2021-12-18, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
For Iversen var jo som kjent dårlig i Oberstdorf-VM. PS: De siste to sesongene er Iversen den nordmannen med best resultater på fellesstarter totalt sett. Det kan være lurt å tenke på før man uttaler seg.

Fast nu pratar jag om Seefeld, där han och Kläbo gick på tur medan de ställde över Krueger, Holund och Tönseth. Men kul för Röthe och Sundby.

Jag har en känsla att de kommer att krångla med Iversen till Peking. Tycker du själv att han visat nog för en sån plats i år? Men vi får väl se.
Citera
2021-12-18, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Fast nu pratar jag om Seefeld, där han och Kläbo gick på tur medan de ställde över Krueger, Holund och Tönseth. Men kul för Röthe och Sundby.

Jag har en känsla att de kommer att krångla med Iversen till Peking. Tycker du själv att han visat nog för en sån plats i år? Men vi får väl se.
Han var utvilsomt kvalifisert for den plassen i Seefeld. Faktisk i motsetning til Klæbo, som egentlig ikke var kvalifisert den gangen (for skiathlon). Iversen hadde gått bedre enn dem i VC, og da hadde de strengt tatt ingen grunn til å klage. At han ikke var i form i VM er en helt annen sak.
Men per nå er han ikke kvalifisert for noe annet enn 15 km i OL nei.
Citera
2021-12-18, 16:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Blir grym konkurrens på damsidan om OS-platserna i TdS!

Frida Karlsson
Ebba Andersson
Charlotte Kalla
Emma Ribom
Moa Olsson
Maja Dahlqvist
Jonna Sundling
Johanna Hagström
Anna Dyvik

Förstår inte att du tar med de fetmarkerade. De är klara om de inte blir sjuka och konkurrerar inte med övriga. Sedan blandar du sådana som bara är aktuella i sprint med sådana som bara är aktuella i distans. Nej den där listan är inte adekvat ur konkurrenssynvinkel.
Citera
2021-12-18, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Förstår inte att du tar med de fetmarkerade. De är klara om de inte blir sjuka och konkurrerar inte med övriga. Sedan blandar du sådana som bara är aktuella i sprint med sådana som bara är aktuella i distans. Nej den där listan är inte adekvat ur konkurrenssynvinkel.

Tänker mig att antalet platser i TdS är begränsat och att alla inte kommer få chansen att konkurrera om OS-platser där. Blandningen är (i ordning) för att uppskatta vilka som har bäst chans i TdS. Sen lär väl någon "sprintåkare" kunna behöva bevisa sig i något distanslopp också. Nu kanske ledningen ändå har så bra koll på åkarna utan att behöva se dem i TdS i flera fall.

Tror alltså på Kalla och Hagström i TdS. Och mindre på Emma och Sundling antar jag. LL har nog TdS som främsta mål i år. Kanske Lundgren också. Hagström kanske inte åker och Maja måste vara med och sidekicka Frikadellen. Växla tröja.
Senast redigerad av ccnut 2021-12-18 kl. 17:47.
Citera
2021-12-18, 17:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Tänker mig att antalet platser i TdS är begränsat och att alla inte kommer få chansen att konkurrera om OS-platser där. Blandningen är (i ordning) för att uppskatta vilka som har bäst chans i TdS. Sen lär väl någon "sprintåkare" kunna behöva bevisa sig i något distanslopp också. Nu kanske ledningen ändå har så bra koll på åkarna utan att behöva se dem i TdS i flera fall.

Fast de fetmarkerade är klara eller tror du att Frida Karlsson, Ebba Andersson, Jonna Sundling och Maja Dahlqvist skull få stanna hemma om de inte är sjuka.

De ovanstående är minst en klass bättre än övriga.
Citera
2021-12-18, 17:49
Medlem
Citat:
Fast de fetmarkerade är klara eller tror du att Frida Karlsson, Ebba Andersson, Jonna Sundling och Maja Dahlqvist skull få stanna hemma om de inte är sjuka.

De ovanstående är minst en klass bättre än övriga.

Mer att bara få ner på papper för att se hur många som kan va med. Kan tänka mig att nån skulle få stanna hemma. Men helst inte. Louise istället för Hagström är nog troligt.
Citera
2021-12-18, 17:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Mer att bara få ner på papper för att se hur många som kan va med. Kan tänka mig att nån skulle få stanna hemma. Men helst inte. Louise istället för Hagström är nog troligt.

Fast då hade du ju kunna skriva vilka som är att betrakta som klara och vilka som konkurrerar om de återstående.
Citera
2021-12-18, 18:38
Medlem
bcdefgs avatar
Räknas morgondagens team sprint med i sprintcupen? I så fall lär ju Dyvik ramla ut från topp 20 och Maja, Emma, Jonna och Johanna har personliga friplatser till touren och Sverige får starta med ytterligare sex åkare: Frida, Ebba, Moa O, Kalla, Moa L och Dyvik samt de som vill av Maja, Johanna, Emma och Jonna. Eller har jag glömt nån? Dvs LL kommer inte få åka om inte nån av de sex lämnar återbud. Eller går LL före Moa L?
Citera
2021-12-18, 18:59
Medlem
Citat:

Tror alltså på Kalla och Hagström i TdS. Och mindre på Emma och Sundling antar jag. LL har nog TdS som främsta mål i år. Kanske Lundgren också. Hagström kanske inte åker och Maja måste vara med och sidekicka Frikadellen. Växla tröja.

.
Citera
2021-12-18, 19:01
Medlem
Citat:
Fast då hade du ju kunna skriva vilka som är att betrakta som klara och vilka som konkurrerar om de återstående.

Det är intressant ur perspektivet att vissa kanske inte får plats truppen till TdS. Kallas resultat är ju inte direkt lysande så det kanske är 8 åkare (om det nu är 8 som blir uttagna) som går före henne och hon får ingen chans att kvala in till OS.

Och tar dom ut Kalla till TdS på bekostnad av Lindström, Dyvik eller Hagström så bör dom nog ha en jäkligt bra förklaring till det.
Citera
2021-12-18, 19:11
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Räknas morgondagens team sprint med i sprintcupen? I så fall lär ju Dyvik ramla ut från topp 20 och Maja, Emma, Jonna och Johanna har personliga friplatser till touren och Sverige får starta med ytterligare sex åkare: Frida, Ebba, Moa O, Kalla, Moa L och Dyvik samt de som vill av Maja, Johanna, Emma och Jonna. Eller har jag glömt nån? Dvs LL kommer inte få åka om inte nån av de sex lämnar återbud. Eller går LL före Moa L?

Fast det är ju flera som redan har sagt att de inte skall åka touren.
Citera
2021-12-18, 19:18
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast det är ju flera som redan har sagt att de inte skall åka touren.
Maja och Jonna ska inte åka vet jag - men de har ju personliga platser. Vilka mer ska inte åka enligt vad de sagt senast? Emma har ju också en personlig plats. Kalla tvingas ju åka för att ha chans på OS och det lär väl gälla fler än henne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in