2021-12-18, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur går man tillväga för att skapa vad som bara är?
Jag utmanar dej att starta en ny tråd med din klara insikt men skulle nog få lika många besökare som ett vattenglas i Jul så the show must go on verkar det som.

"Hur går man tillväga för att skapa vad som bara är och alltid varit"? Med lite fantasi där du utser Dej själv som Guds Utvalde är det lätt som en plätt att övermanna den frågan. Annars tar tystnaden över och du får smaka på meningen i allena.

Folket drack sitt vin, satte igång boktryckeriet, valsedlar, sedelpressarna och hamnade nära Julen 2021 där vi skall visa för omvärlden hur bäst duktiga vi är som undersåtar till de som vet enligt valsedlarnas nedräkning.

Med fantasier riskerar du inget och heller inte utan för du är bara en nolla utan makt, kära människa. En Nolla? Vad skönt! Ingen början inget slut, den bara finns där eller ringlar runt, runt i ring som vi gör.
Citera
2021-12-18, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, både det faktum att det, som du skriver, är en självklarhet och att jag dessutom uttryckligen frågade "Hur ser du att det är en skapelse?" borde ha visat tydligt nog att jag inte menade att Gud skulle ha behövt göra något.
Olika tänkbara alternativ:
1) Han läser slarvigt, och gör det i så fall ofta.
2) Det är bara försök att undvika att svara på obekväma frågor.
3) Han har bristande läsförståelse.
4) Det kanske bara ett troll som försöker ha lite roligt.
5) Eller kanske en kombination av de olika alternativen 1–4.
Ja det händer lite väl ofta.
Citera
2021-12-18, 12:13
Medlem
Citat:
Det här börjar bli pinsamt för dig. Du behöver verkligen lära dig att läsa ordentligt innan du svarar. Jag har inte påstått att Gud skulle behöva presentera bevis på att det är en skapelse innan det går att se att det är en skapelse. Var fick du det ifrån?

Jag menade bara att om inget tyder på att det är en skapelse så är ju diskussionen om vem som är skaparen meningslös. Om du talar för att det är en skapelse och att universum alltså inte har funnits i evighet i en eller annan form av energi, vilka bevis har du för att det faktiskt är en skapelse? Det var alltså du eller någon annan som förespråkar skapelsehypotesen som skulle presentera belägg för att det faktiskt skett en skapelse, inte att Gud skulle behöva göra det.

Den som förespråkar att universum är en skapelse bör alltså kunna presentera belägg för att det faktiskt är en skapelse, det är allt jag skrev.

Jag har inte skrivit Bibeln, din dåre!
Citera
2021-12-18, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur går man tillväga för att skapa vad som bara är?

Hur menar du?
Citera
2021-12-18, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Nej DU och de som påstår att det finns en skapare måste först visa att universum är ens skapat innan ni kan anta att det finns en skapare.

Så Gud, som är den som säger att det är så, måste bevisa mer än vad han säger?
Är du på riktigt?
Citera
2021-12-18, 12:45
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Hur menar du?
Ja hur ska jag kunna tro att det går att skapa universum om det inte finns någon förklaring på hur Gud skulle kunna skapa siffran 1 till exempel?
Senast redigerad av Denom 2021-12-18 kl. 13:02.
Citera
2021-12-18, 13:47
Medlem
Citat:
Är du på riktigt?
Nej du verkar ha lite svårt med detta. Du, forsamlingsmedlem, som säger att det finns en skapare måste göra detta.
Citera
2021-12-18, 13:50
Medlem
Citat:
Är du på riktigt?

Är självaste gud inne och skriver i tråden, angenämt. Välkommen.
Citera
2021-12-18, 13:57
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Det är du som smyger in Gud igen. Den som SÄGER att det finns en skapare av universum måste visa först att universum skapades. Det är ju en självklarhet.
Varje hus är byggt av någon.
Citera
2021-12-18, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Varje hus är byggt av någon.

Varje sagobok är författad av någon.
Citera
2021-12-18, 14:08
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det här börjar bli pinsamt för dig. Du behöver verkligen lära dig att läsa ordentligt innan du svarar. Jag har inte påstått att Gud skulle behöva presentera bevis på att det är en skapelse innan det går att se att det är en skapelse. Var fick du det ifrån?

Jag menade bara att om inget tyder på att det är en skapelse så är ju diskussionen om vem som är skaparen meningslös. Om du talar för att det är en skapelse och att universum alltså inte har funnits i evighet i en eller annan form av energi, vilka bevis har du för att det faktiskt är en skapelse? Det var alltså du eller någon annan som förespråkar skapelsehypotesen som skulle presentera belägg för att det faktiskt skett en skapelse, inte att Gud skulle behöva göra det.

Den som förespråkar att universum är en skapelse bör alltså kunna presentera belägg för att det faktiskt är en skapelse, det är allt jag skrev.
Men det förstår väl även du att varje hus är byggt av någon.
Citera
2021-12-18, 14:10
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:

Vetenskapsmän förespråkar att universum är en skapelse, som ännu expanderar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in