Bakgrund: tagit Paroxetin i flertalet år pga ångest
Skulle byta ut medicin från Paroxetin som jag tog 30 mg dagligen till Sertralin 10mg som start dos.
Läkaren trappade ner medicinen i 2 veckor, och jag fick rätt snabbt biverkningar när jag hade slutat med paroxetin... (6-8 veckor nedtrappning rekommenderas, ev längre har jag läst i efterhand om läkemedlet)
Efter dessa 2 veckor när jag slutat helt med paroxetin mådde jag väldigt bra, var även fundersam om jag behövde ngn medicin då jag mådde såpass bra. Men olika saker negativt som hände privat gjorde att jag började med Sertralin ändå.
Efter några dagar började dock problemen med biverkningar såsom oro & ångest, irriterad ofta. (Jag som aldrig blir irriterad annars) Väldiga humörs svängningar bland annat, mådde riktigt dåligt iaf.
Antog att det var Sertralin som jag ej tålde och gick tebax till paroxetin. Startade på 10 mg och sedan ökat till 30 mg dagligen.
Efter en hel del läsande så verkar jag drabbats av utsättningssymtom med dessa biverkningar som jag beskrivit ovan.
Aldrig känt så här konstig tidigare med att vakna upp med oro & ångest just varje morgon, dimmig syn, allmänt oro emellanåt...
Det som blivit bättre är att irritationen samt humörsvängningarna har lagt sig....
Så min fråga, bör inte utsättningssymptomen lägga sig då jag börjat sedan 3 veckor att äta Paroxetin igen? Eller är det bara att avvakta, det lär ju försvinna nån gång iaf