2021-12-17, 12:52
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
1) jag är inte onkologisk materialist för jag kan inte avgöra om det bara finns materia utan en metodologisk materialist som anser att vi bara kan mäta den naturliga världen, än så länge. Har ni en metod som kan detektera något utanför så är jag helt öppen för detta.
...
Du behöver definiera "naturliga världen", vad det är och vad det inte är. Annars riskerar du rundgång, och det tjuter otäckt i öronen ska du veta (metafor!).
Citera
2021-12-17, 13:28
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Exempel på argument som INTE är hållbara är cirkelargument.
Gud finns för det står så i bibeln, bibeln är sanning för att Gud har skrivit den.
Här är vi sams, sådana argument är inte hållbara.
Men . . . kan du ge exempel på eventuella hållbara argument. Vad måste dom innehålla för att vara hållbara? Om vi inte vet vad ett hållbart argument kännetecknas utav så vet vi heller inte om ett argument är hållbart eller inte.

Så som jag menar så blir det svårt att framskaffa bevis så som man gör i ett laboratorium, typ vetenskapliga bevis.
Det bästa man kan göra är att värdera sannolikheten för att påståenden i bibeln stämmer eller inte stämmer.
Polisens utredare håller ju på med sånt när dom utreder kriminalfall utan att ha tekniska hårda bevis så detta är uppenbart en metod som i många fall är tillförlitlig.

Ett exempel är om Jesus var en historisk person eller inte. Man borde börja där, för om det inte finns sannolikhet för att han har existerat så blir det ingen mening i att gå vidare och värdera påståendet att han skulle ha gjort under och tecken.
Finns det icke-kristna tillförlitliga källor som stödjer påståendet om Jesu existens?
Jo, det finns;-Flavius Josephus och Tacitus blant annat.

Två saker är universellt accepterade som historiska fakta: Att Jesus blev döpt av Johannes Döparen, och att Pontius Pilatus korsfäste Jesus.

Dessa punkter är inget bevis för guds existens, men dom stödjer att bibeln talar sanning när det gäller Jesu historiska existens och korsfästelse, samt Johannes Döparen och att han också avrättades.

Det här var en liten bit på vägen, men det är långt kvar . . .

Helt korrekt i mitt tycke med.
Så vad är anledningen att en del bestämt hävdar att Bibeln är Guds ord eller att universum är Guds skapelse?
Handlar det mer om ett ställningstagande/sidoväljande/grupptillhörande där dogmer måste framställas som sanning i någon form av lojalitetstänkande eller har vi faktiskt folk som köper cirkelargument eller arguments from ignorance av typen "om inte Gud skapade universum, hur kom det DÅ till?" som att det är bevis?
Citera
2021-12-17, 13:30
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Suck. Nej.
Ha så många postulat eller hypoteser du vill. Det är kul att spekulera. Var bara tydlig med att det är vad du gör.
Men ditt envisa hävdade av att irrelevanta jämförelser är kompatibla visar att det är dit du vill. Du drar ALLA alternativ över samma kam, och allt måste jämföras med en viss tolkning angående det förflutna bara för att man med en viss metod alltid utgår från ett visst scenario.
Byt ut naturalismens extrapolerande mot megatron och du får samma princip. Båda är tydligt uppkomna genom moderna fantasier.

Det är faktiskt mer relevant än att jämföra transformers med Bibeln.
Citera
2021-12-17, 13:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
1) Om man är ontologisk materialist (och vilken ateist här är inte det?) så kokar ateisters krav ner till vad jag skrev, och anklagelsen om halmdocka är falsk.
Inte alls. Vi frågar "hur vet du det?" varpå du vägrar svara.
Citat:
2) Att en gudom (översinnlig verklighet/högsta varelse) existerar är en universell uppfattning och har alltid varit det. Det har inte behövts någon besynnerlig metod till att lista ut det, bara vanligt bondförnuft och iakttagelser av världsalltet på lite djupare plan än det där kon ser vatten och tänker "vatten"; dock har tänkare i alla tider resonerat i linje med dem till förmån för den tron.
"Det bara är så" men om man frågar exakt vad det är ni teister ser som demonstrerar existensen av gudar så vägrar ni svara.
Citat:
3) Det är minoritetsuppfattningen (att ingen sådan verklighet/varelse existerar) som kräver tvingande argumentation för att ha legitima anspråk på acceptans. Någon sådan argumentation återfinns inte, varför ateister istället kräver att man ska anta den materialistiska ontologin som axiom och kraxar: "Visa Gud!". D.v.s. ateister regredierar till punkt 1), ev. under det att de skriker "ad pop!" som papegojor mot punkt 2).
Nej, bevisbördan ligger på den som gör påståendet och ni påstår att Gud finns. Upp till bevis. Och naturligtvis kommer vi säga ad pop när du gör majoritetsargument. Sluta göra fel så slutar vi säga att du gör fel. Enkelt. Svårt för dig kanske.
Citat:
4) Minoritetsuppfattningens påstådda överlägsenhet förutsätter någon faktor som inte anges, t.ex. att ateisterna är smartare (yeah, sure!), mer bildade (yeah, sure!) eller hederligare (yeah, sure!). Den vill ateister dock aldrig ange exakt och med empirisk bevisföring.
Fast vi argumenterar inte utifrån minoritet eller majoritet. Det är du som sysslar med det.
Citat:
5) Att det ateistiska projektet alls existerar och drivs med sådan iver som vi ser här i trådarna (där ateister eg. parasiterar och inte borde vara ens) förklaras bäst av logiken i "den du hatar att bara tänka dig vill du inte ska existera" och "den du hatar att bara tänka dig vill du inte att andra ska tala om".
Det är inget projekt. Vi är bara less på att era vidskepelser ska få sånt gehör och utrymme. Ni får inte bränna oss på bål längre och det driver er vansinniga. Du och ttsp har redan demonstrerat hur ni helst av allt hade tystat oss. Er tro är så svag.
Citera
2021-12-17, 13:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Men ditt envisa hävdade av att irrelevanta jämförelser är kompatibla visar att det är dit du vill.
Nej. Jag har presenterat absurda saker under DINA kriterier. Om det går att bevisa DFSM kan man bevisa vad som helst under samma kriterier. Alltså, om du vill gå vidare från hypotesstadiet bör du förfina dina kriterier istället för att diskutera naturalisternas hemska diskrimination.
Citat:
Du drar ALLA alternativ över samma kam,
Vilket jag döper till Sepiritz kam som likt Occams rakblad kan bli en metod för att mäta objektivitet.
Citat:
och allt måste jämföras med en viss tolkning angående det förflutna bara för att man med en viss metod alltid utgår från ett visst scenario.
Inte alls. Bara en stringent sanningssökande metod som använder sig av evidens och fakta. Om du vill argumentera för Noaks ark som hypotes, kör hårt. Vill du få någon att ta dig på allvar jobba med fakta istället för att skrika diskrimination. Att det KAN vara sant är giltigt för ALLA hypoteser och därför tämligen meningslöst. Du har inte rört dig från punkt noll genom att säga att det KAN vara sant.
Citat:
Byt ut naturalismens extrapolerande mot megatron och du får samma princip. Båda är tydligt uppkomna genom moderna fantasier.
Induktiv logik är inte fantasier. Sluta svamla.

Citat:
Det är faktiskt mer relevant än att jämföra transformers med Bibeln.
Båda är potentiellt inspirerade berättelser med verifierbara punkter i verkligheten och ett förklaringsvärde. Vad är skillnaden?
Citera
2021-12-17, 13:53
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nej. Jag har presenterat absurda saker under DINA kriterier. Om det går att bevisa DFSM kan man bevisa vad som helst under samma kriterier. Alltså, om du vill gå vidare från hypotesstadiet bör du förfina dina kriterier istället för att diskutera naturalisternas hemska diskrimination. Vilket jag döper till Sepiritz kam som likt Occams rakblad kan bli en metod för att mäta objektivitet.
Inte alls. Bara en stringent sanningssökande metod som använder sig av evidens och fakta. Om du vill argumentera för Noaks ark som hypotes, kör hårt. Vill du få någon att ta dig på allvar jobba med fakta istället för att skrika diskrimination. Att det KAN vara sant är giltigt för ALLA hypoteser och därför tämligen meningslöst. Du har inte rört dig från punkt noll genom att säga att det KAN vara sant.
Induktiv logik är inte fantasier. Sluta svamla.

Båda är potentiellt inspirerade berättelser med verifierbara punkter i verkligheten och ett förklaringsvärde. Vad är skillnaden?
Skillnaden är att Bibeln kan ses som en vittnesuppgift.

I övrigt är det ju tydligt att du i princip ger mig rätt. Och det är ju bra.
Citera
2021-12-17, 14:01
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Skillnaden är att Bibeln kan ses som en vittnesuppgift.

I övrigt är det ju tydligt att du i princip ger mig rätt. Och det är ju bra.
En fråga till dig, som läser hans inlägg: DFSM = Det Flygande Spaghettimonstret??
Hr Spaghettimonstruös ÄR alltså bekännande (och inte endast implicit) pastafarian?! (Vad var det jag sa.)

Och (hans, Stalins* & själsfränders) tro står mot (supermajoritetens) tro.

Varav de kristnas också är sanktionerad av den Gud Som Är (JHWH). Som den enda rätta.

* Fast Stalin var ju inte pastagalning: vår ateist är därvidlag mjukare - är det snömos som det kallas?
Senast redigerad av Calovius 2021-12-17 kl. 14:06.
Citera
2021-12-17, 14:29
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
En fråga till dig, som läser hans inlägg: DFSM = Det Flygande Spaghettimonstret??
Hr Spaghettimonstruös ÄR alltså bekännande (och inte endast implicit) pastafarian?! (Vad var det jag sa.)

Och (hans, Stalins* & själsfränders) tro står mot (supermajoritetens) tro.

Varav de kristnas också är sanktionerad av den Gud Som Är (JHWH). Som den enda rätta.

* Fast Stalin var ju inte pastagalning: vår ateist är därvidlag mjukare - är det snömos som det kallas?
Ja, vissa vill gärna tro att DFSM är en vittnesuppgift. Men det är bara i paritet med den grund de faktiskt håller för sant, dvs modernt mänskligt påhitt.
Citera
2021-12-17, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Avancerat var det. Aldrig sett sådan extremt cirkelargument förut.

Men du får väl låta bli att tro om du tycker att Gud inte följer din logik.
Citera
2021-12-17, 14:38
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ja, vissa vill gärna tro att DFSM är en vittnesuppgift. Men det är bara i paritet med den grund de faktiskt håller för sant, dvs modernt mänskligt påhitt.
Jag har försökt ta reda på vilket förklaringsvärde (existensantagandet) Det Flygande Spaghettimonstret har, men pastafarianer av olika snitt har inte velat hjälpa mig med det. Det är förvånande hur lite de vill berätta om sin G/guds existensberättigande, med tanke på att vederbörande enligt uppgift från dem har samma legitimitet som JHWH (som, tros det fast och bestämt, skapat allt, upprätthåller det, givit en objektiv måttstock för moralen...).
Dessutom håller många (MÅNGA) med om att en gudom gjort allt det där - de bestrider endast att gudomen är JHWH och att gudomen uppenbaras specifikt i Bibeln.
Vad skulle få en plausibel förklaring av denna synbarligen lite trodda och lite betrodda entitets existens?
Senast redigerad av Calovius 2021-12-17 kl. 14:41.
Citera
2021-12-17, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag begriper vad du skrev, inget problem med det.
Problemet är att du inte med det svarade på vad jag skrev. Det är som om du inte förstår hur man ger raka svar på enkla frågor, eller så kan du helt enkelt inte ge något intelligent svar och skriver bara ihop lite flum istället och hoppas att det ska accepteras som ett svar eller åtminstone avleda till något annat så att det inte är tydligt att du inte kunde förklara hur du hade tänkt.

Du tycker att det är flum och du tycker att det ointelligent, jag förstår det.
Bibeln däremot, den säger att det är du som är dåren.
Citera
2021-12-17, 14:43
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Du tycker att det är flum och du tycker att det ointelligent, jag förstår det.
Bibeln däremot, den säger att det är du som är dåren.
Jag går på Bibelns linje. Smeso kan inte ens bli smartare än Gud är i sitt lillfinger, och han förökar hela tiden dårskapen genom att inte finna sig tillrätta där han hör hemma, på sin plats i världsalltet. D.v.s. under Gud. Han är såå i konflikt med allt relevant och riktigt.
Återstår bara (den hopplösa?) uppgiften att få Smeso själv att inse detta (elementära) faktum. Vi vet ju hur han kröker sig in i sin hjärnverksamhet och hyllar den bortom sans och vett.
Senast redigerad av Calovius 2021-12-17 kl. 14:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in