2021-12-17, 14:54
Medlem
qwerty-66s avatar
Heja Danmark! Tror de vinner det nordiska flockimmunitetsracet ;-)

"Det seneste døgn har yderligere 11.194 personer i Danmark fået besked om, at de er testet positive for coronavirus.

Det viser den daglige opgørelse fra Statens Serum Institut (SSI) fredag.

De 11.194 smittetilfælde er det højeste under hele epidemien og overgår den hidtidige rekord fra torsdag på 9999 smittetilfælde."
Citera
2021-12-17, 14:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Uppenbarligen ger naturlig immunitet bättre långtidsskydd än vaccinskräpet.

Hela pandemin som egentligen inte ens är en riktig pandemi hade varit över för länge ssdan om man gjort som vid vanliga pandemier nämligen låtit den löpa fritt i det vanliga samhället..

Finns inte mycket som pekar på det. Återinfektioner är numera mycket vanliga. Länder som upplevt svår första, andra och tredje våg är nu på nytt svårt ansatta. Något skydd som varar länge tycks inte finnas. Speciellt inte då viruset muterar hela tiden. Det behövs mer forskning, bättre vacciner och läkemedel. Globalt har numera över 5 miljoner avlidit i covid 19. Tycker du inte att det är hemskt?
Citera
2021-12-17, 14:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trenkilo
Allt tyder på att kommande veckor kommer öka smittan lavinartat, tror ni inte? Allt resande och shoppande under mellandagarna kommer bli spännande.

Jag befarar det också. Samtidigt tror jag att jullovet kan ha en dämpande effekt. Det hela beror på hur mycket Omikron redan har hunnit sprida sig. Om jag får gissa tror jag på den riktiga peaken under feb/mars.
Citera
2021-12-17, 15:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ingen dör av ”Omikron”. Så tänker jag.

Folk har redan dött av Omikron. Frågan är inte om den är farlig, utan om den är mindre farlig.
Citera
2021-12-17, 15:05
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trenkilo
Allt tyder på att kommande veckor kommer öka smittan lavinartat, tror ni inte? Allt resande och shoppande under mellandagarna kommer bli spännande.

Se förra vintern under samma tidsperiod som en fingervisning + vaccin för äldre och riskgrupper.
Citera
2021-12-17, 15:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag befarar det också. Samtidigt tror jag att jullovet kan ha en dämpande effekt. Det hela beror på hur mycket Omikron redan har hunnit sprida sig. Om jag får gissa tror jag på den riktiga peaken under feb/mars.

Nu när Danmark drar åt restriktionerna så kommer nog danskarna söka sig hit över sundet för lite hygge. Då får vi omikron i expressfart. Vi gör ju ingenting för att stoppa det.
Citera
2021-12-17, 15:12
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Har aldrig nämnt något under hösten om "ett par veckor". Du blandar ihop mig med någon annan. Däremot är det ju så att Omikron lär ta över även här.vi vet att vare sig tidigare infektion om den inträffade för +6 månader sedan eller vaccination för +6 månader sedan egentligen ger något skydd mot Omikron.

Ordvalet var en metafor för dit budskap i varenda inlägg. Det blir ganska tröttsamt och ifs lite komiskt att höra om denna ständigt analkande katastrof. Om det dör 1500 i vinter så är det ingen större "katastrof" utan ganska normalt. Än så länge ligger vi på normala nivåer och du ska se att det kommer sjunka nu efter jul för att sen öka lite igen och sen försvinna med värmen i April. Precis som överdödligheten brukar se ut med andra ord.

Om du vill så kan jag ge lite exempel som skrivit:

4/11-21

"Då utrullningen av tredje dosen går på tok för långsamt går vi mot katastrof nu"

5/7-21

"Blir väl proppen ur när skolorna börjar om en månad. Vaccinationstäckningen kommer vara alltför låg för att skapa flockimmunitet. Deltaviruset ovanpå det och vi går mot katastrof"

27/3-21

"Sveriges öppna förhållningssätt har redan kostat oss 10 gånger fler döda jämfört med grannländerna. Att tillämpa denna strategi när mutationerna tar över kommer givetvis innebära katastrof"

27/7-20

"Varför skulle Sverige komma bäst ut? Vi har ju inte ens munskydd. Fullpackat med folk överallt. Öppna skolor m.m.

Jag är rädd att vi går mot katastrof.
"

18/4-20

"Står i Aftonbladet att IVA-platserna i princip är slut nu.

De som blir smittade idag behöver vård om cirka 2 veckor. Jag är rädd att vi är på väg mot katastrof. Total katastrof. Förstår inte hur vårdbehovet ska kunna täckas. FHM står på pressträffar och säger att vi kan ha passerat toppen, men det finns väl egentligen inget som tyder på det? Antal sjuka, antal vårdade och antal döda per dygn är i stigande trend."
Citera
2021-12-17, 15:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Finns några som hunnit ha den 3e dosen i 6 månader att studera? Så länge ingen vet kan de fortsätta kränga sitt mediokra vaccin. Ju sämre det fungerar desto bättre säljer det, för folk fortsätter ta det i ren desperation för att om det inte fungerar så behövs nog bara lite ner, och km det inte fungerar tar man lite till. Ju sämre det är desto bättre säljer det.

Snart så. De satte väl igång med tredje dosen i stor skala i Israel redan i augusti, då de såg en avtagande effekt med vaccinen. Varför det dröjt flera månader i Sverige med att börja erbjuda en tredje dos är minst sagt märkligt. Smittökningen som nu sker hade kunnat förutses om man bara är det minsta insatt.
Citera
2021-12-17, 15:16
Medlem
Vaccinationsgraden hos vuxna ökade med bara 0.4% förra veckan. Med bibehållen vaccinationstakt (not likely) skulle vi nå 100% vaccinationsgrad bland vuxna på 10 månader. Verkar inte som att passet haft någon som helst effekt på vaccinationsbenägenheten.

Det syns ingen betydelsefull förändring på Ourworldindata heller, trots att det inkluderar barnen:
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-07-02..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=People+vaccinated&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~SWE

Man undrar ju vilket geni som kläckte idén att kräva en rutin på sex veckor (2 doser + 2 veckor) för att få passet. Hade man varit lite smart hade man gett vaccinpasset direkt efter första dosen, för att maximera konvertering till halvvaccinerad som är det viktigare steget.
Senast redigerad av aw 2021-12-17 kl. 15:21.
Citera
2021-12-17, 15:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu när Danmark drar åt restriktionerna så kommer nog danskarna söka sig hit över sundet för lite hygge. Då får vi omikron i expressfart. Vi gör ju ingenting för att stoppa det.

Ja, men samtidigt måste väl inresande kunna visa upp friskintyg, eller räcker ett gammalt vaccinpass? Är övertygad om att vi kommer få en ny svår våg. Frågan är bara hur fort det kommer gå.
Citera
2021-12-17, 15:18
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connyloppa
Har du någon koll på hur det ser ut med Deltan? Blir det någon undanträngning?
Fanns en graf i den twitter-tråd jag länkade sist i mitt förra inlägg:
https://twitter.com/trvrb/status/1471651831923150848

Tror inte man kan vara säker vad som händer ännu. I Sydafrika var delta i en minskande trend redan innan omikron, och har väl grovt sett fortsatt på den trenden. Något uppåt senast, men det finns inget hittills som talat för att omikron tränger undan delta. Det som kan hända är att man skärper restriktioner för att kontrollera omikron, och det mer eller mindre slår ut delta.
Citera
2021-12-17, 15:19
Medlem
Citat:
Finns inte mycket som pekar på det. Återinfektioner är numera mycket vanliga. Länder som upplevt svår första, andra och tredje våg är nu på nytt svårt ansatta. Något skydd som varar länge tycks inte finnas. Speciellt inte då viruset muterar hela tiden. Det behövs mer forskning, bättre vacciner och läkemedel. Globalt har numera över 5 miljoner avlidit i covid 19.
Avludit med Covid hur svårt ska det vara att förstå?
Sen så har ju förkylningar och influensor varit svåra att helt skydda sig helt mot men det är ju ingen tvekan om att naturlig infektion ger ett bätre skydd än vad skräpvaccin ger. Sen så är det pinsamt att du och andra här går igång så hårt på smittspridning, när det är IVA och dödsfall som man bör hålla koll på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in