2021-12-18, 19:13
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Lämnar man felaktiga uppgifter så att man får för mycket utbetalt så ska man naturligtvis betala tillbaka den felaktiga delen.

Fast nu hade hon ju bett FK räkna ut rätt bidrag, men de hade sagt att man var tvungen att räkna själv. Då är det ju bäddat för att sådant här händer. Alla kan inte vara mattesnillen.
Citera
2021-12-18, 19:15
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thompzzon
Ja de får faktiskt skylla sig själva. Går man på bidrag så är det ens skyldighet att hålla koll precis som knegare måste hålla koll på skatt etc. Eller de kanske ska få mer än vad de har rätt till?

Som knegare behöver man inte hålla koll på hur mycket skatt man ska betala. Det sker automatiskt via ens arbetsgivare och skatteverket. Det enda man behöver göra är att godkänna sina deklarationsuppgifter.
Citera
2021-12-18, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Undrar vem det är som har noll koll...

https://www.sverigesallmannytta.se/allmannyttan/
"Allmännyttan är kommunala bostadsföretag över hela Sverige med uppgift att erbjuda goda hyresbostäder för alla – oavsett inkomst, ursprung, ålder och hushållstyp. Bostadsföretagen ska ta ett aktivt samhällsansvar och samtidigt bedriva verksamheten enligt affärsmässiga principer."

Så ja, allmännyttan är kommunalt ägda bostadsföretag som inte får bidrag utan driver sin verksamhet på affärsmässiga grunder.

Sen hyr socialtjänsten bostäder av dem men de betalar samma för de lägenheterna som alla andra hade gjort.

"bostadsföretag".
Socialtjänsten hyr ingenting, de ger bidrag så du kan betala hyran. Är du oförmögen att betala hyran på egen hand så betalar socialtjänsten fakturan.
Fakturan som kommer från ett bostadsföretag inte från kommunen.
Familjebostäder, svenska bostäder mm som är allmännyttiga ägs av privatpersoner. De får skattepengar och tanken är att för bättra området då bostäderna främst är i förorter.
Privat "samarbetar" med kommun. Det är allmänt känt att allmännyttan är lite finare sen det infördes jämfört med privatvärdar. Men fortfarande det är en ruskigt tät direktör som tjänar på det i slutändan. Inte fattiga Anna.
Citera
2021-12-18, 22:23
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Fast nu hade hon ju bett FK räkna ut rätt bidrag, men de hade sagt att man var tvungen att räkna själv. Då är det ju bäddat för att sådant här händer. Alla kan inte vara mattesnillen.

Jag skriver inte att hon agerat felaktigt eller så, utan bara att det är självklart att man måste betala tillbaka ifall man fått för mycket i bidrag. FK kan knappast sitta och räkna ut vilken skatt olika bidragstagare kommer få betala. Man kan däremot tycka att SKV skulle kunna hjälpa till med det, men det verkar ju inte som det.
Citera
2021-12-19, 09:44
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Jag skriver inte att hon agerat felaktigt eller så, utan bara att det är självklart att man måste betala tillbaka ifall man fått för mycket i bidrag. FK kan knappast sitta och räkna ut vilken skatt olika bidragstagare kommer få betala. Man kan däremot tycka att SKV skulle kunna hjälpa till med det, men det verkar ju inte som det.

De kanske kan hjälpa till att räkna ut hur mycket man ska ha i bidrag. Känns som att hon faktiskt har försökt göra rätt för sig, men att det ändå blivit fel pga Sveriges stelbenta myndigheter.
Citera
2021-12-19, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Som knegare behöver man inte hålla koll på hur mycket skatt man ska betala. Det sker automatiskt via ens arbetsgivare och skatteverket. Det enda man behöver göra är att godkänna sina deklarationsuppgifter.
Jo man kan väll strunta i det men har du betalat för lite så kommer restskatten oavsett
Citera
2021-12-19, 19:40
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thompzzon
Jo man kan väll strunta i det men har du betalat för lite så kommer restskatten oavsett

Man kan dock be sin arbetsgivare dra av lite extra, bara för säkerhets skull. Skulle man då ha betalat för mycket så får man igen det sen.
Citera
2021-12-22, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminkukfitta
Allmännyttiga betyder bolaget får skattepengar för att ha lägre hyra/höja standarn i området. Inte att det är kommunägt haha. Du har noll koll.
Socialtjänsten hade ju haft hur mycket lägenheter som helst om det var kommunen som tog hand om husen.
Du har verkligen noll koll på läget.

Du är definitionen på en idiot.

Från allmännyttans egna webbsida:
Citat:
Det är de kommunala bostadsbolagen som kallas Allmännyttan.
Citera
2021-12-23, 06:20
Medlem
förlåt hon blir bara återbetalningsskyldig, det sätts inte in sanktioner mot henne i form av böter?

tycker hon verkar ha det ganska bra över lag, men då jämför man ju med sig
Citera
2022-05-07, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Så, nu när jag är klar för dagen med att dra in pengar till Anna så kunde jag läsa hela artikeln. Jag bara häpnar, det är fullständigt bisarrt att hon får 20000 kronor (alltså en hel lön för en låginkomsttagare) varje månad. Anna tillför inget annat än en stor kostnad, och hon borde sättas i arbetsläger och tvingas betala tillbaka varenda krona som hon har fått i bidrag.

Det är även roligt att hon undrar vad dottern skall göra efter att hon har tagit studenten. Skaffa ett jobb kanske?
Men hon gnäller ju på allt o alla andra. Hela tiden. Ekonomi kan vara tufft att handskas med och inte lätt att leva alla dagar, men att hon skippar frukosten? Får inte barnen mat då? HM......Samhall kan väl ge henne ett jobb. Inget fel på det. Mat på bordet till barnen och full tank på bilen. Bil har hon ju så det ska väl gå att köra till jobbet. Här i Växjö är det minsann tuffare regler .....går inte att leva på skattebetalarnas hårda arbete eller skita i allt.
Citera
2022-09-08, 20:46
Medlem
Citat:
Lämnar man felaktiga uppgifter så att man får för mycket utbetalt så ska man naturligtvis betala tillbaka den felaktiga delen.
Exakt!
Citera
2022-09-08, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryManback
Hon får totalt 20k netto med alla bidrag.
Sen står det: "När hyra, el och hemförsäkring är betald hamnar familjen precis på riksnormen för försörjningsstöd."
Hur jäkla dyr hyra kan dom ha? Det är väl bara att välja ett billigare boende, t.ex. mindre yta.

Sen har hon två barn, någon partner verkar inte vara inblandad. Hon säger att hon hoppar över frukost p.g.a. ekonomin.

Tycker 20k borde räcka fint för en ensamstående med 2 barn. Jag hade gått runt på det och fått pengar över. Men då är jag ju bra på matte 😐 och insatt i privatekonomi.

Nädu, Anna, det finns mycket du kan göra för att få en bättre ekonomi. Mitt tips är att börja med en budget där du skriver upp alla utgifter. Sen börjar du kapa allt onödigt. Sen börjar du jämföra mellan bolag, t.ex. försäkringar, el o.s.v.
. Sen har hon bil och försäkring med skatt och ev underhåll...bensin .. bara att sälja. Jag vill inte att hon ska leva på mina skattepengar jag jobbar 100-140% och sånt här sticker i ögonen på mig och många andra. Sälj bilen och lev efter vad du har!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in