Citat:
Ursprungligen postat av
EastAreaPapist
Men, nej, om du vill värdera ett indicium isolerat kan du inte betinga det på att någon är misstänkt av andra anledningar. Det är helt enkelt inte vad isolerat betyder. Och att det finns indicier mot någon betyder inte att man är misstänkt. Det är ett indicium mot alla centrala vittnen att de kan knytas till mordplatsen runt tidpunkten för mordet, och det är starkare än om de bara hade kunnat knytas till Stokcholms innerstad.
Vad jag har sagt är att det är ett starkare indicium att kunna knyta någon nära mordplatsen än att kunna knyta någon längre bort. Som du påpekade är det centralt I misstankarna mot SE, men jag skulle inte påstå att misstankarna mot SE (eller någon annan för den delen) är särskilt starka.
Du verkar ha huvudet på skaft, men varför anser du att misstankarna mot honom inte är särskilt starka? Du säger detta i förbigående utan att motivera närmare.
Genom utstämplingen minuterna innan mordet knyts han till Sveavägen cirka 40 meter bort från mordplatsen. Det är underligt att han inte missar mordet eftersom han hade väldigt bråttom till tåget.
Genom ett detaljerat signalemente av LJ knyts han till gränden Tunnelgatan/Luntmakargatan cirka 20-60 sekunder efter skotten. Det är i princip den enda meningsfulla uppgiften som han lämnar vid sitt första förhör, trots att han menar att han har befunnit sig bara några meter från mordet.
Genom väktarna knytas han till Skandia cirka 20 minuter efter skotten och är då helt chockad och utpumpad. Inget i materialet tyder att han befunnit sig på mordplatsen efter skotten fram till dess att han återvänder till Skandia.
De närmsta och trovärdigaste vittnena ger vid en sammanvägning en tämligen ordentlig beskriving av den flyende gärningsmannen. Han var cirka 180 cm lång, hade mörk rock, keps, mörka skor med vita sulor, handledsväska. SE var klädd just på detta sätt. Vittnen YN får även se en bild på SE och säger att han har samma kroppskonstitution som gärningsmannen.
Jag kan inte för mitt liv inte förstå de som förnekar att hela denna indiciekedja är tämligen stark. Sedan har vi massor av andra indicier mot honom, dvs. hans lögner, palmehat och vapenvana m.m.