2021-12-17, 22:14
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Dem belönar inget av det utan det finns andra parametrar som faller in tex pandemin som vi är inne i man ser S klarar av att sätta regler, Man klarar dessutom av att börja ta beslut som MP inte ens ville ta beslut då är nog bensin & energi priserna rätt sekundera gissar jag!
Säg det till folk som blir hemlösa.
Covid är extremt överhypat. Finns ingen överdödlighet.
Det har alltid och kommer alltid dö gamla och sköra människor. Om det sedan var Sars, influensa, förkylning eller annat som tippade dom över kanten är inte viktigt. Herregud, snittåldern på avlidna med covid är 84 år.
Det är nu länge sedan covid handlade om hälsa.
Passen är politiska. Makt, kontroll och pengar.

Här finns utrymme att plocka röster. Enda partiet som klart är emot det dystopiska 1984-samhället med apartheid är AfS.
Citera
2021-12-17, 22:36
Medlem
Borde inte de här mätningarna väcka frågor om Kristerssons ställning inom Moderaterna? Har han verkligen fått ut maximal potential av Moderaterna med tanke på att de ligger under med 10 månader kvar till valet?

Det känns inte som att Kristersson har någon plan eller några idéer för hur valet ska vinnas. Han bara flyter med och pratar lite om kärnkraft ibland. Varför har han inte gjort en större poäng av regeringens misslyckanden?
Citera
2021-12-17, 22:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Borde inte de här mätningarna väcka frågor om Kristerssons ställning inom Moderaterna? Har han verkligen fått ut maximal potential av Moderaterna med tanke på att de ligger under med 10 månader kvar till valet?

Det känns inte som att Kristersson har någon plan eller några idéer för hur valet ska vinnas. Han bara flyter med och pratar lite om kärnkraft ibland. Varför har han inte gjort en större poäng av regeringens misslyckanden?

Han kanske inte vill vinna?
Citera
2021-12-17, 23:30
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Han kanske inte vill vinna?
Min misstanke också. Vi har ingen opposition.
Citera
2021-12-17, 23:38
Medlem
Citat:

Kristersson kommer att avgå om han inte blir statsminister efter valet. När AKB avgick så var han i praktiken den enda kandidaten som kunde få förtroende från hela partiet men idag tror jag att den radikalare falangen hade kämpat hårdare för en bättre kandidat. Kristerssons tid har varit fyra bortkastade år.

Enda trösten om högern förlorar valet är som sagt att Kristersson avgår och vi kommer att få en enad opposition med en ny partiledare i M.
Citera
2021-12-17, 23:43
Medlem
Jag tror att både moderater och SD-are måste börja tala klarspråk i energikrisen och kläcka bra förslag. Det har varit lite passivt och för att tränga igenom mediabruset får man ta i lite mer ibland, safta på extra hårt för annars trycker media tillbaka budskapet.

19,7% för SD är ju snubblande nära moderaternas 20.0%. Just nu är det säkert så att det är dom osäkra väljarna som (s)laviskt säger S. SD:s ganska goda siffror beror på att den hårda kärnan numera är stor.
SD har bara en liten andel av dom osäkra väljarna.

Sossarna kan mycket väl förlora många av dom osäkra. Energikrisen har ännu inte slagit igenom men det kan komma i februari månad.

Jag tror ändå att tuffe Uffe kommer att märkas mer när han återhämtat sig från sjukdom. Han måste lära sig att attack är bästa försvar.
Citera
2021-12-18, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Kristersson kommer att avgå om han inte blir statsminister efter valet. När AKB avgick så var han i praktiken den enda kandidaten som kunde få förtroende från hela partiet men idag tror jag att den radikalare falangen hade kämpat hårdare för en bättre kandidat. Kristerssons tid har varit fyra bortkastade år.

Enda trösten om högern förlorar valet är som sagt att Kristersson avgår och vi kommer att få en enad opposition med en ny partiledare i M.
Jag är inte så säker på det. Det skulle lika gärna kunna bli så att den liberala falangen försöker flytta fram sina positioner istället.

Om man ska vänta fyra år till är det antagligen för sent att vinna sen. Då har det redan gått så långt att det inte kommer finnas någon väg tillbaka.
Citera
2021-12-18, 00:54
Medlem
Citat:
Jag är inte så säker på det. Det skulle lika gärna kunna bli så att den liberala falangen försöker flytta fram sina positioner istället.

Om man ska vänta fyra år till är det antagligen för sent att vinna sen. Då har det redan gått så långt att det inte kommer finnas någon väg tillbaka.
Jag tror inte de kan flytta fram sina positioner. De är svagare idag än för fyra år sedan. Däremot har du rätt i att de fortfarande kan vinna och lyckas tillsätta en Kristersson-kopia, men då blir det i alla fall en öppen strid på stämman där moderat-partisterna får ta ställning till om de vill vara i evig opposition eller om de vågar ta makten. Jag tror nog det är 50-50.
Citera
2021-12-18, 02:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Borde inte de här mätningarna väcka frågor om Kristerssons ställning inom Moderaterna? Har han verkligen fått ut maximal potential av Moderaterna med tanke på att de ligger under med 10 månader kvar till valet? Det känns inte som att Kristersson har någon plan eller några idéer för hur valet ska vinnas. Han bara flyter med och pratar lite om kärnkraft ibland. Varför har han inte gjort en större poäng av regeringens misslyckanden?

Han är svag men M har i princip samma interna problem som L, det är bara inte lika offentligt. Liksom Sabuni måste han navigera mellan en liberal och en realistisk falang. Liberala moderater skriver inte debattartiklar mot sin partiledare men samma konflikt finns där i grunden. M i Stockholm och M i Staffanstorp är som helt olika partier.
Citera
2021-12-18, 04:22
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Regeringen vann corona anser jag. Man valde den linjen som Sverige klarade av vilket innebar så lite restriktioner som bara var möjligt.

Man får ett litet minus för att många dog men det har folk överlag haft överseende med känns det som.

Eftersom regeringen valde den softa linjen tvingades opositonen i så fall välja den linje de absolut INTE vill ha, dvs en hårdare linje och kräva mer restriktioner. Speciellt SD är helt okompatibelt med hårdare restriktioner, de är ju närmare intivax isf. Därför har ju oppositionen i princip gett upp corona helt till regeringen utan någon större match, nästan walk over. Några tjuvnyp här och där, annars mycket lugnt.

Håller inte med om att covid påverkar längre, tror att senaste ökningen helt och hållet är en MA-effekt.

Oppositionen har gjort rätt i att hoppa över omfattande kritik angeående regeringens covidhantering och bör fortsätta att göra det och istället låta svensken vara förbannad över el och bensinpriserna i lugn och ro.
Coronan har kanske inte påverkat den senaste tiden, men eftersom Omikron garanterat kommer slå genom samhället stort om ett par veckor, så skulle jag gissa att det ger vänsterblocket ytterligare skjuts i opinionen.

Blir spännande att se hur länge denna våg kommer pågå. Gissningsvis håller den på tillräckligt länge för att det ska ge avtryck på valdagen.
Citera
2021-12-18, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Coronan har kanske inte påverkat den senaste tiden, men eftersom Omikron garanterat kommer slå genom samhället stort om ett par veckor, så skulle jag gissa att det ger vänsterblocket ytterligare skjuts i opinionen.

Blir spännande att se hur länge denna våg kommer pågå. Gissningsvis håller den på tillräckligt länge för att det ska ge avtryck på valdagen.

Corona tror jag byggs upp mycket större än det behöver vara. Det framställs som något riktigt stort och farligt. Visst, många har dött, men många dör också av vanlig influensa och det är primärt äldre som dör av både och.

Läste senast idag en artikel om det allvarliga läget på Södersjukhuset i Stockholm. Där hade man tydligen igen fyllt upp alla sina platser och mer än så och man använde matsalar och annat som extra platser. Men det viktiga i sammanhanget var att de nämnde att antalet inlagda för influensan var dubbelt så många som för Covid.
Citera
2021-12-18, 07:02
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Corona tror jag byggs upp mycket större än det behöver vara. Det framställs som något riktigt stort och farligt. Visst, många har dött, men många dör också av vanlig influensa och det är primärt äldre som dör av både och.

Läste senast idag en artikel om det allvarliga läget på Södersjukhuset i Stockholm. Där hade man tydligen igen fyllt upp alla sina platser och mer än så och man använde matsalar och annat som extra platser. Men det viktiga i sammanhanget var att de nämnde att antalet inlagda för influensan var dubbelt så många som för Covid.
Det spelar ingen roll för opinionen eftersom MSM inte skriver om influensa så som de skriver om c19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in