2021-12-17, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag vaccinerade mig mot influensa i veckan. Enligt antivaxarna är det väl ett under att jag fortfarande lever :-)
Fick lite ont i armen, thats it. Hoppas man klarar sig utan den skiten nu i vart fall. Var ordentligt sjuk år 2018. Hörde att det var svininfluensan som gick på jobbet då. Vet inte, för jag testade mig aldrig. Många beskrev det som influensan från helvetet. Även jag tyckte det var jobbigt. Hoppas man kan få sin boosterdos för covid snart.
Jag måste fråga, ni som blir så otroligt drabbade av olika virus och influensor; vad beror detta på? Vad har ni för gener? Hur var er uppväxt? Fick ni bra mat? Jag blir i stort sett aldrig sjuk och fattar inte hur vissa människor kan vara så otroligt känsliga. Eller är det att ni bara är feta? Vet att jag låter dryg men vill på riktigt veta. Jag TROR att i många fall är det självförvållat och anser inte att vi friska ska behöva drabbas/ta vaccin för att ni inte har tagit hand om er själva.
Citera
2021-12-17, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Hur vanligt är det att förkylningar och influensor ger sjukdom under lång tid?
Minst lika vanligt som efter covid gissar jag. Vad gissar du?
Citera
2021-12-17, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Viruset smittar väl främst som droppsmitta. Att tvätta händerna borde räcka långt.
Nej, främst aerosol. Ju längre en smittad person andas i ett rum desto mer virus i luften. Att andas i samma rum som en smittad innebär smittorisk. Tänk dig då en buss eller tunnelbanevagn där flera smittade personer rör sig igenom hela tiden. Inte konstigt att storstäderna har varit smitthärdar.

Därför har vi också omvänd smittspridning mellan nordiska länder och varmare länder. På sommaren går vi ut i värmen, smittan minskar. I varmare länder går folk in till AC:n på sommaren, smittan ökar.
Citera
2021-12-17, 22:33
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Kan du då vara så jävla vänlig att sluta slänga dig med det epitetet på oss det det inte stämmer in på? Eller på folk som du inte vet är emot alla vacciner av olika konstiga anledningar.

Håller med . Det är helt rimligt att fundera över hur men ställer sig till att vaccinera sitt barn . FHM rekommenderade det efter långa analyser och Tegnell har uttalat att det är en svår fråga. Så det behöver inte hänga ihop med hur villig man är att som vuxen vaccinera sig
Citera
2021-12-17, 22:37
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Kom igen. Gör ett försök, du som är så smart. Har jag gjort ett misstag tycker du?

Ja, du gjorde ett misstag.
Citera
2021-12-17, 22:41
Medlem
Vi kan fira julhelgerna men man ska tänka på att alla ska vara vaccinerade och friska.
Citera
2021-12-17, 22:41
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Håller med . Det är helt rimligt att fundera över hur men ställer sig till att vaccinera sitt barn . FHM rekommenderade det efter långa analyser och Tegnell har uttalat att det är en svår fråga. Så det behöver inte hänga ihop med hur villig man är att som vuxen vaccinera sig

Ja. Och jag stör mig så hemskt på de som inte kommer med sakliga argument, utan bara kräks ut nedsättande epitet som "antivaxxare" och "plattjordare" så fort man har olika åsikt.
Det tar så så mycket onödig plats.

Bättre att stöta och blöta våra synpunkter och tankar med fakta och hyfsat god ton, då kommer man ju framåt iaf.
Citera
2021-12-17, 22:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
https://abcnews.go.com/Health/wireStory/omicron-dominant-wastewater-samples-florida-county-81793644

"Omicron is dominant in wastewater samples in Florida county"

Varför klarar inte vi av att se hur mycket omikron vi bajsar ut?

Det klarar vi:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/okning-av-coronavirus-i-avloppsvattnet
Citera
2021-12-17, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Med ett vaccin med en lägre effektivitet än 84 procent kan inte flockimmunitet uppnås med vaccin. > 84 procent är skyddet bara någon månad efter andra dosen, mot delta.

Verkligheten är dock mer komplex eftersom bl.a effektiviteten är variabel, inte bara i sitt tidsberoende utan även också variantberoende och beroende av antal doser. Varierande grader av restriktioner. Dessutom har vi ytterligare grupper som inte är helt naiva. Som de med genomgången infektion och de med hybridimmunitet med varierande skydd som inte är helt utredda ännu.

Ska man förstå ditt inlägg som att vaccinerna inte kommer att ta oss ut ur pandemin?
Citera
2021-12-17, 23:30
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Hur vanligt är det att förkylningar och influensor ger sjukdom under lång tid?
Svårt säga eftersom det är först i samband med covid som det blivit allmänt uppmärksammat och erkänt. Den typen av patienter har tidigare oftast brutalt, hånfullt och förlöjligande avfärdats av läkaridioter, anhöriga och arbetsplatsen som sveda värk och bränn-kärringar, hypokondriker, lata, inbillningssjuka, psykstörda, psykosomatiska sjuka, psykosocialt störda osv osv. Nu plötsligt finns det. Så hur jämför man rättvist med precovideran?

Många har nog haft post viral syndrom innan covid fanns utan att veta om att det var det det var. Så hur jämföra?
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-17 kl. 23:33.
Citera
2021-12-17, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Ken Ring… blygsamt överviktig med en tidigare ohälsosam livsstil, kanske inte förvånande.

Antivaxxare med: https://twitter.com/KenRing/status/1435941442862690307?s=20
Citera
2021-12-17, 23:37
Medlem
Citat:
Jag vaccinerade mig mot influensa i veckan. Enligt antivaxarna är det väl ett under att jag fortfarande lever :-)
Fick lite ont i armen, thats it. Hoppas man klarar sig utan den skiten nu i vart fall. Var ordentligt sjuk år 2018. Hörde att det var svininfluensan som gick på jobbet då. Vet inte, för jag testade mig aldrig. Många beskrev det som influensan från helvetet. Även jag tyckte det var jobbigt. Hoppas man kan få sin boosterdos för covid snart.

Har man sagt något om vilken influensavariant som härjar nu?
Tidigare spekulerades det att det skulle vara någon Hong kong-variant, någon som inte härjat på länge och som skulle kunna slå väldigt hårt pga att vi inte hade så mycket immunitet mot det men har inte hört något nyligt om influensavarianten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in