ska innehålla virus annars blir det ingen effekt på immunförsvaret alls.

Att alla covid-varianter skulle ha samma spikprotein är jag personligen skeptisk till och kan inte förstå hur man väljer att injicera dos efter dos av något låtsasvaccin med spikproteiner som lär tillhöra den första av alla covid-varianterna vilket gör att vaccinerna aldrig motverkar något av dom andra varianterna och vaccineringarna kan ju ses som totalt verkningslösa på grund av det.

Det var en vanlig inställning bland äldre svenska herrar inom medicin i början av pandemin. Dom förutspådde att det skulle ta 2-4 år att utveckla ett vaccin.

Kunskap är en färskvara.
Citera
2021-12-18, 21:22
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Jadu, nästan så det ringer i skallen på en när man söker logiken i den där röran va?

I praktiken har vi ju inga restriktioner, att 2 av 10 inte får gå på Bio gör ju ingen skillnad för smittspridning eller för risken att bli smittad i verkligheten.

Det har gått två år med smittan och de åker i lokaltrafiken med tusentals andra varje dag, går i mataffären och står i lunchkön.

Man skulle ju nästan kunna tro att våra myndigheter och medier håller cirkus för Svensson?
Tycker mig märka att en del som var hysteriska börjat tänka om trots allt. Jag tror inte folk kommer acceptera galenskapen hur länge som helst faktiskt.
Citera
2021-12-18, 21:23
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det är din sk. "Vetenskapliga" tolkning att vaccin skulle försämra immuniteten, inte förbättra den. Var har du fått det ifrån, någon sk. "expert" på youtube? Eller har du "räknat ut det själv", med ditt sk. "sunda förnuft"?
Det finns risk för att immunförsvaret riktar in sig mer specifikt på den del av spikproteinet vaccinen immuniserar mot med en booster ovanpå naturlig immunitet. Detta eftersom immunförsvaret delvis selekterar respons efter vad det senast "sett".
Citera
2021-12-18, 21:24
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så bästa sättet att stoppa smittan är att alla smittas?
Ja, fast det säkrast sättet är att först vaccinera,sig och sedan få en genombrottsinfektion. Ingen bör dock aktivt försöka bli smittad. Om du har fått hybridimmunitet så är du en skyddande sköld för dem som, verkligen, kan bli riktigt sjuka i/med Covid-19.
Citera
2021-12-18, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Haha, nej. Total lockdown vore det sämsta att göra. De vaccinerade behöver såklart utsättas för viruset och bygga ordentlig immunitet nu medan sprutorna fortfarande skyddar mot svår sjukdom.

Lockdown kan vara nödvändigt om vårdplatserna tar slut. Säsongsinfluensa + covid + RS kan göra just detta.
Om du har ett jävla kinesvirus som är utvecklat i ett labb kan inte responsen vara: gå hem och bygg immunitet mot skiten.
Det går inte att bygga upp långsiktig immunitet mot detta virus. Naturlig eller genom vaccin.
Försök istället att utveckla läkemedel och terapier mot sjukdomen.
Citera
2021-12-18, 21:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Varför klassas man som antivaxxer för man inte vill ta ett vaccin som ändå inte fungerar? Är det för att denna "pandemi" är framställd som något livsfarligt? Det är ett jävla virus, folk dör varje dag av värre saker. 27000 personer dog av hjärt-& kärlsjukdomar ifjol, men det är ingen hets att stänga ned snabbmaten och förebygga hälsan. Det enda som spelar roll är att man är för vaccin, för vaccinpass och hatar personer som inte tagit vaccin. Ni är så jävla hjärntvättade får Sen känner jag mig inte överhuvudtaget jagad, paranoid eller annat. Denna cirkus är underhållande, och fler i bekantskapskretsen börjar vakna upp hur absurt detta är.

Nej. Ett virus kan du inte stoppa. Att vi stängde barer & restauranger 20:00 gjorde ingen påverkan på smittspridningen, covid smittar inte mer eller mindre vid ett specifikt klockslag. Förstår du inte att dessa "restriktioner" var ett spel för galleriet så är du bortom räddning. Om man tänker på hur ironiskt det är att man fick max sitta 4 personer på restaurang fram till 20:00, men systembolaget var öppet ordiniare tider och hemmafesterna flödade fritt. Det är ingen överraskning att Systembolaget presenterade rekordsiffror 2020 Pengar till statskassan!

Vad menar du? Att ovaccinerade inte betalat skatt, inte bedrivit företag, eller haft hänsyn till samhället? Vad har du gjort för de äldre innan pandemin, va? Att du tycker ta ett vaccin är att ta ansvar är komiskt, eftersom det är ett egoistiskt val för att skydda sig själv mot allvarlig sjukdom och död.
"Ta ansvar"= rädda ansiktet på Maggan eftersom sossarna inte förbättrat vården ens efter pandemins inträde i världen utan snarare förvärrade regeringen Löfvén situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in