2021-12-18, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Omikron har inte nätt och jämnt hittat hit. Det är inget som sveper över oss nu. Vi har det värsta framför oss.

Vi har en trippel med omikron, säsongsinfluensa och delta framför oss.
Citera
2021-12-18, 20:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Vi har en trippel med omikron, säsongsinfluensa och delta framför oss.

Japp och lite vinterkräksjuka ovanpå det och någon korsimmunitet mellan delta och omikron verkar inte finnas.
Citera
2021-12-18, 20:40
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Det är för tidigt att säga ifall man ska vara glad över omikron. Man borde vidta försiktighetsåtgärder istället, utökade restriktioner, i värsta fall en total lockdown.
Haha, nej. Total lockdown vore det sämsta att göra. De vaccinerade behöver såklart utsättas för viruset och bygga ordentlig immunitet nu medan sprutorna fortfarande skyddar mot svår sjukdom.
Citera
2021-12-18, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Haha, nej. Total lockdown vore det sämsta att göra. De vaccinerade behöver såklart utsättas för viruset och bygga ordentlig immunitet nu medan sprutorna fortfarande skyddar mot svår sjukdom.

Nej. Smittspridningen måste ner till ett minimum och inte genom en rejäl minskning av testandet. Stäng ner allt förutom livsviktiga samhällsfunktioner.
Citera
2021-12-18, 20:47
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Nej. Smittspridningen måste ner till ett minimum och inte genom en rejäl minskning av testandet. Stäng ner allt förutom livsviktiga samhällsfunktioner.
Vad skulle vi vinna på det menar du?
Citera
2021-12-18, 20:48
Medlem
Citat:
Vad skulle vi vinna på det menar du?

Minskad smittspridning, viktigast är att smittspridningen minskar. Den ökar enormt nu.
Citera
2021-12-18, 20:50
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Minskad smittspridning, viktigast är att smittspridningen minskar. Den ökar enormt nu.
Det förstod jag att du tycker, men jag är intresserad av varför du tycker minskad smittspridning är eftersträvansvärt?
Citera
2021-12-18, 20:51
Medlem
Citat:

Mr.Woods är helt rätt ute. Att hålla på att få ner spridningen till 0 är bara dömt att dra ut detta skiten i all oändlighet. När alla har fått viruset, vaccin eller ej, då kan vi gå vidare.
Citera
2021-12-18, 20:54
Medlem
Vad tror ni om att ge alla 6 månader att vaccinera sig.

Där efter släpper vi på alla restriktioner.

Det borde väl alla vara med på?

De som ännu inte tagit sprutan lär ju inte göra det nu efter två år och de som äääääälskar sprutan kan ta två till?

Sen får alla skylla sig själva oavsett utfall.

Deal?
Citera
2021-12-18, 20:54
Medlem
Citat:
Det förstod jag att du tycker, men jag är intresserad av varför du tycker minskad smittspridning är eftersträvansvärt?

Minskat tryck på sjukvården, färre dödsfall, färre långtidssjuka etc.

Citat:
Ursprungligen postat av saber80
Mr.Woods är helt rätt ute. Att hålla på att få ner spridningen till 0 är bara dömt att dra ut detta skiten i all oändlighet. När alla har fått viruset, vaccin eller ej, då kan vi gå vidare.

Han är en antivaxxer. Nej han har inte rätt, han argumenterar utifrån sin agenda som är vetenskapligt fel.
Citera
2021-12-18, 21:00
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Minskat tryck på sjukvården, färre dödsfall, färre långtidssjuka etc.

Han är en antivaxxer. Nej han har inte rätt, han argumenterar utifrån sin agenda som är vetenskapligt fel.
Vad menar du att det är för agenda jag har?
Jag kan berätta för dig vad min önskan är; att vi får slut på den här skiten någon gång, och att folk börjar bete sig normalt igen.

Jag kan inte bemöta "antivaxxer" eftersom jag inte vet vad det betyder.
Citera
2021-12-18, 21:04
Medlem
Citat:

Anti-vaxxer eller ej, det finns en god anledning det ser ut som det gör i typ Danmark och att det ser ut som det gör i Sverige. Genomgången sjukdom ger ett bredare skydd mot sjukdom. Viruset har redan blåst på gott här, men Danskarna hämtar in nu efter alla nedstägningar dom haft.

Alla som är vaccinerade ska inte oroa sig. De som dör är samma typ av människor som dött tidigare under pandemin. Visst, vi kanske inte ska trycka på att sprida viruset mellan alla på en gång...men att trycka ner spridningen för mycket kommer bara dra ut pandemin hur länge som helst. Ska man vaccinera sig var 3e månad för att undvika smitta eller hur tänker man? Mottagligheten för smitta ökar för varje månad som går efter vaccination, men skydd mot svår sjukdom borde ju i alla fall hålla sig lite längre än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in