2021-12-18, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du menar med 65 st omikronpatienter på sjukhus i hela GB?

Syftade mer på de 25,000 covid-patienterna som är inlagda på sjukhusen samt över 90,000 bekräftat smittade på ett dygn.
Citera
2021-12-18, 20:14
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Överfyllda sjukhus, folk som inte får vård, ambulanser som inte hinner åka på alla larm. Många som kommer att dö. Låter det som en katastrof?
Det kommer inte att bli så. Omikron sveper över oss nu och även ni vaccinerade kommer nästan allihop bli smittade. Sedan kommer det inte hända så mycket mer tror jag. Detta är en mutation som kommer ta över helt, och den saknar tydligen ett viktigt protein som inte lär komma tillbaka.
Var glad åt omikron!
Citera
2021-12-18, 20:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tänkte mer specifikt på den tredje dosen. Tyvärr är det så att inte särskilt många av de 80% du refererar till har något vidare skydd idag. De allra flesta fick sitt vaccin första halvåret.

A just det, vaccinet tappar snabbt i kraft och därför är väl folk om några år uppe i tionde sprutan.

Vilket skämt.
Citera
2021-12-18, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Precis, vi som har tagit vaccinet, betalt skatt i årtionden, drivit företag, tänkt på samhället och och de svaga är verkligen egoister och får. Du har rätt att jag projicerar och borde skämmas över att jag ifrågasätter bidragsparasiter och egoister. Skäms på mig!

Du borde sluta tro att du är bättre än någon annan. Du framstår som en asshole.
Citera
2021-12-18, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det kommer inte att bli så. Omikron sveper över oss nu och även ni vaccinerade kommer nästan allihop bli smittade. Sedan kommer det inte hända så mycket mer tror jag. Detta är en mutation som kommer ta över helt, och den saknar tydligen ett viktigt protein som inte lär komma tillbaka.
Var glad åt omikron!

Det är för tidigt att säga ifall man ska vara glad över omikron. Man borde vidta försiktighetsåtgärder istället, utökade restriktioner, i värsta fall en total lockdown.
Citera
2021-12-18, 20:20
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Syftade mer på de 25,000 covid-patienterna som är inlagda på sjukhusen samt över 90,000 bekräftat smittade på ett dygn.

25.000?

7600 låg inne igår, så det är helt klart en extrem ökning om du har uppgifter på 25.000 idag!
Citera
2021-12-18, 20:21
Medlem
Den lilla helgenomsekvensering som Sverige har genomfört pekar väl mot att Sverige och Danmark har ungefär lika stor andel omikron nu, alltså kring 50 %, fast för Sveriges del med stor felmarginal. Eller vad säger ni?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/sars-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/?fbclid=IwAR033ILZ6Za_nl-8ZLbn4QHmscc7Lb0_hmhXTrA6jKs3zOETkzqPocoZpcE

https://www.ssi.dk/-/media/cdn/files/covid19/omikron/statusrapport/rapport-omikronvarianten-17122021-ep96.pdf?la=da&fbclid=IwAR2RS9e0LHXj2Gq6tfJWPItLf-b9_oADu1cygYWENDvyEmgzZlnmoJb8zpM
Citera
2021-12-18, 20:24
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det är för tidigt att säga ifall man ska vara glad över omikron. Man borde vidta försiktighetsåtgärder istället, utökade restriktioner, i värsta fall en total lockdown.

Jaså? Omrikon har funnits i snart 3 månader. Vad har hänt i Sydafrika? Dödligheten har gått ner från 80 döda per dag till 20.... Samtidigt som nya fall verkar plana ut.

Så häftig var den.
Citera
2021-12-18, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jaså? Omrikon har funnits i snart 3 månader. Vad har hänt i Sydafrika? Dödligheten har gått ner från 80 döda per dag till 20.... Samtidigt som nya fall verkar plana ut.

Så häftig var den.

Vi får se hur det blir i Europa. Man borde iallafall stänga ner tills facit kommer hur farligt viruset är.
Citera
2021-12-18, 20:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Var glad åt omikron!

Omikron har inte nätt och jämnt hittat hit. Det är inget som sveper över oss nu. Vi har det värsta framför oss.
Citera
2021-12-18, 20:30
Medlem
arbetets avatar
Hur f*n kommer man på den lysande idén att åka till Afrika på semester utan att vaccinera sig mot COVID19? Är det ens tillåtet? Ken Ring allvarligt sjuk i COVID19 i Kenya:

Ken Ring svårt sjuk i covid-19
Rapparen Ken Ring vårdas på sjukhus i Kenya efter att blivit sjuk i covid-19. Läget beskrivs som kritiskt.
– Han är väldigt svag, men han lever och vi ber för honom att han ska bli bättre, säger Ken Rings farbror till Aftonbladet.
https://www.gp.se/kultur/kultur/ken-ring-sv%C3%A5rt-sjuk-i-covid-19-1.61836007

Och ja, han tycks ha varit anti-vaxxare.
Citera
2021-12-18, 20:32
Medlem
Citat:
Inte alls, ovaccinerade ses i allmänhet som mindre ansvarstagande och egoistiska. Inte speciellt begåvade med konsekvenstänk. Att man känner sig jagad beror dock på paranoian och att man tycker man är lite viktigare än övriga.

Känner dock flera vettiga antivaxxare som förstår att deras val får konsekvenser och också agerar efter det.

Inte alla antivaxxare är lika lättkränkta offerkoftor som de som hänger här på FB.
Varför klassas man som antivaxxer för man inte vill ta ett vaccin som ändå inte fungerar? Är det för att denna "pandemi" är framställd som något livsfarligt? Det är ett jävla virus, folk dör varje dag av värre saker. 27000 personer dog av hjärt-& kärlsjukdomar ifjol, men det är ingen hets att stänga ned snabbmaten och förebygga hälsan. Det enda som spelar roll är att man är för vaccin, för vaccinpass och hatar personer som inte tagit vaccin. Ni är så jävla hjärntvättade får Sen känner jag mig inte överhuvudtaget jagad, paranoid eller annat. Denna cirkus är underhållande, och fler i bekantskapskretsen börjar vakna upp hur absurt detta är.

Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det är inte toppen, det har du rätt i. Men det är inget mot vad det hade blivit, dödssjuka i mängder hade inte fått plats.
Nej. Ett virus kan du inte stoppa. Att vi stängde barer & restauranger 20:00 gjorde ingen påverkan på smittspridningen, covid smittar inte mer eller mindre vid ett specifikt klockslag. Förstår du inte att dessa "restriktioner" var ett spel för galleriet så är du bortom räddning. Om man tänker på hur ironiskt det är att man fick max sitta 4 personer på restaurang fram till 20:00, men systembolaget var öppet ordiniare tider och hemmafesterna flödade fritt. Det är ingen överraskning att Systembolaget presenterade rekordsiffror 2020 Pengar till statskassan!

Citat:
Precis, vi som har tagit vaccinet, betalt skatt i årtionden, drivit företag, tänkt på samhället och och de svaga är verkligen egoister och får. Du har rätt att jag projicerar och borde skämmas över att jag ifrågasätter bidragsparasiter och egoister. Skäms på mig!
Vad menar du? Att ovaccinerade inte betalat skatt, inte bedrivit företag, eller haft hänsyn till samhället? Vad har du gjort för de äldre innan pandemin, va? Att du tycker ta ett vaccin är att ta ansvar är komiskt, eftersom det är ett egoistiskt val för att skydda sig själv mot allvarlig sjukdom och död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in