Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Oavsett är det en enorm skillnad att kalla försvaret ett särintresse som Reinfeldt mot att återinföra värnplikt och öppna nya platser för försvaret (regementen?) som Löfven-regeringarna. "Mer resurser" som du beskriver är inte det samma som att förbättra något vilket alla satsningar på "integration" och "utsatta områden" visar.
Både högern och vänstern är för låsta i dessa tankar om att kronor och ören är lika med resultat, det är bara en utgångspunkt, en förutsättning. Men om men anstränger sig kan man slösa precis hur mycket pengar som helst på något utan att åstadkomma något alls. Man kan till och med använda pengarna till att försämra situationen, vilket "integrationen" är bra exempel på. Om man lagt noll kronor på integration så hade vi haft en bättre integration än vi har.
Det är också ett exempel på hur viktig regeringsmakten är, t.o.m. med någon annans budget kan man påverka saker som inte bara är en fråga om kronor.
Som sagt var har samtliga regeringar sedan 2:a världskriget minskat anslagen till förvaret. De som haft regeringsmakten längst under denna tid är S, så ifall någon är mer skyldigt till detta är det rimligtvis de. Även om det i ärlighetens namn varit precis lika illa när det varit borgliga regeringar.
Det jag vänder mig emot är inte att du beskriver att Alliansen gjort neddragningar och t.ex. lagt ner regementen, tvärtom instämmer jag i det. Utan att du tycks missat att de rödgröna gjort precis samma sak. I dagsläget, vilket rimligen är det intressanta, önskar M stärka försvaret, medan de rödgröna inte gör det.
Försvarsbudgeten var som allra längst år 2015 och då var det inte Alliansen som styrde utan sossarna. (På sin egen budget.) Samma år genomfördes en blocköverskridande försvarsuppgörelse där anslagen beslutades höjas. De borgliga ville ge högre anslag medan de rödgröna bromsade. Du kan läsa om det t.ex. här:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsvars%C3%B6verenskommelsen_2015
Men OK, låt oss anta att alla saknar förtroende för M:s försvarspolitik, så vilka frågor tror du de istället skulle vinna väljare på att marknadsföra i valet?