2021-12-16, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
För mig förefaller det bakvänt att fundera över vem som kan ha skapat något innan man ens visat att det faktiskt har skapats av någon.

Ungefär som att undra över vem som skapat en kruka med guld och placerat den vid regnbågens ände innan man ens verifierat det faktiskt finns en kruka med guld vid regnbågens ände.

Men det kan ju faktiskt finnas en Gud utan att universum har skapats, fast då skulle denna Gud inte vara universums skapare, utan kanske bara skaparen av livsgnistan. En sådan "Gud" är enklare att tänka sig, men det är inte vad Bibeln påstår.
Tänkte mer att först bevisa en gud existerar som inte nödvändigtvis är skaparen av universum eller bibelns Gud heller utan bara en Gud. Sen om de kan visa att denna Gud också skapade universum. Om de kan de så bevisar de I samma stund att universum är skapat.
Jag har inte jättestora förhoppningar om en ser hur det går än så länge.
Citera
2021-12-16, 22:43
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Vad exakt var det som du inte begrep i det jag skrev?
Begriper du inte att Bibeln säger att du kan förstå Guds existens genom att se på skapelsen? Var det för avancerat?
Jag begriper vad du skrev, inget problem med det.
Problemet är att du inte med det svarade på vad jag skrev. Det är som om du inte förstår hur man ger raka svar på enkla frågor, eller så kan du helt enkelt inte ge något intelligent svar och skriver bara ihop lite flum istället och hoppas att det ska accepteras som ett svar eller åtminstone avleda till något annat så att det inte är tydligt att du inte kunde förklara hur du hade tänkt.
Citera
2021-12-16, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Tänkte mer att först bevisa en gud existerar som inte nödvändigtvis är skaparen av universum eller bibelns Gud heller utan bara en Gud. Sen om de kan visa att denna Gud också skapade universum. Om de kan de så bevisar de I samma stund att universum är skapat.
Jag har inte jättestora förhoppningar om en ser hur det går än så länge.

Så här är det: Någon tror det finns en gud, andra tror det INTE finns en gud.
Båda parter har sin tro,-ja det handlar faktiskt om att tro för båda parter, men bara den ena parten är tvungen att lägga fram något som liknar vetenskapliga bevis för sin tro, bevis som den andra parten aldrig hade som avsikt att acceptera om så skulle hända.
Så om den som tror det finns en gud är tvungen att bevisa, så är den som inte tror det finns en gud också tvungen att göra det samma, eller hur är det?
Citera
2021-12-16, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Båda parter har sin tro,-ja det handlar faktiskt om att tro för båda parter, men bara den ena parten är tvungen att lägga fram något som liknar vetenskapliga bevis för sin tro, bevis som den andra parten aldrig hade som avsikt att acceptera om så skulle hända.
Så om den som tror det finns en gud är tvungen att bevisa, så är den som inte tror det finns en gud också tvungen att göra det samma, eller hur är det?

Ett tips är att läsa tråden Bevisa att gud existerar.
Citera
2021-12-17, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor

”Såhär är det”… det får åtminstonde mig att spetsa öronen när det kommer från en person som påstår att det finns vätgasatomer
Citera
2021-12-17, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legalize420
”Såhär är det”… det får åtminstonde mig att spetsa öronen när det kommer från en person som påstår att det finns vätgasatomer
Du är välkommen att räcka upp handen nästa gång du har något smart att säga . . .
Citera
2021-12-17, 08:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Då är du alltså emot skapandet av hypoteser inom vetenskapen?
Det är vad ditt resonemang leder till.

Naturligtvis vet jag att du inte ser det riktigt på det viset. Eftersom man i alla vetenskap idag bara godkänner hypoteser i termer av naturliga orsaker enligt extrapoleringsprincipen så är det du egentligen säger att det bara är alla hypoteser inom det naturalistiska paradigmet som kan vara sanna.
Det du menar är att det är alla andra kan-scenarios som är meningslösa.
Så Bibeln kan inte VISAS ha fel. Den är felaktig punkt! Därför att du och andra säger det.

Det är DET du så förtvivlat vill få mig att förstå. Eller hur?

Suck. Nej.
Ha så många postulat eller hypoteser du vill. Det är kul att spekulera. Var bara tydlig med att det är vad du gör.
Citera
2021-12-17, 09:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Så de som vill att du ska nå Gud är problemet?
Hur vet du att det är "Guds ord"?
Citera
2021-12-17, 09:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du kan se på allt. Titta ut genom fönstret och var lite ödmjuk.

Ur romarbrevet kap 1 19-20

Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, Gud har ju uppenbarat det för dem.
Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Därför är de utan ursäkt.
Exakt vad är det man ska se i "skapelsen" för att tro på "skaparens" existens?
Citera
2021-12-17, 09:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du får tycka Gud är konstig, och han kommer inte tvinga dig att tycka om honom.
Men Gud är skaparen, inte du. Hans spelregler gäller oavsett om du blir provocerad av dem.
Jag tycker inte Gud är konstig. Jag tycker han är påhittad.
Det är era påhitt om Gud som gör det konstigt. Du vet, så som det blir när påhitt skärskådas..
Citera
2021-12-17, 09:07
Medlem
Det är bara någon som fantiserat ihop en historia blandat från livet och fantasi vad den tycker är rätt.

Antagligen första försöket att skapa regler för en bestämmande regering.

Troligast att Gud representerar styret. Ev ledaren .en människa då eller människor.

Du ska inte.
Senast redigerad av troligengud 2021-12-17 kl. 09:12.
Citera
2021-12-17, 09:09
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det gör inget att du inte är övertygad.
Bibeln säger att de flesta väljer fel väg ändå, så det stämmer bra tycker jag.
Däremot så kan jag tycka synd om er på ett sätt och önska att ni kunde ödmjuka er men å andra sidan är det som väntar er precis det ni förtjänar med all den hånfullhet och hat ni bär på.
Tyckte det var mycket talande när någon av er skrev att han hellre brann för evigt i helvetet än hade något med Bibelns Gud att göra.
Du antyder att du valt rätt väg men du är fullständigt inkapabel att demonstrera hur det är rätt väg och hur du vet det. Det låter ganska arrogant tycker jag så det blir ironiskt att du pratar om att ödmjuka sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in