Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
S regering senaste 7 åren har ju byggt upp försvaret som M utplånade. M borde ha noll trovärdighet i försvarsfrågan.
Nja. Förvarets budget var väldigt hög under 2:a världskriget och sänktes drastiskt när kriget var över. (Vilket båda delarna naturligtvis var vettiga.) Men försvarsanslagen fortsatte minska i stort sett varenda år ända till 2015 då den var nere på 0,9% av BNP. Dessa ständiga sänkningar (räknar i % av BNP) skedde oavsett vilka som hade regeringsmakten. Dessutom var det ofta större tvärpolitiska uppgörelser. Så egentligen har alla riksdagspartier (förutom SD och V) medverkat till detta.
Sedan 2015 har försvarsanslagen successivt höjts till 1,3% av BNP, vilket skedde genom en försvarsuppgörelse där samtliga riksdagspartier, förutom V och SD, medverkade i. Vad som sas i de förhandlingarna vet jag naturligtvis inte, men enl åtminstone L som valde att hoppa av var det MP och S som benhårt stretade emot alla typer av höjningar. Mig veterligen har inga gått ut och sagt att L:s beskrivning varit felaktig så jag utgår ifrån att den stämmer. (Dock gissar jag att MP var mer motstridiga än S.)
Nästa år kommer den vara lika stor som i år. Den budgeten har som bekant M, KD och SD gemensamt tagit fram. Förvisso säger sig SD vilja stärka förvaret, men det säger även M (vad KD vill vet jag ej), men lik förbannat blev det åtminstone inga höjningar när de tog fram en budget.
Så att M skulle vara värre än S är nog tveksamt, i detta avseende är de ungefär lika usla. Tyvärr. (Med förbehåll att M till skillnad från S åren innan 1:a världskriget ville öka försvarsanslagen (den s.k. kanonbåtsfrågan). Men det känns som helt irrelevant idag.)